Eerste (de)montage Cyma zakhorloge.

De eerste poging om een uurwerk uit een oefenhorloge te demonteren en weer in elkaar te zetten. Hoewel gecompliceerd, blijkt het dat de opbouw van dit simpele uurwerk vrij logisch in elkaar zit. Onderdelen passen maar op een manier, waardoor het hele proces me erg is meegevallen. Ik ben wel tegen een paar problemen aangelopen waarvoor ik jullie input kan gebruiken.

Sommige zeer kleine schroefjes kreeg ik niet los. In dit geval van het plaatje waar het lagertje voor het balanswiel onder zit. Mijn 0.5 schroevendraaier was de juiste maat, maar de schroefjes zitten zo vast dat ik de stift van de schroevendraaier heb gemold. Van de kleine maten maar vast een paar reservestiften besteld :slight_smile:
Is er een bruikbare methode om dergelijke schroefjes los te krijgen?

Schoonmaken en smeren ben ik nog niet aan toe. In dit geval heb ik de onderdelen gereinigd met aanstekerbenzine, maar dat werkt niet erg goed. Wat kan ik het beste gebruiken wanneer ik niet over een geavanceerde schoonmaaimachine beschik?

Ik zie op Youtube dat er veel verschillende soorten olie en vetten zijn om onderdelen van het uurwerk te smeren. Gezien de prijzen daarvan ben ik benieuwd welke soorten ik minimaal moet hebben en waar je die in zeer kleine hoeveelheid kunt kopen?

Het blijkt dat kleine schroefjes zich niet graag laten inklemmen in een pincet. Op de foto is te zien dat er een ontbreekt in de ankerbrug. Ik had een doosje met brilschroefjes gekocht, maar zelfs die zijn veel te groot. Is er een adres waar je dergelijke kleine schroefjes kunt kopen?

7 likes

mss eens WD-40 gebruiken?
aangezien je de onderdelen later toch volledig terug proper maakt :thinking:

1 like

Ga ik proberen. Dankjewel.

1 like

Leuk, een sleutelaar erbij!

Voor alles wat je nodig hebt kun je, ondermeer, terecht bij van de Gevel, Zellerstraat in Tilburg .
Je krijgt vanzelf meer gevoel bij het hanteren van een pincet, dan blijven schroefjes beter zitten.
Een lange strip magneet helpt veel bij terugvinden van wegspringende onderdelen ( veertjes!!!)
Veel succes en vraag gerust!

1 like

Ik ben zelf begonnen met wasbenzine en IPA (niet voor anker en balans ivm schellak), als je geen haast hebt werkt dit prima met een pincet, theezeef, tandenborstel en blaasbalgje;

Voor de eerste keer proberen heb je al serieus geld in je gereedschap gestoken :+1:

1 like

Dat ga ik ook maar eens proberen. Ik had ergens gelezen dat wasbenzine een zweem achterlaat. Vandaar dat ik aanstekerbenzine heb gebruikt. Als wasbenzine goed werkt is dat echter wel voordeliger.

1 like

Ik gebruikte IPA als naspoeling om de zweem te voorkomen.
En een zachte tandenborstel om hardnekkig vuil los te maken tijdens de wasbenzine behandeling.

1 like