Eerste horloge, Jaguar J1201

Goedemiddag iedereen,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben een student van 20 jaar die een aantal weken geleden erover zat na te denken om een horloge te kopen. Mijn vader vertelde toen ik 17,18,19 was dat ik eigenlijk al een horloge zou moeten halen. Mijn hoofd stond er nooit naar, de materialisme, status en overbodigheid was voor mij genoeg om bij een juwelier meteen door te lopen zonder ook maar een blik er naar te werpen.

Vandaag zijn we naar de juwelier geweest. Eerst keek ik naar een Seiko Chronograph SNDF39P1. En andere Seiko modellen van de Sportura serie. Mijn eisen waren een horloge gemaakt met saffierglas en goed uurwerk. Maar de keuze is gevallen op een Jaguar J1201/2 horloge bij de juwelier. Gemaakt met Zwitsers uurwerk en saffierglas (Chronograph 100M).

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

MvG

6 likes

Mooi toch, nu nog een gave XJ erbij :grinning:

2 likes

Welkom op t forum.

Spreekt me niet echt aan, niet echt een harmonieus design imo

Welkom op het HF !

Ziet er leuk uit, en Jaguar heeft soms toch net weer even een andere manier van complicaties inbouwen zoals GMT
Dit model kende ik niet, je ziet vaker die Heineken groene dials.

( hoe vind je de afwerking / bandje zelf eigenlijk ? )

zowiezo hoe is het om opeens met een horloge te lopen,
gebruik je hem nu ook of grijp je nog steeds naar de mobiel :smile:

grt. Gerard

Mijn beste,

Proficiat met je eerste klok!!
Een mooie link tussen horloge en automobiel.
Voorts wens ik je een aangenaam verblijf binnen de gelederen van dit gezaghebbende HorlogeForum.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Welkom en veel plezier er mee.

Ik heb ook een Jaguar: wel een automaat:

Bedankt!

De afwerking vind ik erg mooi, toen ik de kast zag leek het voor mijn pols erg groot. Maar in de winkel hem om te hebben viel het erg mee. Het voelt wel raar aan, redelijk zwaar horloge. (Ik ben het natuurlijk ook niet gewend) Zelf nog even met de baas gepraat, hij vond het een goede investering en het was zeker een goed, degelijk horloge.

Het bandje spreekt me ook erg aan. Ik vind edelstaal mooi staan, het is niet 1 kleur, maar in het midden loopt ook nog een rand, erg aantrekkelijk. Als ik ooit een wat simpeler uurwerk koop, met alleen een wijzerplaat en datumaanduiding, ga ik een leren bandje kopen.

Tot nu toe heb ik nog niet op mijn mobiel gekeken, ik blijf maar naar het horloge kijken. :smile:

1 like

Ik zou het persoonlijk niet als investering zien. Maar leuk horloge, welkom.

Welkom hier.

Investering weliswaar voor mijn levensstijl. Helaas heb ik niet de gelegenheid om tijdens mijn werkzaamheden een horloge te gebruiken
 Voor wat ik er per jaar uithaal, vind ik het zeker voordelig, aangezien ik geen geld heb voor een IWC, breitling of van der klaauw :stuck_out_tongue:

Bedankt!

1 like

Pas maar op, voor je het weet wil je ze allemaal
 bij mij begin het ook met een horloge. Met als bij iedereen hier. Pas maar op waar het je kan brengen! :wink:

Welkom en proficiat met je nieuwe aanwinst!

De heb persoonlijk de voorkeur voor een mechanisch horloge, maar kan ook genieten van een quartz horloge. Ik vind dit een leuke klok. Een combi van chique klassieke elementen, zoals de Romeinse cijfers, en sportiviteit van een chronograaf en strakke wijzers. Beetje zoals de race wagens van jaguar. En z’n alarm functie maakt em anders dan andere horloges.

