Een zeldzame Omega: de illustere Grand Sport "Racing Dial"

Omega Genève Grand Sport “Racing Dial” 135.041

Dus wat is dit? Een Timex met een Omega logo? Een cal. 601 die onwijs zeldzaam is?

Dit is de Grand Sport. Een time only horloge dat verkocht werd als een “racing” geïnspireerd horloge voor een voordeligere prijs.

(Omega: A Journey Through Time door Marco Richon, 2007)

Het goedkope broertje van de Chronostop dat een consumenten lijn was van de Speedmaster.

Je ziet de heritage door het gebruik van de seconde wijzer die terug kwam op de fameuze “Ultraman” en later op meerdere Omega modellen.

Zeldzaamheid. Dit horloge schijnt in zeer beperkte oplage te zijn gemaakt. Met minder dan 15 stuks bekent is dit de zeldzaamste van de horloges uit de vroege “racing years”.

Zoals het boek Omega: A Journey Through Time beschrijft is dit een horloge gemaakt voor de Grand Prix in Canada van 1968.

Zelf denk ik dat dit niet het geval is. Veel van deze horloges zijn gevonden in Nederland met de Omega Archives die dit kunnen onderbouwen.

Een minder spannende theorie is dat wij Nederlanders gewoon wat strakker op de knip zaten. Waar de Chronostop wel een commerciële hit was is een goedkope optie niet nodig.

68 likes

Nooit van gehoord. Tof ding, maar dat schaak patroon doortrekken op het lederen bandje :nauseated_face:… Doe mij dan maar een mooi lederen racing bandje met fijne perforatie. Zou mooi zijn. Mooie foto’s in die auto. Creëert een charmante sfeer.

2 likes

Mooi is anders maar het maakt de gimmick wel compleet! Maar ja met een zwarte band is het veel beter echter blijft dit een vorm over functie horloge.

En thanks! Zijn beide een ‘68 modelletje.

1 like

Wow, wat een gaaf ding. Nog nooit zien langskomen. Mooi!

1 like

Leuk :smile: ik heb dit model eerder voorbij zien komen op Omegaforums.

1 like

Mooie Omega!

1 like

Heel gaaf en leuk dat je het deelt!

1 like

Klopt! Daar is ook een enkele verkocht. Grappig wel want 1-2 jaar geleden was dit nog een geinige variant, maar vandaag de dag een enorm gezocht horloge.

Onlangs een exemplaar voor €2400 weg zien gaan…

Oef, de gekte slaat overal toe want dat is het horloge nu ook niet waard. Hoe leuk ook!

2 likes

Hey die heb ik, in 1968 van mijn vader gehad.
Nog steeds in bezit, en loopt nog 1keer service gehad.Met de originele plastic zwarte band.
Er waren 2 soorten bandjes de geblokte zwart witte, en een zwarte met omega gesp.

Groet,
Rob.

4 likes

Das dan echt een ouwetje! :innocent:

Ik of het horloge :innocent:

1 like

Ik vind het een gaaf model. Voor wat dat waard is :sweat_smile: Gefeliciteerd!

Gaaf! Ik ben echt heel benieuwd waar het destijds gekocht is.

Bij Kiek in Amsterdam.

Dacht Leidschestraat of Kalverstraat.

Was nog jong toen ik met mijn vader mee ging.
Die heeft daar destijds ook een Bulova stemvork( accutron) een uit 1966 gekocht ook in mijn bezit en loopt nog steeds. En een omega uit 1984 die omkeerbare analoog aan de ene kant en digitaal aan de andere kant, ook in mijn bezit en ook deze loopt nog.
Rob.

3 likes

Neem even contact Meg kij op via robmotor100@hotmail.nl app werkt bij mij niet goed.
Rob

Met mij.:+1: