Eentje die we hier niet zo vaak zien... Seiko 4006-6021

Een Bell-Matic! En die ik ook een hele tijd niet heb gedragen. Sterker nog, ik had er tot anderhalf uur geleden niet eens een foto van! Een Seiko Bell-Matic 4006-6021 van januari '72. Het horloge heeft geen zwaar leven gehad: de originele band zit er nog aan, er zitten nauwelijks krassen op de kast. Misschien is het glas wel een keer vervangen. Want dat is helemaal gaaf. Maar goed, hij heeft bij mij ook al een hele lange tijd onaangeroerd in het doosje gelegen.

Alles doet het. Alles werkt. Ook de wekker. Helaas een zwak punt bij deze klokken (waar ze notabene hun naam aan ontleden). Vaak zijn ze door ondeelkundig gebruik van een vroegere eigenaar (in het Engels een DPO*) kapotgedraaid.

Meer weten?

De Bell-Matic is geproduceerd tussen ’66 en ’78. Het uurwerk is de 4006 automaat, met 17, 21 of 27 jewels. De meeste horloges hebben een dag- en datumaanduiding; sommige horloges (met het 4005 uurwerk - van voor 1970) hebben alleen de datumaanduiding en zijn behoorlijk schaars.
Het unieke is natuurlijk de handopwind-wekker-functie. De bovenste knop is voor de wekfunctie. Als je die indrukt, kun je met de kroon het mechaniek opwinden. Trek je de bovenste knop uit, dan staat de wekker ‘op scherp’. Als je de wekkerkroon helemaal indrukt en doordrukt richting de kast, verspringt de datum. Er is geen snelverstelfunctie voor de dagaanduiding. Je kunt de dagaanduiding semi-snel verstellen door de wijzers tussen 21:30 een 01:00 uur heen en weer te draaien; zodra je bij 24:00 uur bent, verspringt de dag.
Behalve de opwindfunctie van de kroon, kun je met de kroon ook de binnenring draaien (1x uittrekken) en de tijd instellen (2x uittrekken).
Waarom zo’n uitgebreide beschrijving? Omdat ik vind dat je in deze twee knoppen precies kunt zien wat Seiko zo’n goed horlogemerk maakt: bedieningsgemak en inventief gebruik van het mechanisme.

Menno
(* DPO betekent Dumb Previous Owner, een term die je bij klassieke auto’s regelmatig tegenkomt…)

En hier een foto!

1 like

Aan zo’n uitgebreide omschrijving heb ik niets toe te voegen.

Mijn Bell-Matic is één van m’n favoriete klokjes, en op dit moment m’n daily beater. Het is een 4006-6031 uit oktober 1972.

Laat ook je Bell zien!

Mijn Seiko 4006-6037, door Richard A. met veel liefde voorbereid op een rustige oude dag. Moet je zeggen dat ik hem / haar steeds vaker ga dragen en dat met zeer veel plezier. Ik moet binnenkort eens wat nieuwe foto’s maken, met de nieuwe band.
groets,
rombo

Mooie Bellmatics mannen! Staat ook redelijk hoog op mijn wishlist.

prachtige Bell Menno!

ik heb er ook zoeentje. niet in zo’n goede staat als die van jou, en zonder de mooie band.

maar ik heb moeite met het onderscheiden van de secondenwijzer, ik ben een ietsiepietsie kleurenblind en rood op bruin is dan een stapje te ver. dus voor de verzameling dan maar…

en voor de wekker geluiden kun je op bellmatics.com terecht!

Ik herinner me ondertussen weer waarom 'ie zolang in het doosje heeft gelegen: toen ik 'm kocht, deed de wekker het prima. Toen ik 'm thuis probeerde, deed de wekker het niet meer. Ik dat echt dat ik een zeperd had gekocht. In die tijd wist ik nog niets over / van dit forum en ook Richard was mij nog niet bekend (dat waren hele moeilijke tijden, jongens en meisjes). Dat is nu allemaal anders. Dussss… Ik besloot vandaan om mijn Bell-Matic naar Richard sturen, maar ik ben eerst toch weer aan het experimenteren geslagen en vandaag had ik eindelijk door wat er aan de hand is: je kunt de wekker niet opwinden als je eerst het wekkerknopje uittrekt. Dat moet precies andersom. Wist ik veel… En dus doet 'ie het prima en loopt mooi op tijd op de koop toe.

