Eerste automaat (en eerste post): Seiko SNZG17

Hallo allemaal,

Na lange tijd een Casio F-28W te hebben gedragen (alweer sinds 1992 en onverwoestbaar), had ik twee jaar geleden besloten om eens een groter horloge aan te schaffen. Terwijl ik me nog niet echt in horloges had verdiept stapte ik op de Bijenkorf in Amsterdam af en ging eens kijken wat ze hadden. Ik kocht uiteindelijk (en daar schaam ik me achteraf nog steeds voor) een Diesel DZ-7064, een horloge met zowel een digitaal als een analoog gedeelte, want dat vond ik destijd helemaal geweldig.

Helaas was dit horloge al die tijd vooral één grote ergernis. Een volledig uniek bandje wat tot twee maal toe na nog geen jaar versleten was (en niet omdat het leer zelf kapot ging, nee, de gelijmde constructie liet los), de batterij waar hij doorheen at, de juwelier die het horlogebandje amper los en vast kon krijgen, waardoor ik overal diepe schade aan het horloge had en bij de montage van het nieuwe horloge zelfs de bandjes verkeerd om had gedaan(!), ga zo maar door.

En hoewel ik van mijn omgeving altijd te horen kreeg dat ze mijn horloge mooi vonden, werd mijn afkeer steeds groter.

Ik besloot eens te gaan kijken naar een nieuw horloge en ben langs allerlei juweliers gegaan om te kijken wat ze voor mij in petto hadden, maar hier kwam ik niet echt verder mee.

Ik besloot eens te gaan kijken op internet en kwam allelei webshops tegen. Mijn wens voor een analoog-digitaal horloge begon steeds verder weg te zakken en automatische horloges kregen steeds meer mijn aandacht. Mijn oog viel echter voor de verkeerde merken en ik zat te kijken naar nieuwe Ingersolls, Perigaums en noem maar op. Pas bij het zoeken naar reviews kwam ik er achter dat het re-incarnaties van oude merken waren en allemaal Chinese uurwerken hadden (wat op zich niet per se slecht is trouwens, maar niet echt wat ik zocht).

Enfin, ik begon te kijken naar wat meer conventionele merken en kwam terecht bij www.monsterwatches.nl Terwijl ik me daar zat te vergapen aan de talloze mooie horloges, kwam ik ook via een link op dit forum terecht.

Nou, ik moet zeggen dat mijn kijk op horloges behoorlijk is veranderd! Ik zie hier werkelijk de mooiste horloges voorbij komen en de passie waarmee gesproken wordt over deze horloges vind ik geweldig om te lezen.

Nou weet ik niet of ik zelf nou een verzamelaar word of dat ik me vooral blijf vergapen aan de diverse horloges (kan een dure hobby zijn en ik ben nu nog student, vandaar), maar vooral de vintage horloges spreken me erg aan. Horloges met een Tuning Fork of vroege horloges met zowel analoog als digitaal trekken wel mijn aandacht moet ik zeggen.

Maar goed, om even terug te komen op de topictitel: Ik heb uiteindelijk bij Rob dus een Seiko SNZG17 gekocht en ben hier zeer over te spreken. Helaas zit mijn linkerhand in het gips, dus zit ie even rechts, maar het horloge heeft mijn verwachtingen behoorlijk overtroffen. Ik zocht een (automatisch) horloge met dag en datum, liever geen bezel en met een diameter van tenminste 40mm. Met 42mm zit deze daar iets boven, maar nog steeds erg comfortabel.

Hierbij wat foto’s:

Welkom! En mooie Seiko heb je daar!

Leuk verhaal en mooi horloge.
Welkom op dit forum, goede eerste post.

Mijn beste,

Welkom op dit formidabele horlogeforum!!
Je zal je draai hier snel hebben gevonden en met het lezen van de verschillende horlogeposten
de materie der horlogemagie steeds verder weten te doorgronden.
En dat je eerste automaat een Seiko is, dat geeft een solide, geruststellende basis om die fantastische horlogehobby van start te zien gaan.

