Eerste "echte" horloge

Nog niemand het advies gegeven het budget te verhogen voor een Rolex?

2 likes

haha nee nog niet echt nee

1 like

Komt nog wel. Mark my words.

1 like

Ga lekker winkelen, passen en informatie verzamelen op het net. Uiteraard zullen er mensen Rolex aanprijzen en dat mag. Er is meer dan het kroontje alleen. Wat wil je, voor elke dag, een duiker, een dresser, chrono of staal of goud?

Pas wel op, het is erg verslavend… Rado Captain Cook?

2 likes

wel gave horloges en inderdaad mooie klassiekers! (zie inderdaad wel uitdagingen qua budget bij sommige :stuck_out_tongue: )

Welkom op het forum!

Het is een lekker ruim budget en wellicht wat hoog om in te beginnen omdat je nog zoekende bent, qua maat etc.

Ik zou eerst eens lekker gaan rondkijken en vooral passen wat je goed staat en lekker aanvoelt. Het is gewoon zonde als je voor een dergelijk budget na verloop of zeer korte tijd ontdekt dat je eigenlijk net wat anders zocht.

Leuke horloges in de range van zo een €1000-€2000 zou ik eerder willen aanbevelen maar goed dat is persoonlijk. Dan komen merken als Christopher Ward, Sinn, Oris, Damasko bijvoorbeeld in mij op en allen gewoon goed.

Succes met je zoektocht!

1 like

zeker ben ik het echt wel mee eens. waarom ik een iets ruimer heb genomen omdat het juist een piece moet zijn waar ik een emotionele connectie mee maak omdat het voor mijn 30ste verjaardag is enzovoort en dus een piece die ook niet meer verkocht gaat worden.

En ik ga uiteraard zeker ook lekker rond kijken en passen. maar suggesties horen van jullie is altijd leuk :slight_smile:

Ok doei!!! Hahahaha Grapje natuurlijk! Tuurlijk is dat niet erg. Gelukkig hebben we allemaal zo onze eigen smaak. Anders zou het saai zijn en loopt iedereen met hetzelfde rond.

Je hebt echt een heel mooi, ruim en uiteenlopend budget. Ga je wat lager zitten dan zit ik te denken aan Oris. Zelfs onder je budget heb je al hele mooie Divers 65 van Oris. In het midden tot wat hoger van je budget zou je kunnen uitkomen op Tudor. Ga je op de top van je budget zitten, of misschien iets er over heen, dan zit ik persoonlijk te denken aan een Omega Speedmaster. Niet echt origineel, maar het is een sportief horloge met klassieke uitstraling. En tja, het horloge is op de maan geweest.

Met zo’n budget zou ik zeker veel gaan passen bij verschillende juweliers. Desnoods regelmatig passen. Je wilt graag leer of suède, maar stel je vind de kast van een horloge heel erg mooi, maar heeft een stalen band, laat je hierdoor niet tegenhouden. Een leren of suède band kun je altijd later nog kopen. Of stel dat je smaak gaat veranderen (wat bij mij ook gebeurd is, ik vond stalen banden spuuglelijk), dat je later alsnog de stalen band er op kan zetten. Laat je dus niet al te veel beïnvloeden door de band.

Ik denk dat dat de insteek is bij velen… is bij velen niet gelukt haha. Neem er de tijd voor, desnoods tot na je verjaardag nog om goed na te denken wat het meest bij je past. In het begin zul je alles mooi vinden. Na een paar weken ga je kieskeurig worden. Dan is het mogelijk dat je er een of een paar hebt uitgekozen en dan zou ik even wachten en na een paar weken/maanden kijken of je dat horloge nog steeds zo leuk vind. Zo koop ik horloges en hou ik de collectie klein. Tot nu toe is er nog maar eentje verkocht haha.

3 likes

bedankt voor de tips! heel erg bruikbaar en ga ik zeker meenemen. gelukkig heb ik nog even en ben ik redelijk vroeg begonnen met informatie inwinnen! en ik zie inderdaad al wel een beetje wat je bedoeld zo vind ik divers wel leuk maar niet geschikt voor mijn eerste horloge ( maar ach dat zeg ik van alleen youtube en google ) misschien dat als ik een tutor BB 58 om heb ik er anders over praat haha.

inderdaad ga ik lekker veel passen dat is een ding wat zeker is

Dat is wel heel belangrijk als je idd een mooi stuk wilt hebben ter memorie en ook kunt blijven dragen.

Dat is zeker, ik zou het qua kleur van de plaat omdat je een dagelijks horloge zoekt bij zwart of zilver blijven. of wit.

