Eerste aankoop voor nieuwe liefhebber

Zeker, topper !! (:smiley:

Mooie Seiko 5’jes vind ik persoonlijk deze twee. Van beiden ook een review op W&W.

blauwe duiker: http://wornandwound.com/2011/09/02/review-seiko-5-snzh53-diver-in-blue/

military: http://wornandwound.com/2012/09/26/seiko-5-snzg-review/

In het begin weet je nog niet goed wat je smaak is, bovendien kan je mening snel veranderen! Daarom kan je heb beste beginnen met gebruikte horloges, met een nieuwe gaat de waarde zodra je de drempel van de winkel over bent al enorm achteruit.

Koop een mooie gebruikte of vintage hier op het verkoop deel van het forum, dan weet je zeker dat je geen replica koopt of een horloge waar iets mee mis is, maar een goede aankoop doet. Als het later niet bevalt kan je het horloge altijd weer kwijt zonder veel verlies.

Zo kan je met weinig risico uitzoeken wat je nu echt wilt.

vinrouge Schreef:

Iedereen is in to vintage tegenwoordig, tot het je
de oren uitkomt.

Eens. Net zoals je al dat spul uit de zeventiger jaren, ruim dertig in de kast hebt moeten laten liggen, om niet compleet voor joker te lopen.

helemaal mee eens

bij forumleden waar je wat koopt even goed in de verzameling koekeloeren helpt ook trouwens

dan zie en voel je het verschil tussen de horloges in de verschillende prijsklassen zelf…

YoungWatchLover Schreef:

Nu zou ik graag stilaan beginnen met een mooie
verzameling. Ik ben vooral fan van mechanische
horloges, die er casual/klassiek tot klassiek
uitzien.

Welkom!

Wat bedoel je met casual/klassiek en klassiek. Ik denk zelf vaak aan romeinse cijfers en breguet wijzers ofzo. Is dat ook wat je bedoel?

Aangezien ik nog studeer, is mijn budget

niet zo enorm groot. Voor mijn eerste stuk zou ik
ong. €1000 over hebben.

Graag had ik een beetje advies gekregen wat
betreft de aanschaf van gebruikte uurwerken

Ik vind t verkoopgedeelte v dit fora ook prettig. Stukje review mogelijkheid door te kijken naar ā€˜ervaring met’. En sommige liefhebbers zijn iets zuiniger met n horloge. We hebben vaak designated klokjes, zoals n gshock of budget seiko voor de grovere werkzaamheden. Ik wel althans.

en hoe

jullie van start zijn gegaan.

Met goedkope klokjes begonnen en gestaag je smaak laten ontwikkelen. Soms adviseer ik te gauw n klassieker zoals idd de veelgenoemde leged diver, maar is iemand er niet klaar voor. Dan heb je misschien nog meer plezier v n grote tw steel ofzo.
Wat ik ook doe bij de duurdere klokken is om n hommage/kopie te nemen voor n paar tientjes, zodat ik thuis rustig kan bekijken en ervaren of n model me in t dagelijks leven bevalt. Kortstondig bij n juwelier geeft voor mij niet altijd n duidelijk genoeg beeld. Even om de pols is toch anders dan er de hele dag mee rond te lopen, mee te werken, etc.

Om een idee te

geven, ik stond gisteren op het punt om een Oris
Artelier Skeleton te kopen, in topconditie voor
€650. Ik heb dit niet gedaan omdat ik de ganse
tijd zit te twijfelen over m’n eerste aankoop, ik
word er gek van! Bovendien heb ik nu al het gevoel
dat ik mooie kansen aan me heb laten
voorbijgaan… Hoe beginnen dus?!

Ervaring is t best, maar t kan helpen door vooraf bij jezelf na te gaan wat je mooi en belangrijk vindt aan n horloge. Je kunt hiervoor t ehbo lijstje vh forum opzoeken.

Ik zou niet in 1 keer veel geld uitgeven aan een eerste automaat.
Probeer eerst eens een leuke occasion.± E120,-
Zoals deze:

Dan krijg je een beetje feeling met een automaat.
Geenszins om een bepaald merk te promoten.
Het was ook 1 van mijn eerste en…ik heb hem nog steeds.
Een uitstekende beater met ballen!(tu)

En natuurlijk top lume:

Overigens de beste wensen en…
de zoektocht is het leukst aan deze hobby.

Succes!

Grt.