Je noemt al direct heel specifiek twee modellen. Vind je deze mooi vanaf een plaatje of heb je ze al eens om je pols gehad?
Mijn advies is om eerst eens bij een juwelier als S&C of Gassan binnen te lopen en te gaan kijken en vooral passen.
Ik heb meerdere malen gehad dat ik een horloge op een foto prachtig vond maar eenmaal om de pols het gevoel ontbrak.
Daarbij is er zoveel te koop! Zowel Cartier als Omega hebben een uitgebreid aanbod aan dames horloges.
Tot slot; waarom perse een automaat? Mijn vrouw heeft ook een uitgebreide collectie (ja, ja… aangestoken door… ) en wisselt regelmatig. Het op tijd (en op datum) zetten van haar horloge vind zij voornamelijk irritant. Door de jaren heen geeft zij daarom de voorkeur aan quartz horloges.
Als je eenmaal weet wat je mooi vindt kun je gaan kijken waar het horloge aan te schaffen. Eén van de al eerder genoemde forum dealers, Chrono24 (kijk vooral ook bij de Duitse aanbieders) of gewoon nieuw in een boutique.
Wat leuk dat je een eerste echte horloge wilt gaan aanschaffen! Ik heb zelf ook wel eerst 10 horloges verslonden van fashion merken tot Timex tot zelfs Invicta 🫨. Pas na zo’n lange route aan horloges weet je een beetje wat je leuk vind. Ik heb daarna pas mijn “echte” eerste horloge gekocht, ik vond dat destijds erg leuk om ‘m nieuw te kopen bij een gerenommeerd juwelier, dit horloge gaat namelijk nooit het nest verlaten. Veel plezier in ieder geval!
Een hoop argumenten die me in de juiste richting sturen.
Automaat, tja waarom. Ik heb een aantal mooie quartz horloges en in mijn beleving is een automaat toch een verfijnder stuk techniek. Een “echt” horloge. Ziet een gemiddelde voorbijganger dat aan de buitenkant als je hem draagt? Waarschijnlijk niet, is dus meer een gevoel.
Hetzelfde geldt voor de hoek waarin ik zoek, de historie achter een merk zie je ook niet aan de buitenkant, maar draagt wel bij aan het algehele gevoel wat ik er bij heb. (Vergelijk het met een auto, voor de gemiddelde Japanner heb je waarschijnlijk meer value voor money, maar een roestige italiaan heeft toch echt meer karakter).
Voor mij is het een speciale aankoop, niet met de gedachte om een verzameling te starten, het wordt hoe dan ook een blijver. Misschien om later door te geven aan mijn dochter.
De genoemde modellen vind ik idd mooi vanaf het plaatje, dus passen, passen, passen is een tip die ik graag van jullie aanneem.
Ik heb mijn gezin al wam gemaakt voor een weekendje Maastricht.
Dank, dit advies neem ik graag aan van een ervaren liefhebber.
Doen wat goed voelt. Uiteindelijk zijn dit soort aankopen toch vooral emotie als je tenminste geen handelaar bent.