Eerste aankoop voor nieuwe liefhebber

Dag allen

Ik stel me kort even voor… Ik ben een 24-jarige student en ben sinds kort helemaal bezeten door uurwerken. Volop aan het lezen over de mechanica, geschiedenis… Helemaal verkocht dus :slight_smile:

Nu zou ik graag stilaan beginnen met een mooie verzameling. Ik ben vooral fan van mechanische horloges, die er casual/klassiek tot klassiek uitzien. Aangezien ik nog studeer, is mijn budget niet zo enorm groot. Voor mijn eerste stuk zou ik ong. €1000 over hebben.

Graag had ik een beetje advies gekregen wat betreft de aanschaf van gebruikte uurwerken en hoe jullie van start zijn gegaan. Om een idee te geven, ik stond gisteren op het punt om een Oris Artelier Skeleton te kopen, in topconditie voor €650. Ik heb dit niet gedaan omdat ik de ganse tijd zit te twijfelen over m’n eerste aankoop, ik word er gek van! Bovendien heb ik nu al het gevoel dat ik mooie kansen aan me heb laten voorbijgaan… Hoe beginnen dus?!

grtn

Als je het horloge ook wilt gebruiken om de tijd af te lezen zou ik geen skeleton aanschaffen,
wanneer je het interessant vind om het mechaniek te bekijken is een skeleton handwinder weer beter dan een automaat vinnik
omdat je bij een automatic weer tegen de rotor zit aan te kijken en je het mechaniek ook niet goed kunt bekijken.

verder zou ik liever kiezen voor een Flieger op leer en niet voor een duiker op staal of rubber
foute aankopen zetten je overigens wel op het spoor van wat je nu eigenlijk wel wilt, en wat iemand anders jou adviseert zou zomaar helemaal niks kunnen zijn in jouw situatie.

een horloge dat alles heeft moet nog uitgevonden worden … m.u.v de HFLE P1lot 0ne natuurlijk.

succes Gerard

in die prijsrange kun je heel veel kopen en nog veel meer als je ook 2ehands kijkt. Een mooi horloge dat aan je wensen voldoet is de Longines Legend Diver, ik weet het, ik adviseer hem wel vaak, maar 2ehands goed te krijgen voor rond de 1000 Euro en je krijg een dijk van een horloge waar je ook qua bandjes veel mee kunt.

Wat is er nou precies zo bijzonder aan die LLD? Niet om het horloge af te kraken, maar ik vraag het me toch vaak af. Voor velen hier is het een klok waar men flink van begint te kwijlen, maar wat maakt hem nou zo bijzonder?

Ik vond de LLD eerst super, maar nu word ik er niet meer warm van. De glimmende kast stond mij altijd al tegen.

Voor een bedrag rond de 1000,- zou ik voor de nieuwe Oris Big Crown Propilot Date gaan (hele mond vol).

http://bridgeandbarrel.com/wp-content/uploads/2014/07/IMG_5421y.jpg

Denk dat het komt door de vintage uitstraling, gebold saffier glas, scherpe kast en lugs. Ik heb er een haat liefde verhouding mee, zodra ik er een zie wil ik hem hebben en als ik hem heb mag hij weer gaan. Maar eerlijk is eerlijk het is een mooi horloge.
Heb je hem wel eens om gehad, of iig irl gezien?

YoungWatchLover Schreef:

Bovendien heb ik nu al het gevoel
dat ik mooie kansen aan me heb laten
voorbijgaan… Hoe beginnen dus?!

grtn

Ogen dicht, neus dichtknijpen en springen. Pas als je nat wordt weet je of je kan zwemmen. Het duurde bij mij ook eerst 7, 8 horloges voordat ik een beetje een idee kreeg wat ik nu eigenlijke wilde.

Even een out of the box gedachte, misschien kun je beter eerst een Seiko 5 aanschaffen. Dit geeft je denk ik gewoon wat rust en is waarschijnlijk het beste value for money mechanische horloge die er bestaat. Die heb je al voor ongeveer 100 euro en dan kun je vast een gevoel krijgen bij waar je blij van wordt.

Ik ben namelijk bang dat je straks ergens 1000 euro tegen aan gooit omdat dit in de spur of the moment een goede deal leek maar het uiteindelijk gewoon niet je droomhorloge is. Die fantastisch deal voor jouw persoonlijke holy grail loop je vanzelf tegen het lijf, maar ga het niet forceren.