Betreft materialisme, overbodigheid, etc. Voor mij Was dat heel anders. Voor de tijd van mobiele telefoons, Was een horloge ‘cruciaal’ om de tijd in de gaten te houden. Je Had niet overal een PC, laptop, tablet ofzo in de buurt met de tijd erop. Je moest anders op de straatklok zien hoe laat het Was of aan mensen vragen. Dat zou nu wel een vreemde vraag zijn, maar destijds gebeurde het wel es (wat wordt ik oud :blush:).

En betreft status, patserigheid, etc. Voor mij hangt dat maar af van hoe je het draagt. Een patek philippe calatrava onder een manchette, vind ik bijvoorbeeld minder protserig dan een goudkleurige oversized guess horloge overspoeld met glimmende steentjes erop.

2 likes

Bedankt!

Ja, dat is ook zo, had daar nog niet aan gedacht. En precies, ligt er inderdaad ook aan hoe je het draagt. :stuck_out_tongue:

Gefeliciteerd hoor! Dat zo’n juwelier het woord investering gebruikt vind ik wat misleidend, de restwaarde zal vrij hard omlaag gaan. Maar in deze prijsklasse is dat nog geen ramp, en belangrijk is dat je 'm nu leuk vindt. Is in elk geval eens heel wat anders dan doorsnee.

Mocht je 't zelf nog niet hebben bedacht - bewaar ALLES wat er bij zat. Je krijgt altijd spijt als je de doos kwijt bent, later.

Het is trouwens een Japans uurwerk, een Miyota MOS80, dat een fractie aangepast is zodat het onder een andere hoek in de kast zit. De “1” hoort eigenlijk op de “12” te zitten. Heb effe slim gegoogeld. Hier een pic van Miyota zelf:

Zal de link er nog even bij doen als 't lukt:

http://www.jewelerssupplies.com/MIYOTA-OS80.html

Hartelijk bedankt. Uiteraard kwam de vraag of het een investering was, van onze kant. Dus het was niet bedoeld voor verkoop. Verder erg bedankt dat u het uurwerk hebt opgezocht. Goed om te weten dat het Japans is. Zit er nog veel verschil tussen Zwitsers en Japans? Heeft u misschien nog meer informatie? Ik zal het aanpassen in de post. (Ik kan het niet meer aanpassen, achja.
De restwaarde heeft geen invloed voor mij, dit is puur emotioneel en degelijk genoeg. En verder kon ik het horloge niet op internet vinden, wat het voor mij extra uniek maakt.

Welkom, leuk eerste klokje. Een goede investering is het niet in die zin dat de waarde zal stijgen, maar misschien wel in een start in een hele mooie hobby waar je veel plezier aan kunt gaan beleven.

Ehm
 Ik kon 'm dus wel vinden. :wink: Maar een van de hits was op jouw post hier
! Enne - ik vond 'm elders ook met “Swiss Movement”, ach - in deze prijsklasse komt dat soort al dan niet bewuste spraakverwarring wel voor, bij de fabrikanten of verkoopsites.

Niet neerbuigend bedoeld hoor, ik draag nu al weken een zelf-opgelapte vintage waar ik alleen het bandje van heb betaald, en wat toch een van m’n favorieten is.

Miyota is de grootste uurwerkleverancier ter wereld, en is direct gelinkt aan het merk Citizen. Kwaliteit is gewoon top, het zal echt niet over een week stilstaan.

Precies!

Ik zie veel reacties over het investeren. Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, met investeren bedoel ik te zeggen dat ik bijvoorbeeld liever een horloge koop wat 5 jaar meegaat en dus maar 25 euro per jaar kost. (totaal 125,-)
Dan dat ik een horloge koop van 75 euro en na een jaar of twee al kapot of beschadigd is. Misschien een beetje een apart voorbeeld :stuck_out_tongue:

Ah oke! Heeft u daar een link van?

Ik volg je even niet meer. Link van wat
? Je kunt zelf ook aardig wat vinden, met gericht zoeken. En hou 's op met “u”, voel me meteen zo oud
 :wink:

1 like