Een zilveren horloge, kan dit?

Tudor heeft recent de Black Bay Fifty-Eight 925 geïntroduceerd.

Hieronder een plaatje van het internet:

2 vragen:

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind hem op het eerste gezicht super tof.

Hoe gaat de kast zich houden? Wordt deze niet zwart of is deze niet te zacht?

2 likes

Hij gaat langzaam roesten, zwart worden, patina ontwikkelen… Lelijk dus :unamused:
Maar je kunt 'm poetsen en dan blijft ie mooi zilver :blush:!!

2 likes

Of dragen. Dan zal die ook minder (patina) vuil worden.

1 like

dat niet, als we de berichten mogen geloven

Tudor was very hush-hush about their proprietary alloy of silver, but the manufacture insists the material was developed with daily wear in mind. Tudor explains, “The use of 925 silver is a first for a TUDOR divers’ watch, and the composition of the chosen alloy is a secret that the brand keeps close to its chest. The properties of this alloy are such that use does not affect the appearance of the case of the Black Bay Fifty-Eight 925.”

2 likes

gwn regelmatig met zilver poets poetsen.

18k goud heeft een hardheid van 2.75 op de Mohs hardheid schaal. 925 Sterling is 2.5. Beide zo zacht als opgewarmde roomboter, maar het lijkt me niet dat dit zilveren horloge nou zo gigantisch spannend is qua spontaan uit elkaar vallen waar sommige mensen bang voor lijken te zijn. Voor de zwarte aanslag (oxidatie) zegt Tudor een oplossing te hebben in een speciale legering, maar geen idee of dit meer dan marketing bla bla is…

2 likes

ik heb ook nog oud zilver bestek liggen, na beetje zilver poets is het weer nieuw.

1 like

Zilver is in elk geval harder dan goud

Opzich is zilver vrij edel maar het heeft wel de neiging om zich met zwavel te verbinden en dat kan zwarte vlekken geven

Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen in de praktijk want vroeger werden zakhorloges ook vaak van zilver gemaakt

1 like

It’s also very stable.

Won’t let you down. Ever!

Nop

Not in a million years.

4 likes

zilver glanst wel mooier dan roest vrij staal/witgoud. (mijn mening)

2 likes

Vind ik ook het is het meest reflecterende (meest glanzende) metaal dat bekend is

Daarnaast denk ik haast dat een horloge zichzelf poetst door het dragen ervan

Dit was mijn eerste gedachte ook, maar dat geldt alleen voor de pure metalen. Aangezien die in de praktijk vrijwel nooit gebruikt worden, is het zinvol om naar de legeringen te kijken. Juist omdat goud zo zacht is worden er relatief veel andere metalen toegevoegd om er nog wat van te maken (qua hardheid), zodat 18K goud (en zeker 14K want nog meer andere metalen) harder is dan 925 zilver.

Verder helemaal met je eens dat het allemaal wel los zal lopen…

1 like

Ik heb juist de indruk dat zilver wat veel gepoetst wordt juist sneller zwart wordt door de agressieve stoffen in het poetsmiddel. Vroeger had je zilveren munten, die gingen van hand tot hand en werden ook niet zwart.Je kunt er dus denk ik het beste niks aan doen, dan blijft het het mooist.

Ik heb een aantal zilveren horloges en die flink onder de gebruikssporen zitten en dus zo te zien weinig gepoetst zijn, en die hebben een mooie blanke kleur:

Deze is volgens mij meer aan gepoetst, maar die is helemaal zwart geworden:

Oftwel; volgens mij beter niet met poetsmiddelen aan de gang :sunglasses:

13 likes

Wat tof om deze vintage voorbeelden te zien, bedankt voor het delen!

1 like

Wat ik denk is dat de kast door veelvuldig poetsen sneller de brushing en later scherpe randjes zal verliezen…

Tudor Kasten zijn dik genoeg die kunnen wel een polijstbeurtje aan etc.

Graag gedaan :blush:
Tot ergens halverwege de jaren 30 van de vorige eeuw was zilver geen ongebruikelijk materiaal voor horloges. Daarna werd het steeds meer verdrongen door rvs. Voor dameshorloges is het later ook nog wel eens gebruikt, maar voor herenhorloges volgens mij maar zelden.

3 likes

Ik denk dat het allemaal wel losloopt. Heel tof vind ik m :ok_hand:t2:

1 like

Alleen jammer dat de gehele kast geborsteld is

Dat vind ik ook erg jammer. Zeker bij de gouden kast ziet het er een beetje mat en dof uit. Terwijl de gouden Submariners echt stralen. Allebei 18k goud.