Aangezien jullie veel meer kennis in huis hebben dan ik, vraag ik jullie hup. Ik zoek/wil een nieuw horloge.
Wat zoek ik?
Mijn budget is ongeveer 350 euro. Dat is inclusief eventuele invoerrechten.
Ik ben gecharmeerd van het volgende horloge (klik)
Het moet dus redelijk minimalistisch zijn maar niet classic. Ook vind ik de “tachymeter-rand” niet zo mooi. Ik had daar liever getallen gezien of helemaal niets. Ik wil wel de band kunnen wisselen van metaal/staal naar bijvoorbeeld zo’n Nato band. Het hoeft niet een horloge van Seiko te zijn.
Wie weet voor mij meer modellen waar ik naar kan kijken?
Misschien is het handig om aan te geven of je automatisch of quartz zoekt en misschien wat voor soort horloge je mooi vindt. Bijvoorbeeld duikers of fliegers. Vind je de chronograaf een must of maakt dat niet uit? Wil je de stalenband er al met de 350 euro bij hebben zitten of wil je die er optioneel nog bij kunnen kopen? Zomaar wat dingetjes waar je over kunt nadenken
Nu ga ik tegen enkele schenen schoppen hier (sorry)… maar ikzelf vind duikers zelf niet zo mooi (weer de rand). Vliegers vind ik dan wel mooi (niet allemaal) wel maar die vind ik vaak te groot.
Chronograaf is geen must maar zonder wordt het ,denk ik, al vlug classic. En wat voor band er bij zit, maakt niet zo heel veel uit want dat is redelijk gemakkelijk aan te passen.
Ik zou beginnen met heel beel plaatjes kijken en wat tijd nemen. Soms zie je dat je even moet wennen aan iets dus koop niet te snel.
Oo zich kan je met Seiko een hoop kanten op, andere merken hebben ook dit soort modellen. Als je een stalen band wilt, zoek dan een horloge waar die gelijk bij zit. Achteraf leer of NATO toevoegen is meestal simpel, maar een mooie passende stalen band vinden is, op een paar hele populaire modellen na, vaak lastig ivm de end links die mooi moeten passen. Succes en vee plezier met je zoektocht.
@Firly
Zo’n soort type horloge zoek ik.
Bedankt.
En nu deel 2 van mijn hoofdvraag. Welk merk heeft dit soort horloges (en hoe noemt men dit type horloge)? Dat zoekt gemakkelijker
Je zou voor dit soort modellen/type ook eens bij het merk Jacques Lemans kunnen kijken, de kwaliteit is zondermeer goed
en ze zijn vaak wat platter dan de Casio/Seiko’s
wel zijn ze qua vormgeving wat meer een mix van klassiek en sportief
daar moet je maar net van houden, ook hebben ze daar modellen met backlight verlichting terwijl je dat bij dat model niet zou verwachten.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vandaag vele uren wezen kijken op internet. En nu een keer achter mijn pc ipv met mijn gsm. En google laten zoeken op gelijksoortige afbeeldingen is simpelweg geweldig!!
En ik denk dat ik een winnaar heb, namelijk de Seiko 5 Big Military. (toch een Seiko…)
Simpel, erg mooi en ik kan hier de looks gemakkelijk wisselen door een ander bandje erop te leggen. En vooral met een bruin bandje vind ik hem erg mooi.
Ik kwam deze al vrij snel tegen en de hele dag heb ik dit horloge vergeleken met andere die ik ook mooi vind. En de Big Military wint nog steeds.
Er rest nu alleen twee dingen.
Morgen naar een juwelier om te kijken hoe 41 mm om mijn pols staat (mijn kleinste horloge is een Breil van 44 mm) en
Eens kijken hoe ik dit horloge zo veilig en goedkoop mogelijk kan importeren want hij staat niet op de originele site.
Maar ik ben vandaag bij de juwelier geweest om te vragen of zij aan een Grote Military model kan komen, en hoe duur het dan kost.
Ook heb ik een ander model om gehad van Seiko om te kijken of de grootte bij mij past. Dat was een Seiko SKA691P1. Maar die vond ik stiekem toch ook wel erg mooi.
Hij oogt groter dan mijn Breil van 44 mm. Dat had ik niet verwacht. Nu nog twijfelen wat ik doe. Een SNZG13 of de [SKA691P1] 1. De een is een automaat (moeilijker aan te komen en goedkoper) en de ander is kinetic (morgen al in huis en is duurder maar nog steeds goed onder mijn begin budget).
Ik heb nog wel een vraag. Bij monsterwatches is het mogelijk om dit horloge van saffier glas te voorzien. IS dat nodig? Want ik lees op tegensprekende verhalen op internet. Men zegt dat hardlex mineraal glas ook goed is. Wat is jullie mening?
Mijn mening is dat het niet nodig is. Maar anderen zullen daar ongetwijfeld een andere mening over hebben. Hardlex bekrast iets gemakkelijker dan saffier, maar wanneer het breekt, zal het niet uiteen spatten. Het oogt in mijn ervaring om met wat doffer dan saffier. Ik zou het in eerste instantie niet doen: als het onherstelbaar bekrast kun je er altijd nog saffier inzetten.
Ik heb hem inmiddels een mail gestuurd met een aantal vragen die ik heb. EN zoals ik hier op diverse berichten lees… hij reageert vrij snel dus misschien heb ik volgende week een nieuw horloge.
Gewoon lekker op mineraalglas laten, tot het moment dat er een flinke kras in komt ( misschien wel nooit ) dan kun je dat saffier altijd nog plaatsen,
persoonlijk vind ik saffier meer reflecteren en de afleesbaarheid verminderen
Hardlex is voor mij de grote afknapper bij Seiko.
Doffer, vlugger vettig en minder krasvast dan saffier.
Je kan saffier laten plaatsen maar dan zit in vele gevallen weer met een lelijk randje (of een compleet uistekend stuk glas).
Mineraal is overigens niet hetzelfde, is bv helderder - maar ook minder kras/slagvast.
Mijn favoriete Seiko in military style is de SARG009.
Helaas zonder AR (Antireflectie)(prijs is er ook naar), maar door zijn vormgeving toch steeds goed afleesbaar.
@drex
Hele gave foto’s. Dit is wat ik ook wil gaan doen met mijn volgende horloge.
@jonathan
I know, I know. De titel is verkeerd gekozen. Maar dat kan je niet meer aanpassen… Ik wilde ermee zeggen dat ik iets anders wou dan een standaard horloge van de juwelier. Maar een horloge met geschiedenis en een “mooiere” techniek dan quartz horloge.
Ik heb Seiko’s met origineel saffier, naderhand geplaatst saffier, Hardlex en gewoon glas. En eigenlijk vind ik Hardlex een prima alternatief, zeker beter dan gewoon glas. YMMV