Eerste horloge: de Omega Speedmaster R acing

Hi guys,

Newbie hier, maar sinds kort aangestoken met het horlogevirus zegmaar. Nu ben ik aan het oriënteren om mijn eerste te kopen. Na lang twijfelen tussen een IWC pilot en een Speedmaster, ga ik voor die laatste: Omega Speedmaster Racing (329.30.44.51.04.001).

Ik heb een paar vragen:

  • wat adviseren jullie in de afweging nieuw of tweedehands?
  • hebben jullie ervaring met horloges uit het buitenland (bijv. via chrono24)?

Ik zie dat ze in bijv. Duitsland en UK voor een zachtere prijs worden aangeboden, waar grijze dealers ook niet aan kunnen komen.

Hoor graag van jullie, merci!

1 like

Welkom Ruben,

Eerste tip: haal even je volledige naam weg bij je profiel. Tenzij je er geen probleem mee hebt natuurlijk dat je uitdijende horlogeverzameling publiek bekend wordt. En geloof me, het blijft niet bij 1. :wink:

Tweede tip: gebruik de zoekfunctie. Er is al zoveel geschreven over de Speedmaster dat je heel snel heel veel info zal vinden.

Succes met je zoektocht!

1 like

Tip; beperk je zoekgebied tot NL juweliers. Als je wat meer ervaring hebt zou ik pas gokken met dealers in het buitenland.

Tip 2; pas veel horloges.

Tip 1 ben ik het zeker niet (volledig) mee eens.
Mijn tip 1: Koop de verkoper. Achterhaal informatie over de eventuele verkoper en het product. Als de verkoper in Duitsland, Luxemburg (!), Polen of België prima credits heeft, kun je daar prima kopen.
Een speedy zal nieuw of 2e hands niet heel erg schelen (± € 500,-) en daar moet je de afweging maken wat je daar van vindt. Een IWC schrijft al snel 2-3k af. Daarvan lijkt me de keuze duidelijk. Zo niet, dan geef ik je mijn rekeningnummer graag…

Beide zijn hele toffe horloges, maar stel je wel de vraag of je direct zoveel geld uit wil geven aan 1 horloge, of dat je toch meer een collectie wil van 4-5 stuks. Als je dat wil, kijk dan of dit de beste opties zijn om mee te beginnen.

Maar vooral, welkom en veel plezier op je zoektocht :slight_smile:

Welkom jonge! Ik heb mijn advies al gegeven :grin:

Ik doelde ook niet op betrouwbaarheid. Een eerste luxe horloge (lees duur) wil je toch passen? Ik droomde zelf van een submariner, ging hem passen, maar vond hem toch te groot op m’n pols. Meten is weten.

1 like