Een wereld zonder quarts crisis

Wat zou een wereld zonder quarts crisis er hebben uit gezien als bijv seiko niet bestond en mensen niet vol op voor de batterij horloges gingen hoor het graag wat jullie er over denken in de commets

2 likes

Veel van de merken die failliet zijn gegaan, stonden er al slecht voor. Kwarts gaf de duw over de richel.
Verder denk ik dat er wel een andere techniek zou zijn ontwikkeld.

1 like

Heb vast wel een mening maar kostte me paar minuten en hoofdpijn om je zin te lezen laat staan te begrijpen.

Wat vind je zelf over dit onderwerp?

6 likes

images(20)

13 likes

Hier hoor je heel weinig over. Maar quartz was niet de oorzaak dat zoveel merken failliet waren in 1975, toen was quartz nog heel erg duur en niche.

Seiko bestond al heel lang voor de quartz crisis, hoor.

3 likes

Tot begin 60s was Seiko echt uitsluitend Japans. Seiko kreeg pas rond 1970 voet aan wal in Nederland, in andere landen als Amerika een 2 jaar eerder. De eerste Seiko quartzen hier rond 75.

1 like

Ik denk dat ze in Japan gewoon waren blijven bestaan. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Ja zat in de auto type ging lastig haha

1 like

ja iknow maar als seiko er niet was.
En rond de 70 jaaren de quarts horloges niet had gemaakt of verkocht.
Dan was er veel anders geweest. maar niet alleen seiko zoveel merken deeden mee aan de quarts crisis

1 like

Quarts was goedkooper en beter in de tijd weer geven

Dat quartz goedkoper werd was pas na 1980. Van wat deze dingen kostte begin jaren 70 kon je per stuk een paar rolexen kopen. Rechts stond in de catalogus van 1972 voor 135.000¥

5 likes

Kwartscrisis is een verkeerde benaming. 't was een crisis voor de fabrikanten van horloges met mechanische uurwerken. Die hebben ze overigens geheel aan zichzelf te danken gehad. Dat is namelijk wat er gebeurt wanneer je jezelf onaantastbaar waant, in slaap valt, nieuwe concurrenten en hun technologie weglacht.

In hindsight was het een accident waiting to happen (vind even geen goede NL uitdrukking).
Was het niet Seiko met kwartstechnologie geweest, dan was er wel een andere disruptor opgestaan om de boel op te schudden.Andere ingrediënten, zelfde resultaat dus.

4 likes

Zit je nog steeds in de auto te typen?

10 likes

Ik denk het, jij zegt het :wink:

2 likes

Ik denk dat als de quartz crisis er niet was geweest in de jaren 70, het was gebeurd in de jaren 80. Geen idee of het ook echt een andere techniek was gekomen. Gelijk heb je tho.

1 like

Zonder de crisis zou dit een zou dit een forumlimited zijn…

Toch niet achter t stuur? :flushed:

2 likes

nee gelukkig niet zonde als me polsen door een ongeluk kapot gaan wil nog graag voor mijn dood een rolex :blush:

1 like

Ik noem het geen quartz crisis maar een quartz revolutie.