Overigens een mooie intro heb je.
Leuk ook te vernemen dat je via www.monsterwatches.nl op dit forum terecht bent gekomen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hallo Puringa,

Welkom op dit fantastische forum. Gefeliciteerd met je eerste mechanisch horloge :~.
Veel sterkte met het herstel van je arm. Misschien kun je met een hele lange natoband het horloge toch links dragen :+

Tabee

Van harte welkom.
Leuke veelzijdge klok om mee te beginnen.

mooie seiko(tu) en natuurlijk welkom hier;)

Welkom en het is wel duidelijk dat die Seiko een goeie keuze is geweest.
Gefeliciteerd met je eerste automaat.

Veel plezier op het forum.

Welkom. Als Seikoliefhebber kan ik je keuze zeker waarderen. Gave klok(tu)
Gr,
Lone Ryder

Prachtig en tijdloos horloge. Een ware klassierker. Welkom op dit forum !

Ik denk dat deze in de toekomst ook in mijn collectie zal komen. Maar wellicht niet met de zwarte behuizing en band. Deze dus : http://www.monsterwatches.nl/index.php/seiko5categorie/gmilitary/snzg13

Vele plezierige uren !

Welkom en gefeliciteerd met deze aanwinst!!!

Seiko vijfjes staan bij mij op de lijst als horloges met de beste prijs/kwaliteit verhouding! :slight_smile:

Welkom en gefeliciteerd met je klok, maar vooral een spoedig herstel gewenst.

Groet
Herman

Goede post. Welkom en gefeliciteerd met deze fraaie Seiko.

Leuke post en klok :slight_smile:

Welkom en veel plezier hier.

Puringa Schreef:

Nou weet ik niet of ik zelf nou een verzamelaar
word …

Wij weten het wel, he jongens… :smiley:

Mooi horloge gekochtn, en bij Rob kan je je nooit een bult vallen.

En snel herstel voor je linkerhand.

Welkom, mooie klok.

Eens je een mechanisch uurwerk hebt, is het moeilijk om nog iets ‘met een pilleke’ te dragen.

En er is niks mis mee om rechts te dragen :wink:

Haha bedankt allemaal voor de leuke berichten :slight_smile:

Erg zuur inderdaad die linkerhand. Gebeurde tijdens het fietsen. Twee kinderen van pakweg 12-13 jaar fietsten voor me, botsten als een soort spel tegen elkaar aan en stopten hier, ondanks dat ik belde, niet mee. Na hun laatste botsing schoof er één het gras op en de ander kwam op het midden van de weg. Ik passeer middendoor en precies op dat moment gaat de jongen die op het gras reed vol op me in rijden. Ik val naar rechts, maar hield m’n stuur links nog vast. De remhendel komt vol op m’n hand en de hendel breekt zelfs af. Gelukkig is het niet m’n pols maar een minuscuul stukje bot in m’n hand, dus over een paar weken ben ik er alweer van verlost.

Jammer alleen dat ik niets kan bewijzen… Geen getuigen helaas.

Maar goed, nee, ik heb veel plezier van m’n horloge, maar sluit niet uit dat ik inderdaad over een tijd meer horloges heb :smiley:

Ik was trouwens ook erg gecharmeerd van de SNZG07, alleen zou ik mogelijk wel een stalen bandje hebben gehad. Ik zie mezelf echter (nog) niet snel vrijwel hetzelfde horloge hebben.

Eens kijken, verder kwam ik na aankoop van dit horloge bij dit horloge (niet mijn foto):

Ook deze vind ik erg mooi, vooral in die kleur!

Verder heb ik zoals gezegd m’n oog laten vallen op enkele vintagehorloges, waaronder de Bulova Accutron 219 (staat er nu eentje van op eBay in ogenschijnlijk zeer goede conditie):

Daarnaast ook de Citizen HiSonic:

Iets over dat hele Tuning Fork-gebeuren spreekt me om één of andere reden heel erg aan.

Daarnaast zit ik met veel interesse het topic over trench watches elders op het forum te volgen. Ik wil me daar ook wat meer in gaan verdiepen.