Een "wikipedia" voor part numbers?

Misschien een naieve vraag van een beginnende amateur : bestaat er een echt verzamelwerk van part numbers ?

Sedert enkele dagen ben ik nu eindelijk de bezitter van een (veel te duur betaalde) “best fit”. Ik ben tegelijk gecharmeerd en ontgoocheld over het boek. Voor wie niets heeft, is een best fit boek prachtig maar tegelijk blijft het primitief en onvolledig. Als ik het goed heb moet je eerst in deel I gaan kijken, als je het daar niet vindt, staat het misschien in deel II. Ik heb ook boekjes van Ronda en Renata en Eta maar het blijft primitief. De gegevens staan verspreid, dezelfde lijst wordt vijfmaal afgedrukt om op verschillende criteria te kunnen zoeken en de systemen zijn niet verbonden. Ik zie alleszins geen link tussen Eta, Best fit en Ronda.

Soms heb ik zin om alle gegevens in een mooie grote excel sheet samen te brengen. Dan kan ik in hetzelfde bestand zoeken op het criterium van mijn keuze. Beter zou natuurlijk zijn om het werk te delen en het bovendien in een echte database te stoppen. Als 100 personen elk één bladje cijfertjes overtypen en hun zeldzame specale boekje “in de pot leggen”, dan hebben we toch een schat ?

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de eerste of de enige amateur ben met deze behoefte ?

Zou er een probleem van copyright zijn als we met zijn alle beginnen tabelletjes over te typen en te “sharen” ?

groet,

Jef

ik snap de vraag niet helemaal; alle onderdelen van een uurwerk hebben standaard nummers, het is dus niet nuttig om van elk kaliber een onderdelenlijst te maken; zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1582,1582#msg-1582

De Bestfit is (onder andere) een kaliberherkenningsboek, dus je kan een fabrikaat en kalibernummer van een uurwerk identificeren.
Van de meer bijzondere uurwerken, vooral als er meer uitvoeringen van geweest zijn (chrono’s / automaten enz) staan er afbeeldingen van de diverse onderdeeltjes zodat je weet welk type je moet bestellen.

Verder staan er lijsten in met uitwisselbaarheid en soms ook maten van onderdelen, hiermee kan een horlogemaker kijken of er onderdeeltjes van een ander kaliber gebruikt kunnen worden als originele delen niet meer leverbaar zijn.
Volgens mijn bescheiden mening is de Bestfit redelijk onmisbaar als je veel aan oude horloges knutselt, voor gewoon leesvoer is het natuurlijk een zinloze aanschaf…

Groet,
Paul

Maar het geheel op de PC is natuurlijk niet te versmaden.
En als je het niet openbaar maakt zal het met de copyright niet zo’n vaart lopen, maar je weet maar nooit…

Ik heb net via Ebay de Flume Kleinuhrschlüssel 2001 op CD aangeschaft. Zodra ie binnen is zal ik zeggen wat ik ervan vind.

Mijn beste,

Van harte welkom op dit majestueuze forum.
Je zult het hier snel naar je zin hebben en de geheimen der horlogemagie, door het volgen van de diverse topics, langzaam zien ontwaken.

Op je vraag of er een echt verzamelwerk van ‘Part Numbers’ bestaat kan ik je verder geen antwoord geven. De adviezen aangaande de meer technische kant der horlogerie, laat ik gaarne over aan de techneuten hier op het forum. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Dag Paul,

Een ruim opgevatte en electronische database zou volgens mij bijvoorbeeld voor de volgende problemen een oplossing kunnen bieden :

  • Ik koop een setje balansassen, mooi verpakt en voorzien van Ronda type-nummers. Je moet dan wel een Ronda catalogus hebben (ik heb toevallig een lijst kunnen downloaden van een Amerikaans onderdelenhuis)
  • Je koopt een bakje met wat rommel en onderaan zitten er vier of vijf balansasjes in goede staat. Je kan ze dan bij de rommel laten liggen of je kan ze ook opzoeken (volgens lengte en afmetingen) en ze mooi classeren.
  • Nu zitten we alle stapels oude boeken te kopen en bij te houden (ik heb intussen al bijna een meter in mijn boekenkast). Dit is leuk maar niet efficiënt én niet democratisch. In een aantal van die boeken zitten er bijlagen of updates, het is gewoon niet meer van deze tijd.

Mogelijk is een deel van mijn motivatie ook bijna filosofisch van aard : vroeger was kennis over horloges afgeschermd, er werd om allerlei redenen geheimzinnig over gedaan. Ik heb een passie voor horloges opgeraapt toen ik op het internet beetje bij beetje goede technische info gevonden heb. Telkens opnieuw geeft het mij een kick als ik nieuwe dingen vind, nieuwe systemen leer kennen of een goede technische uitleg vind.

Ik ben tenslotte blij met je commentaar over het Best fit boek : ik zit er 's avonds in te lezen (de familie vreest nu wel het ergste voor mij…) en ik heb echt het gevoelen dat ik door dit boek een stapje vooruit kom in mijn curriculum als horlogemaker.

groeten,

Jef

Ik