Eerste ervaring met Timegrapher 1000

Als ik een horloge een beurt heb gegeven moet ik steeds dagenlang afregelen om het uurwerkje mooi op tijd te laten lopen. Zoveel geduld heb ik niet meer dus er moest een afregel apparaat komen. Vandaag binnen uit Hongkong, afgeleverd binnen twee weken, verzonden met Hongkong Post:

In een eenvoudige doos met piepschuim binnen doos en heel veel plakband eromheen.
Maar wat er in zit is prachtig, een Timegrapher 1000.

Gelijk getest en het apparaat werkt prima, eigenlijk merk ik niet eens veel verschil met de peperdure Witschi die ik bij de Schoonhoven cursus heb gebruikt. Er is maar Ă©Ă©n punt van kritiek, het plastic klemmetje voor de horlogekast is glad en laat het horloge makkelijk glippen. Dat heb ik onmiddellijk opgelost door een stukje stroeve tape er op te plakken.

Ik dacht altijd dat mijn klokjes wel netjes liepen, maar bij nadere beschouwing valt dat wel tegen. Wanneer je de positie op de microfoon verandert, dan verloopt het resultaat nogal. Op zich kan ik daar wel mee leven, het gaat voornamelijk om horloges van een halve eeuw oud of nog ouder.

1 like

vouwfietser Schreef:

Er is maar Ă©Ă©n punt van kritiek, het
plastic klemmetje voor de horlogekast is glad en
laat het horloge makkelijk glippen. Dat heb ik
onmiddellijk opgelost door een stukje stroeve tape
er op te plakken.

Het horloge lager in de klem inspannen !
Het horloge dus onder in de steun leggen met de kroon tegen het metalen plaatje
De taps toelopende plasticklem drukt het horloge dus eigenlijk strakker tegen de onderkant
Een los uurwerk idd bovenin vastzetten tegen de twee metalen nokjes van het microfoongedeelte en in de twee uitsparingen in de plasticsteun / klem

Bedankt voor de tip, ik ga testen of een horloge in de kast zo laag mogelijk laag inspannen beter werkt.
De plastic klem is ook voor losse uurwerkjes een beetje te glad, dus de stukjes tape laat ik nog even zitten.

Cool! Dit staat nog op m’n verlanglijstje.

Ben je toevallig in het bezit van een multimeter ?
Zo ja , meet voor de aardigheid eens ff de “lekspanning” (magnetisch-veld) op de microfoon :sunglasses:
M.a.w controleer het horloge NA het afregelen even op aanwezig magnetisme !
Ok helemaal met je eens dat het een beetje horloge soort afhankelijk is en dus afhankelijk is van gebruikte magnetisme gevoelige materiaal .
De meeste lezers zullen nu denken " maar ik doe toch al demagnetiseren voor het afregelen " :S

Suc6

Hub Hannemann Schreef:

Ben je toevallig in het bezit van een multimeter
?
Zo ja , meet voor de aardigheid eens ff de
"lekspanning" (magnetisch-veld) op de microfoon
:sunglasses:

Beste Hub Hannemann,

Ik heb een prima multimeter, maar begrijp niet wat de bedoeling is?
Ik ben niet zo erg thuis in elektronica maar heb wel wat natuurkunde basiskennis.

Tussen welke punten meet ik het beste, meet ik met het apparaat aan en met een horloge erin? Wat moet ik met de meetwaarden, wat is te hoog of te laag?
Wat is dan de link tussen lekspanning en gemagnetiseerd in dit geval?

Vouwfietser

PS: nog bedankt voor de tip over lager inspannen!

vouwfietser Schreef:

Hub Hannemann Schreef:


Ben je toevallig in het bezit van een
multimeter
?
Zo ja , meet voor de aardigheid eens ff de
"lekspanning" (magnetischveld) op de microfoon
:sunglasses:

Beste Hub Hannemann,

Ik heb een prima multimeter, maar begrijp niet wat
de bedoeling is?
Ik ben niet zo erg thuis in elektronica maar heb
wel wat natuurkunde basiskennis.

Tussen welke punten meet ik het beste, meet ik met
het apparaat aan en met een horloge erin? Wat moet
ik met de meetwaarden, wat is te hoog of te laag?
Wat is dan de link tussen lekspanning en
gemagnetiseerd in dit geval?

Vouwfietser

PS: nog bedankt voor de tip over lager inspannen!

Geen dank hoor , misschien ook al ondervonden dat een los uurwerkje beter cq veiliger bovenin zonder plakband in de uitsparingen van de plasticsteun klemt ?

Wat het magnetisch veld betreft : heel simpel , blijkbaar komt het links en rechts voor dat een horloge ongewenst gemagnetiseerd en het afregelen beĂŻnvloed kan worden op dergelijke apparatuur >X

Huub,

Leg dat nu eens uit voor een eenvoudige ziel zoal ik. :wink:
Kan het apparaatje zélf voor ongewenst magnetisme zorgen ???
Of heb ik er weer helemaal niks van begrepen ? :smiley:

Marc-B1 Schreef:

Huub,

Leg dat nu eens uit voor een eenvoudige ziel zoal
ik. :wink:

En dan bij voorkeur inclusief de benodigde formules om het zelf te kunnen narekenen.
Ik begrijp er namelijk ook weinig van :slight_smile:

Ik heb even gemeten, ik meet zodra de stekker in het stopcontact gaat tussen 1,5 en 3,5V AC tussen de microfoon en de kast. Het maakt niet uit of het apparaat is ingeschakeld of uit staat.
Gelukkig maar een fractie van de 85,2 volt uit het voorbeeld. Mijn apparaat heeft overigens ook een heel ander type microfoon als op de foto wordt getoond.