Menno

(overigens vind ik het jammer dat we niet achteraf onze postings kunnen editen; ik heb een enorme taalfout gemaakt in mijn eerst posting…)

'k heb er ook een. Een blauwe, hier op een oude foto met een aantal kleurrijke familieleden:

1 like

Dit exemplaar is van September 1972 en was toen de tegenhanger van de BellMatics.

Sinds kort zit hij in mijn verzameling en hij loopt als een speer.

Moet nog wel even een ander glaasje op.

Dat is een vrij zeldzaam horloge.

Wat misschien interessant is om te weten, is dat er een Zwitsers binnenwerkje in tikt, namelijk het AS 1568. Ik weet niet zeker of Citizen het in licentie bouwde, of dat AS het voor Citizen maakte, maar de ontwerpen zijn identiek.

Seiko is het enige Japanse merk wat een eigen wekkercaliber heeft gehad.

thieuster Schreef:

(overigens vind ik het jammer dat we niet achteraf
onze postings kunnen editen; ik heb een enorme
taalfout gemaakt in mijn eerst posting…)

Dacht dat je het over atletiek had, LOL, heb er 3 keer overheen gelezen voor ik het zag. :wink:

Grtz Sjef

En de Russische tegenhanger van de Seiko én de Citizen:
De Poljot 2612. Deze is uit 1970.

Jongens, wat een interessant topic! Enne… jij hebt een mooie Bellmatic, Menno! (tu)

Heb dezepaar maanden geleden overgenomen hier op het forum.
En er is 2x een 4006-7020 onderweg.

GéJé Schreef:

En de Russische tegenhanger van de Seiko én de
Citizen:

En in de Poljot klopt een Russische kopie van het AS 1475 uurwerk! (dat is een AS 1568, maar dan zonder datum)

Arjen Schreef:

GéJé Schreef:

En de Russische tegenhanger van de Seiko én de
Citizen:

En in de Poljot klopt een Russische kopie van het
AS 1475 uurwerk! (dat is een AS 1568, maar dan
zonder datum)

Dat is leuk om te weten, Arjen!
Ik wist het dus nog niet…
Er is niet toevallig ook een link met Citizen, he? :slight_smile:
Ik heb pas nog een mooie zwarte NOS Citizen uit 1970 voor mijn vrouw gekocht.
Helaas vond zij hem niet mooi… Te zwart :frowning:

Dat denk ik niet. De meest voor de hand liggende verklaring is dat Citizen een licentie overeenkomst met AS heeft gehad, en dat de Russen het gewoon van AS hebben gekopieërd, danwel de oude machines van AS hebben gekocht.

Arjen Schreef:

Dat denk ik niet. De meest voor de hand liggende
verklaring is dat Citizen een licentie
overeenkomst met AS heeft gehad, en dat de Russen
het gewoon van AS hebben gekopieërd, danwel de
oude machines van AS hebben gekocht.

Ja, dat met die machines deed men in Rusland wel vaker… :slight_smile:

Dat is nou toevallig: deze heb ik net binnen uit de Flippenijnen (via oboy), en ook op originele bracelet:

Even wennen aan zo’n Drosteflik op je pols is het wel, maar ik denk dat een spa bij Richard wonderen zal doen. De lume en de bel zijn erg vermoeid…
Ik ga altijd voor het behouden van het originele design, maar ik vind de rode secondewijzer toch wat detoneren, het heeft het effect van een clownsneus op mij. Met een zilveren wijzer zou ik m een stuk serieuzer nemen:+

Overigens heb ik ook qua Bells al wat bijeengesprokkeld, het zijn toch wel heel vernuftige klokjes, zeer fraai afgewerkt en apart design, maarja Seiko he. Je bent afficionado of niet, nietwaar Stony? Rob? De rest van de gemeenschap ken ik nog niet maar daar zitten heel wat gelijkgezinden tussen, alleen al gezien de postings…

Groeten van een newbie!

Londobule Schreef:

Overigens heb ik ook qua Bells al wat
bijeengesprokkeld, het zijn toch wel heel
vernuftige klokjes, zeer fraai afgewerkt en apart
design, maarja Seiko he. Je bent afficionado of
niet, nietwaar Stony? Rob? De rest van de
gemeenschap ken ik nog niet maar daar zitten heel
wat gelijkgezinden tussen, alleen al gezien de
postings…

http://i147.photobucket.com/albums/r304/Londobule/
DSCN2770.jpg

Groeten van een newbie!

nou moe, en hij noemt zich een newbie! mooie verzameling zeg!