+1 heb precies hetzelfde gehad.

Ik ben echter wel begonnen met goedkopere horloges, eerst een seiko 5 en van daaruit verder. Wellicht is het voor jou ook een idee om eerst met een wat goedkoper horloge te beginnen? Is minder erg wanneer je er met dat horloge achter komt dat het toch niet helemaal jou ding is dan wanneer je er €1000,- aan uitgegeven hebt.

Verder denk ik dat je met een Oris nooit echt verkeert kan gaan. De LLD heb ik laatst om mijn pols gehad en vond hem eigenlijk wel tegen vallen.

Ben zelf ook opzoek naar een horloge rond de €1000,-. Mijn zoektocht duurt al wel even en ben me nu aan het verdiepen in de merken Damasko en Sinn. Wellicht ook de moeite waard in eens te bekijken?

Succes met je zoektocht!

automaatje Schreef:

Denk dat het komt door de vintage uitstraling,
gebold saffier glas, scherpe kast en lugs. Ik heb
er een haat liefde verhouding mee, zodra ik er een
zie wil ik hem hebben en als ik hem heb mag hij
weer gaan. Maar eerlijk is eerlijk het is een mooi
horloge.
Heb je hem wel eens om gehad, of iig irl gezien?

Zie ik net dat ik m’n reactie op je post aan me verstuurd heb als PB ipv als quote >X hij gaat wel lekker deze week met mij zeg… :)o:)-D

Hier in ieder geval een interessant artikel voor je eerste mechanische aanschaf: http://wornandwound.com/2014/12/23/ww-round-table-7-look-first-mechanical/

Voor mij is het begonnen met een Seiko Orange Monster V1, die mijn vader nu draagt.

Bedankt alvast voor de uitvoerige reacties! Laatste geposte artikel is trouwens heel tof om lezen :wink:

Wat de Longines Legend Diver betreft… tja… ik vind het ook gewoon een mooi horloge.

de eerder genoemde Seiko 5… can’t go wrong… keuze genoeg… value for money…
bij mij is het op mijn 18de begonnen met een gewone quartz seiko…jaren heeft het gesluimerd… tot ik een nieuwe kast maakte voor die seiko…

Al kan ik nu zelf horloges maken… toch kijk ik wel rond… en zijn er genoeg horloges die op mijn verlanglijstje staan… zoals bijvoorbeeld de Tissot PR516…

Iedereen is in to vintage tegenwoordig, tot het je de oren uitkomt.

Mja die Seiko 5 ziet er idd niet verkeerd uit ook niet! Maar ben niet zo’n fan van metalen straps… Iemand suggesties wat betreft geschikte lederen bandjes die passen bij dit horloge?

YoungWatchLover Schreef:

Mja die Seiko 5 ziet er idd niet verkeerd uit ook
niet! Maar ben niet zo’n fan van metalen straps…
Iemand suggesties wat betreft geschikte lederen
bandjes die passen bij dit horloge?

blauwgrijze of oranjezwart / legergroene Nato’s
of qua leer die recht afgesneden Oozoo bandjes
bijvoorbeeld cognac kleur.

kijk bij de aanschaf van een Seiko 5 ook goed naar de diameter van de kast er zitten bij die goedkope hele kleine diameters tussen of ze hebben maar weinig gangreserve,
zodra je de volgende dag wakker wordt staat je horloge stil.

Ga op 11 Januari naar de Rikketik horlogebeurs in Houten.
Daar zit Rob met al zijn Seiko varianten waaronder ook de vijfjes in diverse uitvoeringen .
Kun je ze allemaal passen, weet je meteen hoelaat het is.

Hallo, met het bedrag wat zou willen spenderen aan een horloge kan je er ook best 2 kopen. Een mooie Tissot-Hamilton-oris of iets dergelijks en dan bij Rob een gave Seiko uitzoeken voor dagelijks gebruik. Veel plezier met zoeken :wink:

Ik ben op de site www.monsterwatches.nl beland in mijn zoektocht naar een leuke Seiko 5. Iemand ervaringen mee? Lijkt me leuk dat je ze kunt laten personaliseren/samenstellen naar je eigen wensen… Zijn het eerlijke prijzen?

Rob is TOP! En bijna alles is mogelijk bij hem. Rob is een liefhebber pur sang en zijn prijzen zijn heeeeeel erg eerlijk. Kijk maar eens in de rubriek “ervaring met…”