Een zilveren horloge, kan dit?

I beg to differ, ik heb jaren met een zilveren gulden om mijn nek rondgelopen, elke twee/drie maanden was dat ding git zwart. Zouden ze dit horloge niet stiekem gewoon gerhodineerd hebben?..

1 like

Klopt, vind ik ook. Het stralen is toch een pluspunt van het materiaal wat ze dus niet gebruiken

Misschien heeft het ook met de zuurgraad van je huid te maken, kan per persoon nogal verschillen. Als ik met m’n vingers aan een plaatje ijzer zit is het de volgende dag rood verroest. Als mij pa dat doet is dat plaatje na een week nog steeds mooi blank :roll_eyes:

Klopt, deels, als je een liefhebber bent van look dan ga je ook nog eens veel zwavel uitscheiden via je huid. De zwarte aanslag op zilver is geen zilveroxide wat vaak gedacht wordt, maar zilversulfide.

1 like

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die toch willen uitstralen dat ze het voor mekaar hebben en een dikke beurs genieten door dit horloge te dragen van luxe edelmetaal.

Dan koop je geen Tudor.

2 likes

Dan moet je geen zilver nemen; zilver is namelijk helemaal niet zo duur. Een kilogram zilver kost op het moment nog geen 700 Euro. En voor een horloge heb je maar een fractie daarvan nodig. :wink:

2 likes

:rofl: wel een zilveren Tùdor

Dat mannetje inderdaad :nauseated_face:

Koop hem of, beter nog, laat @tudorwatches je op Insta sponsoren :beers::watch::stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Interessant topic! Niet zozeer (wat mij betreft) vanwege die Tudor; maar wel een interessante discussie over het gebruik van zilver voor een horlogekastje.
Was vroeger, in de tijd van de zakhorloges, vrij gebruikelijk, maar toen was er nog geen RVS. Zilver wel. Platina was te duur en te hard. Voor de wat meer chique modellen werd dan zilver (vaak ook 800, tweede gehalte) gebruikt, de goedkoper klokjes werden vaak gemaakt van vernikkeld messing of zelfs van ijzer. De ijzeren, die werden pas zwart!

Ik vind het wel een interessante gedachte dat een horlogefabrikant, in dit geval Tudor zich bezig houdt met het uitbrengen van een modern horloge in Sterling zilver (925 gehalte). Dat ze daarvoor wat geheimzinnig doen over de legering is denk ik meer marketing dan wat anders. Bij 925 gram chemisch puur zuiver zilver blijft er per kilo maar 75 gram over voor andere metalen dus dat kan nooit al te ingewikkeld zijn. Ik ben geen metallurg, maar het aantal andere metalen wat in die mengverhouding geschikt is om het zuivere zilver harder te maken zal gering zijn.

Ik zou het heel mooi vinden als een fabrikant een leuke dresser zou maken in Sterling zilver.
Een Nomos, of een Junghans Max Bill om een idee te geven over een soort model? Ik geloof dat er niet veel mensen op een Zilveren Duikert zitten te wachten. Maar een dresser in massief zilver in plaats van massief goud zou, bij zelfde kwaliteit veel goedkoper kunnen en heeft naar mijn smaak dan wel een zeer chique gedistingeerde uitstraling.

6 likes

Heb verschillende zilveren horloges gehad van dit merk, allemaal 800 geen 925, nu alleen nog deze. Poetsen hoeft niet, er zit volgens mij een coating op. Wel gevoelig voor krassen en deuken. Na servicebeurt weer als nieuw. Ze hadden ook een duiker van zilver, maar later toch overgegaan naar staal, dat zegt genoeg. Misschien is deze Tudor met moderne techniek behandeld?

3 likes

Je ziet toch wel verschil hoor tussen zilver en staal

Staal is een beetje blauwachtig en zilver heeft amper een kleur

Als je het naast elkaar ziet dan springt zilver eruit, geborsteld of niet

2 likes

Toch wel dus, wist ik niet

1 like

Zilver oxideert altijd en verkleurt na verloop van tijd. De snelheid waarin dit gebeurt if afhankelijk van het omgevingsklimaat waarin het zich bevindt.

Veel zilveren horlogekasten zijn van een laag rhodium voorzien dat tegen oxidatie beschermt.

Tudor beweert een gepatenteerde legering te hebben ontwikkeld dat oxidatie tegengaat. Tevens is het grootste oppervlakte dat met de huid in contact staat, namelijk de bodem van glas gemaakt.

Ook hun bronzen model is van een gepatenteerde legering vervaardigd dat vrijwel niet patineert.

1 like

Dat stelt voor wat betreft de oxidatie enigszins gerust, maar dan is er nog altijd de kwestie van de mindere hardheid van het materiaal.

Aan de ene kant snap ik dat, maar wat is de grap dan nog van het edelmetaal eronder? Je hebt dan alsnog een electroplated horloge waarvan de toplaag op den duur doorslijt. Geldt ook voor de meeste witgouden horloges.

Witgoud is precies dat, een legering van goud en palladium met een laagje rhodium erover, de legering zelf heeft een gele tint. “Oud” witgoud is een legering van goud en nickel en is wel echt wit en dus ook niet gerhodineerd.

1 like

Omdat rhodium een zeldzaam en kostbaar edelmetaal, bijzonder slijtvast is.

Dan zou je er bijna net zo goed messing onder kunnen doen, als de laag doorgesleten is ziet het er toch niet meer uit :innocent: :innocent:
Het gaat dus vooral om hoe het klinkt. Als ik een witgouden horloge zou kopen wil ik tegen witgoud aan kijken, en niet tegen een laagje dat er overheen zit :thinking:

Wat dat betreft vind ik dus dat Tudor dit goed doet; geen laagje er overheen, gewoon zilver waar je tegenaan kijkt :sunglasses: