éénwijzer horloges

Een misschien wat typische vraag, maar waarom maakt men horloges met één wijzer? Zoals de Meistersinger Scrypto 1Z. Klopt het dat bij het lezen van de tijd de nauwkeurigheid maximaal vijf minuten is? Is dit een ‘statement’ (wij hebben de tijd en het komt niet op een minuut of vijf…)of is het een historisch iets dat voor de fijnproevers nog steeds wordt gevoerd?

Barra

Weet wel dat het eerste horloge ooit maar 1 wijzer had, later zijn de seconde wijzer en urenwijzer erbij gekomen. Geen idee welk merk dit was en wanneer maar mischien dat iemand anders dat beter weet.

Heb zelf een Meistersinger 1Z. Het klopt inderdaad dat je de tijd minder goed afleeest en minder snel maar ik vind het gewoon een erg mooie klok en als ik hem om heb en op de sec de tijd wil weten is er nog altijd me gsm:D

De 1Z elk streepje geeft 5 min. aan, de wijzers zijn erg precies dus ik zie meestal ook wel of het ongeveer 6 over is of 7 enz.

hoi ,

ik heb eens gelezen dat in het begin , vroeger zo gezegd , koste elke wijzer meer , ook meer geld .
dus werden deze klokjes gemaakt uit kosten besparing.

ik heb het gelezen , ik zeg niet dat het klopt, dit voorals ik het mis heb.

en het aflezen van de tijd gaat prima hoor, je zit er vaak nauwelijks naast.

mvrgr joost

Naar mijn kennis en weten stamt het uit de tijd van de zonnewijzers. Men had een bepaald punt gemaakt en de richting waarvandaan de zon scheen en zodoende kon men de tijd lezen.

Dit werd later toegepast in een horloge en steeds vorderde de ontwikkelingen en werd alles nauwkeuriger, zodoende kregen horloge’s 2 wijzers, toen 3, nou… en tegenwoordig kan je ze krijgen met weet ik het hoeveel wijzers.

Maar het basisprincipe 1Wijzer stamt denk ik af van de zonnewijzer.

http://www.qpx.nl/mediapages/arenddewit_zonnewijzer/zonnewijzer.htm

ik had me gelukkig al ingedekt :smiley:
ik heb al lopen zoeken, en ik kan het natuurlijk niet vinden
groetjes

joost