3 Volt lijkt mij zeer gering, ik denk niet dat dit invloed heeft.

Ik heb de mijne ook nagemeten (zoals het voorbeeld aangaf) en kom onder de 1 uit.
Geen wezenlijk verschil met apparaat aan of uit.

Verleden jaar ook zo’n apparaat aangeschaft, dat werkt heel mooi.(tu)
Veel Poljot chronograven stopten na 5 tot 20 uur als je de chronograaf ingeschakeld had, maar nu blijven ze allemaal doorlopen zowel de stokoude als ook de nieuw gekochte exemplaren.
De beat error zoveel mogelijk op nul afstellen, en daarna de proberen het horloge zoveel mogelijk op tijd te laten lopen, het apparaat laat ik gewoon op automaat staan.
Ik heb er zelf niet veel verstand van maar de meeste horloges lopen nu heel goed.
Ook zie je soms in plaats van een grafiek een soort sneeuw waarvan het apparaat geen raad mee weet, misschien een soort ruis in het tikgeluid van het horloge.
Ook maak ik vaak mee dat een Seiko Duiker met zo’n zware/dikke kast verschillende grafieken trekt mét of zonder schroefdeksel.
Het maakt ook verschil als je een horloge dat al lang niet is gebruikt gaat meten, in het begin zie je heel mooie grafieken , maar na een paar uur lopen blijft daar weinig van over.:smiley:
Er valt nog veel te uit te proberen.
Groet, Chris.

1 like

Marc-B1 Schreef:

Kan het apparaatje zélf voor ongewenst magnetisme
zorgen ???

Juist ja !
Maar ik dacht eigenlijk dat het wel duidelijk tevoorschijn kwam uit hetgeen ik eerder al vermeld heb : " Wat het magnetisch veld betreft : heel simpel , blijkbaar komt het links en rechts voor dat een horloge ongewenst gemagnetiseerd en het afregelen beĂŻnvloed kan worden op een dergelijke apparatuur "

Schijnbaar heeft men reeds een modificatie toegepast ??
Daar bij het apparaat van “Vouwfietser” schijnbaar geen lekspanning meetbaar is .
In het verleden heb ik ooit een dergelijk apparaat ter vergelijking m.b.t de meetwaardes op een Witschi aangeboden gekregen .
Voor de meting op de Timegrapher 1000 het horloge gedemagnetiseerd en afgeregeld
Vervolgens op de Witschi bleek het horloge behoorlijk gemagnetiseerd te zijn .

Achteraf bleek de spanning op het metalen gedeelte van de microfoon van de TG 1000 zelfs goed voelbaar te zijn .

Weer een hoop geleerd.
Gelukkig is de Timegrapher goed bruikbaar en een aanwinst voor de horloge hobby.
Maar het is nuttig om een nieuw apparaat nauwkeurig te beoordelen voor ingebruikname.

1 like

diashock Schreef:

Ook maak ik vaak mee dat een Seiko Duiker met zo’n
zware/dikke kast verschillende grafieken trekt mét
of zonder schroefdeksel.

Zo laag mogelijk inspannen met de kroon tegen de microfoon gevoelige kant(metalen plaatje )

Die 80+ volt zie ik zelf vaak als je bijvoorbeeld een computer in een ongeaard stopcontact steekt. Als je de kast dan aanraakt voel je het tintelen. Kan het zijn dat je ergens geen/een slechte aarde hebt aan je machine?

Groeten,

Martin

Bedankt voor de tip Hub, ik zal dat de volgende keer uitproberen. (tu)

Hub Hannemann Schreef:

Ben je toevallig in het bezit van een multimeter
?
Zo ja , meet voor de aardigheid eens ff de
"lekspanning" (magnetisch-veld) op de microfoon
:sunglasses:
M.a.w controleer het horloge NA het afregelen even
op aanwezig magnetisme !
Ok helemaal met je eens dat het een beetje horloge
soort afhankelijk is en dus afhankelijk is van
gebruikte magnetisme gevoelige materiaal .
De meeste lezers zullen nu denken " maar ik doe
toch al demagnetiseren voor het afregelen " :S

Suc6

Dat magnetisveld heb je toch door de werking van de luidspreker? Heeft toch met inductie en wie weet wat nog allemaal te maken? :slight_smile: De link naar lekspanning snap ik niet helemaal, zou je me dat even kunnen uitleggen? :slight_smile:

Gr. Glenn

MartinB Schreef:

Die 80+ volt zie ik zelf vaak als je bijvoorbeeld
een computer in een ongeaard stopcontact steekt.
Als je de kast dan aanraakt voel je het tintelen.
Kan het zijn dat je ergens geen/een slechte aarde
hebt aan je machine?

Groeten,

Martin

Met je eens , ook idd bij deze machine (mijn testexemplaar) voelde men de “tintelingen” aan de metalen delen .
N.a.l.v de voelbare spanning zijn we gaan meten en constateerde de meetbare spanning op de metalen delen .
Bij een verdere controle bleek zelfs de microfoon magnetisch te zijn
wat goed controleerbaar was met een simpele kompas
Bij dit apparaat is geen randaarde aanwezig .

De trafo van mijn Timegrapher heeft het klasse II symbool (kleiner vierkant in een groter vierkant). Quote from Wikipedia:

Apparaten die in deze groep vallen zijn dubbel-geĂŻsoleerd of hebben een extra sterke isolerende behuizing.
Deze klasse is herkenbaar aan het verplichte dubbel-isolatie teken dat erop staat: Het dubbele vierkantje.

Deze apparaten behoeven geen randaarde om toch voldoende geĂŻsoleerd te zijn.