Ik opper alsnog CW, geen idee of het wat voor je is
Een moonphase
https://www.christopherward.com/dress/c1-moonglow/C01-40AMP1-S00K0-CK.html
Een chrono
https://www.christopherward.com/motorsport/c1-morgan-aero-8-chronometer/M01-40HPR1-S00W0-PT.html
Gekleed
https://www.christopherward.com/motorsport/c1-morgan-classic-chronometer---traditional-wings/M01-40H5D1-S00W1-PK.html

1 like

ik zal zeker even een kijkje nemen naar CW bedankt voor de tip wordt heel erg op prijs gesteld :smile:

1 like

Ach zo heb je divers en divers. Een Seiko SLA021 Marine Master is een hele dikke klatser om je pols. Inderdaad een horloge voor niet elke gelegenheid. Een echte tool watch dus. Een Tudor BB58 is veel subtieler en eigenlijk très chique. Kan overal bij, mits de kleuren subtiel zijn.

1 like

6 likes

yupp that is realllyyy nice

Misschien nét iets buiten budget maar

Dit is een écht horloge

3 likes

Gezien je niets met seiko hebt kan je gelijk de stap maken naar Grand Seiko

d7e670a706ef2b436c592f5d9a78a65550b39193_1_500x500

Een citizen chronomaster is ook :ok_hand:t2:


En dan nog een riedeltje waar ik geen idee heb wat ze kosten maar wel lekker zijn (naar mijn inziens)

c1b6831edf53f22678bca937ce4a240b0a5c5ff4_1_690x457 43707b828d1a960685a0b3ae165f0e7862100104_1_690x457 s-l500

Nog belangrijker: ga naar een aantal juweliers en kijk wat je mooi vind, soms zijn de foto’s geweldig maar om de pols niet je ding of andersom. Neem daarna even de tijd en het horloge dat het vaakst door je hoofd gaat moet je kopen. Easy piecie, geniet ervan, de weg er naar toe is vaak het leukst.

3 likes

Ik zou zeggen, kijk (ook) eens bij Longines.
Maar als je dan toch naar S&C gaat, zal die daar wellicht op tafel komen.

2 likes

Ben je wel fan van jaren 90 Breitling?

Of de TAG Heuer Link?

Misschien de Massena LAB chronografen?

Mijn punt is dit: Kom hier eerst eens met een paar lijstjes:

  • Welke horloges vind je mooi?
  • Welke specificaties vind je belangrijk? Wil je waterdicht, wil je lume, wil je mechanisch, of toch liever high-accuracy quartz, of sta je er op om een COSC/METAS horloge te hebben?
  • Welke complicaties vind je belangrijk om te hebben? Moet het een chronograaf zijn, zoek je een centrale seconde driehander, heb je liever een einzeiger of wil je per se een dag-datum hebben?
  • Hoe groot is je polsomtrek en wat zijn je gevoelens over de maat en draagbaarheid van een horloge?

Zelf heb ik daar dit soort keuzes in gemaakt: Het absolute blijvertje, de Nomos.


De HAQ die gegaan is:


De HAQ die gebleven is:

Te sportief voor je vraag, maar bijna bruikbaar als GADA:


Te goedkoop voor je vraag, maar zeker bruikbaar als GADA:


Te netjes voor je vraag? Wat is te netjes? Dit?


Laat ons weten wat je vind. Ik pak hier even foto’s uit m’n eigen doos, dat zijn geen suggesties voor jou, het is meer een polletje om te zien wat jij “te sportief” of “te netjes” vindt.

Dat vind ik nogal wat om totaal onbevangen en ongeïnformeerd aan een horloge stuk te slaan waarvan je nou nog niet eens het bestaan kent. Eerste “echte” horloge in alle ere verder, hoor, maar smaak ontwikkeld zich vaak.

Als je nou nog eens een horloge op het oog had gehad waarvan je riep “Ja, god ja, die moet ik hebben” en daar dan een budget bij regelde, prima.

Maar mij maak je niet wijs dat je zonder enige voorkennis een emotionele band uit een hologe gaat wringen op deze manier. :slight_smile: Ik laat me graag corrigeren en verrassen.

8 likes

Ja, inderdaad :thinking: Deze zit aan de onderkant van het budget en kan heel veel bandjes hebben!

5 likes

Ik ben het wel eens met de paus @Fate_Amenable_To_Change dat je vraagstelling niet zo concreet is. Brandt die 2,5 a 5kE zo erg dat je ons advies nodig hebt om hem uit te geven? Ik vind het een fors bedrag als je niet eens voor jezelf een richting bepaald hebt.

Ik ben zelf alleen al een jaar bezig geweest met het leren kennen van mijn voorkeuren (kleur, stijl, grootte, indices/numerals, geprint/opgelegd, kastvorm, geborsteld/gepolijst, soort wijzers, uurwerk, enz), waarnaast draagcomfort per combinatie van pols en horloge ook een belangrijke rol speelt heb ik geleerd. Ik heb nu horloges waarvan ik qua merk niet wist dat ze bestaan en qua stijl / ontwerp niet wist dat ik dit mooi zou vinden. Als je meer met de hobby bezig bent ga je ook meer aan een horloge zien of je het wel of niet mooi vindt en waardeert.

Typerend dat je enige specifieke voorkeur naast geen Seiko nu de band is, welke je nota bene achteraf nog kunt wisselen…

2 likes