eerste horloge geserviced

Beste horlogeliefhebbers,

Ik wil graag mijn ervaring delen met jullie. Enige tijd geleden kocht ik mijn eerste automatische horloge, een Tudor Prince Oysterdate uit 1981. Toen ik het horloge ontving, merkte ik dat de rotor een schrapend geluid maakte. Na wat onderzoek op internet ontdekte ik dat er waarschijnlijk speling was op het rotorlager.

Natuurlijk deed ik wat iedereen zou doen die net zijn zuurverdiende spaargeld aan een horloge had besteed: ik haalde de achterkant eraf met behulp van een kleine bal en wat ducttape. En ja hoor, het lager had veel speling.

Ik bestelde een nieuw lager online en verving het defecte lager. Nu loopt alles weer soepel als een zonnetje. Maar nadat ik eenmaal de binnenkant van een horloge had gezien, met al die kleine onderdelen, raakte ik behoorlijk geïntrigeerd.

Vanwege een aankomende knieoperatie heb ik binnenkort wat nieuwe hobby’s nodig. Dus ik heb allerlei horlogegereedschap besteld, samen met wat olie en vet. Ik heb ook wat schoonmaakspullen besteld, en ik had al een ultrasoon reiniger in mijn bezit. Bovendien heb ik 3 Seiko 7009’s besteld, allemaal niet werkend. Mijn gedachte was om de onderdelen van de ene te gebruiken om de andere te repareren.

Hoewel ik nog niet geopereerd ben, kon ik het niet laten om het eerste horloge open te maken. Ik heb het gereinigd en opnieuw geolied. Helaas werkte het horloge nog steeds niet. De balans wilde niet draaien. Ik keek verder en het leek erop dat de escape te veel weerstand had.

Dus ik heb het nogmaals uit elkaar gehaald en dit keer alles gereinigd met isopropylalcohol. Opnieuw geolied en nu werkt alles naar behoren! Helaas heb ik gaandeweg geen foto’s gemaakt (ik had niet verwacht dat het zou lukken) dus voor nu heb ik alleen een foto van het uiteindelijke horloge. De volgende keer zal ik foto’s maken.

44 likes

geweldig hé de binnenkant van een horloge
seiko’s zijn naar mijn ervaring niet zo éénvoudig om aan te werken als een zwitserse opwinder
zou de day dates even laten voor wat het is en oefen op iets éénvoudiger en zo de nodige ervaring opdoen

veel succes met het herstellen en snel herstel gewenst met de knie

1 like

Mee opletten, IPA maakt shellac week dus verneukt de anker juwelen en het impulsjuweel. Nooit anker en balans in de IPA dus. :slightly_smiling_face:

Maar een goed begin. Er komt een diepe konijnenpijp aan eens je begint aan een collectie gereedschap :grin:

3 likes

Ik was een keer in een tent in Gdansk waar ze dat spul schonken. Ik werd 2 dagen later wakker onder een brug zonder jas en schoenen. Mooi spul is dat.

5 likes

bedankt voor de tip, wat zou je aanraden voor het schoonmaken? In dat geval?

Wasbenzine

3 likes

eerste horloge geserviced

Dat klinkt een stuk positiever dan ‘laatste horloge geserviced’. Alvast sterkte met de operatie :slightly_smiling_face:

1 like

Wellicht was dat genoeg geweest😉 Als ik het zo lees kan het best zijn dat je de impulse pin van de balans aan de verkeerde kant van het anker had liggen, dan wil het balanswiel ook niet echt draaien.

Succes met de volgende stappen, er gaat een wereld voor je open na je eerste reparatie :+1:

2 likes

Dat zijn bepaald geen baby-stapjes! Vol het diepe inspringen. Die mentaliteit bevalt me wel.
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”

1 like

Proficiat, al doende leert men.

Goed werk en leuk dat je dit met ons deelt. Sterkte met de knie operatie

Geweldig, dat het gelukt is. Leuk he, dat sleutelen.

Ik ben ook door die rabbithole van gereedschap aan het gaan. Kost wel wat geld maar dan heb je ook wat. Wel een uitdaging want ineens gaan al je collega’s vragen of ze een horloge bij je kunnen droppen :grin:

Succes met de operatie en veel plezier met sleutelen.

Welkom bij de club van doe het zelvers!
Maak gebruik van de kennis van de ervaren sleutelaars hier, die zijn super!:+1:

Wat ontzettend knap! En sterkte met de operatie.

Leuk en suc6 met je nieuwe hobby. :+1:

Haha heel herkenbaar… er gaat een wereld voor je open. Ik startte niet met een Tudor…

Welkom en heb je vragen, stel ze hier in dit topic of in vintage. Er zit een giga hoeveelheid kennis en ervaring op dit mooie forum

Beterschap met de knie!

Serge