Eerste automaat aanschaffen, nieuw of toch pre-owned.

Goedemiddag allen,

Na heel veel meelezen en plaatjes kijken, wil ik toch eens meningen peilen. Ik ben op zoek naar mijn eerste automaat.
Er zijn twee horloges die ik mooi vind, binnen budget.
-de omega seamaster aqua terra, 30 mm
-de lady-datejust 28 mm

Maar, tijfels…een nieuwe aanschaffen precies naar smaak.
Of, toch eens verder kijken wat er te vinden is als pre-owned.

Als leek is het lastig beoordelen wat een betrouwbare aanbieder is, het liefste heb je het horloge toch even in handen voor aankoop en welk bedrag is dan acceptabel.

Kortom, als er mensen zijn die hier hun visie op willen geven, welk model de voorkeur heeft of waarom ik vooral iets anders zou moeten kiezen, dan hoor ik dat graag.

Groeten en fijne dag.
Pia

5 likes

je begint meteen met een dure! de meeste mensen gaan een leercurve door, door simpelweg verschillende horloges te dragen en kijken wat je leuk vind.

Als je bv kijkt naar Tissot, erg mooie vrouwelijke modellen, ook mechanisch en breekt niet meteen de bank als je wil wisselen

1 like

Dames modellen zijn in de regel flink goedkoper preowned dan nieuw.

Maar hoe belangrijk vind je de eerste eigenaar zijn?

Das idd een goede, misschien toch een beetje verblind door de “grote” namen. Ik heb en draag verschillende quartz modellen. Seiko, Hamilton, Raymond Weil.

Maar voor mijn eerste “echte” wil ik wel iets bijzonders. Bedrag na het overlijden van mijn moeder waar ik iets blijvends mee wil doen.

Ik sta open voor tips en suggesties.

3 likes

Eerste eigenaar vind ik niet belangrijk. Eerder zoekende waar te beginnen in de zoektocht.

Voor die modellen gewoon lekker pre-owned kopen. Dameshorloges zijn doorgaan incourant dus beter iemand anders het grootste deel van de afschrijving laten pakken :man_shrugging:t3:

6 likes

Ebel, maakt hele mooie dameshorloges

2 likes

Martens
Burger
Awco
Langendyk
Crownguard
Ten2two
Wornwatch kan ze ook wel regelen denk ik.
Wristcandy

Etc.

Je kan ook chrono24 bekijken.

Deze website doorzoekt ook veel aanbod
https://blauwzoeken.nl/

4 likes

Wellicht een mooie optie bij @Crownguard

3 likes

Passen en nog eens passen bij de eerder genoemde aanbieders.
Zou een dag Maastricht kunnen worden met al de zaken die goede gebruikte horloges aanbieden!!!

1 like

ChatGPT maakte een foute:
Samengevat – volgorde looproute
1. Leon Martens Juwelier
2. Rolex Boutique Maastricht
3. Juwelier Burger
4. M25 Watches
5. Brocantique
6. Steiner Maastricht
7. Filipucci B.V.

5 likes

Thanks, ik ga me eens verdiepen.

Mijn tip is: Mocht je voor een gebruikte gaan, even kijken wat er aan service gedaan is. Mocht je nu een gebruikte van 4 a 5 jaar oud aanschaffen die nog nooit service heeft gehad loop je waarschijnlijk vrij snel tegen onkosten aan. Loopt bij de duurdere merken meteen in de papieren

Gecondoleerd!

als je het geld hebt en iets blijvends zoekt dan zou ik voor een nieuwe rolex gaan. Een alles kunner die je altijd en overal kan rocken.

1 like

Mijn vrouw heeft een aqua terra 30mm.
Niet nieuw gekocht want het verschil is echt enorm.

Ja, dat zie ik idd. Slok op een borrel zoals dat heet.

Dank allen voor de sites rn tips, mooie tijdsbesteding voor dit weekend.

Nadeel is dat ik zoveel moois zie, dacht een beetje getrechterd te zoeken. Geeft gelukkig geen haast.
Dan toch maar dagje Maastricht :wink:

Een nieuwe de lady-datejust 28 mm aanschaffen naar smaak,ga je nooit spijt van hebben,is er eentje voor het leven en ver daarna :wink:

Hee Pia,

Mijn eerste advies doe wat goed voelt.
Zelf heb ik door de jaren zowel nieuw als pre-owned gekocht.
en eerlijk gezegd een Omega kan je beter pre-owned kopen beter kwa prijs.

Kijk op chrono24, of andere websites of een verkoper eventueel betrouwbaar is. Kwa prijs kan je zelf als je beetje kijk watchcarts en chrono24 zelf geeft aan waar de laatste voor zijn verkocht zodat je beetje een gevoel hebt kwa prijzen.

Verder zou ik niet zo luisteren naar mensen die zeggen koop eerst iets goedkoops. Je komt op me over dat je weet wat je wil en dat is kwaliteit en iets van een merk met uitstraling en design.

Verder in maastricht zitten er meerdere winkels die goed en betrouwbaar pre-owned verkopen.

Veel succes als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Mijn Tip:
Pak vooral je eerste nieuw.
:pray:

1 like

Hoi Pia,

Je eerste automaat is een mooie mijlpaal in je horloge hobby.
Als ik terug kijk naar mijn horloge reis, heb ik vooral spijt dat ik mijn eerste automaten nieuw heb gekocht. Die heb ik niet meer, omdat mijn smaak zich in 12 jaar tijd verder heeft ontwikkeld. Dus mijn eerste nieuwe automaten heb ik verkocht met flink verlies. Dat hoor ik eigenlijk van veel verzamelaars terug.

Mijn tip: Koop je eerste horloges niet nieuw.
Tenzij:

• je verder in de horloge reis bent en precies weet wat je levenslang in je collectie wil hebben
  • geld geen rol speelt, omdat je veel overtollig kapitaal hebt
  • het gaat om een gewild model (zoals sport modellen van Rolex, AP, Patek, vintage Speedmaster of super gewilde independent) die daardoor waarde vaster is

Geniet van je horloge reis!

3 likes