Eerste automaat

Hallo allemaal nieuw hier en opzoek naar mijn eerste automaat.

Nu is mijn oog telkens gevallen op de Oris aquis date, echter vond ik de horloge niet prettig zitten en paste hij niet echt bij mij.

Vervolgens een Seiko Prospex SPB051j1 gepast, horloge paste perfect en hij sprak mij gelijk aan.
Nu ben ik op onderzoek uit en zie dat er ook een Seiko SRPB51k1 is die mij ook aanspreekt. Wel zie ik dat deze horloge stukken goedkoper is dan de andere Seiko die ik genoemd heb. Is het daadwerkelijke kwaliteit verschil echt zo groot?

Groetjes Rudy

1 like

De J is een Japanse import. Iets duurder, wellicht een marginaal betere afwerking maar voor de rest hetzelfde.

1 like

Welkom op HF!

De laatste heeft hardlexglas en een 4R36 kaliber, de eerste saffier en een 6R15, net een stapje hoger zeg maar. Saffier is te verkiezen boven hardlex. De 6R15 heeft een langere gangreserve en is mogelijk wat nauwkeuriger (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn).
Je kunt ook in de SRPB51k1 later een saffierglas zetten overigens.

En verder: ze zien er verschillend uit. :slight_smile: Misschien houd je wel van crownguards, of juist niet. De SPB heeft wijzers die dichter bij de minutemarkers komen, dat is iets waar ik zelf op sta. Maar hij heeft ook langere lugs dan de SRPB en ik zou hem moeten passen, ik heb liever 48mm dan 50mm lug tot lug.

We moeten het kiezen trouwens niet te gemakkelijk maken, daarom een foto van een DS Action Diver:

Lees nog maar eens goed rond op het forum en zoek vooral ook op youtube naar de horloges die je leuk vind.

3 likes

Dankjewel voor de info.
Maar makkelijker word het allemaal niet.

1 like

Nee. Alleen de plek van assemblage is anders. Ophouden nu.

SImpel ja of nee? Ja. Je zit wel in een andere klasse, ook qua afwerking.

1 like

Als ik het begrijp is de J kwalitatief beter?

2 likes

Een Seiko J vs K versie heeft geen verschil, behalve de plek van assemblage en “made in japan” op de wijzerplaat.

Het kwalitatieve verschil tussen een Seiko Samurai of de SBDC051 (die bijna twee keer zo duur is overigens) is er wel.

2 likes

Ja zeker. .het saffierglas alleen al wil zeggen dat je geen krassen op je glas krijgt maar aan de andere kant bij een flinke stoot breekt hij makkelijker als het hardlex glas…uurwerk valt in een duurdere klasse…

1 like

Ik heb het idee dat er mensen zijn die dit lezen als een J/K discussie, terwijl het toch echt om twee verschillende modellen Seiko’s gaat (namelijk SRPB en SPB) :sweat_smile:

Maar zoals eerder gezegd is, in feite geen verschil tussen J of K.

2 likes

3 likes

Pfff de keuze word telkens moeilijker. Nu de Seiko spb aan het afwegen tegen een Steinhart ocean one.

1 like

Zeg, wat past er dan wel bij je? Wat zoek je? Een duik horloge? Of misschien iets gekleder? Of wellicht een sporthorloge?

Hoe groot is je pols eigenlijk?

Een re-issue van de 62MAS in moderne versie. Met 6R15 uurwerk, DiaShield coating op de kast voor extra krasbestendigheid en tot slot gebold saffier. 42mm een mooie maat.

De nieuwe Samurai. 44mm groot, dus veel lomper dan de bovengenoemde optie. Heeft een 4R35 uurwerk, toch iets minder strak dan de 6R15, en met een kortere gangreserve. Of het een minder uurwerk is of niet, da’s een discussie punt.

Horloge heeft wel gewoon Seiko’s Hardlex. Ook niets mis mee, maar het is geen gebold saffier. Dan als laatste ook geen DiaShield coating.

Kortom, dat prijsverschil heeft geen zak met J of K versies te maken, het zijn twee verschillende horloges. Ik verwijs graag naar mijn geachte kompaan @HanDavinci’s posts. :slight_smile:

6 likes

Allebei prima en de kwaliteit zit ook wel goed.
Hardlex is geen optie voor mij en -J vind ik wel wat hebben.

Passen en proberen en bedenken hoe en wanneer je hem gaat dragen. Gekleed of vooral stoer of allebei.

Heerlijk dat het geen gemakkelijke keuze is ! Kun je er diep in en lekker van genieten. Hier en op internet genoeg te vinden. Van super feitelijk over de technieken van het uurwerk en de gebruikte materialen, tot puur emotionele verhalen.

Enjoy !! En ven benieuwd wat het gaat worden en vooral ook waarom.

1 like

Hoi! Welkom! mijn eerste was geloof ik een 25j revue thommen met een tropical dial… nog balen dat ik hem niet meer heb , succes! Geluk! :wink: :+1:

1 like

Steinhart! + grovana = revue thommen …? :+1: nu praten we :wink:

1 like

Ik ben opzoek naar een duik horloge, voor alle dagen die zowel stoer als gekleed kan dragen.[quote=“Fate_Amenable_To_Change, post:12, topic:134776”]
Hoe groot is je pols eigenlijk?
[/quote]

17cm!

Dan raad ik je aan om een lug to lug van 48 a 49 mm aan te houden. Liever kleiner. Dan kom je dus op duikers van 38-41mm terecht, maar ik zou de lug to lug van de diverse modellen even nalopen.

De SPB051j1 die je bekijkt lijkt me dan beter van formaat.

1 like

De SPB had ik inderdaad gepast, formaat was gewoon super.

2 likes

Volgens mij heb je jouw keuze al gemaakt :+1: …en zo niet, dan heb je mij in ieder geval al overtuigd wat mijn volgende klok gaat worden. :sunglasses: Veel plezier ermee…!?

1 like

Zonet ook even in de seiko boutique de SPB053 omgehad. Wat een mooi ding! En prima formaat, stukje subtieler dan de Samurai.