Eerste horloge meteen doorsparen?

Nog een tip wat betreft catalogi: bij veel merken kun je gewoon een online formuliertje invullen of een mailtje sturen, waarna je binnen een paar weken een (gratis!) catalogus binnenkrijgt. Hier zitten vaak ook prijslijsten bij, zodat je ongeveer een idee krijgt wat je krijgt voor welk geld.

Plus: mooie plaatjes van horloges zijn altijd leuk :slight_smile: Vraag daarom ook eens wat onbereikbare merken aan. Zo is de A Lange & Sohne catalogus groots in alle opzichten: enorm formaat, full page foto’s van ingewikkelde uurwerken en een prijslijst met grotere getallen dan de begroting van een gemiddeld Oost-Europees land.

(Te grote) foto van m’n (te grote) collectie:

Als je t proces wilt versnellen, zou je ook voor ‘alles in 1’ keer kunnen overwegen.

Vooral met occasion kom je al n heel eind kwa type uurwerkjes. Maar nieuw zou ook misschien haalbaar zijn. Je neemt n russisch haandopwindertje voor n paar tientjes, n japans seiko5 automaatje ofzo, n kinetic horloge (v niet seiko zijn ze dr dacht ik ook voor 80€ ofzo), en je neemt n solar radio controllled combihorloge (casio en gshock uitvoeringen kosten wel zo n 150-200 maar bij conrad of ebay zijn er merken v n paar tientjes).

Je kunt ook de langere weg belopen v n handopwindertje kopen en als dat niet bevalt flipperen voor een automaatje, als dat niet bevalt, flipperen voor n kinetic, etc. Dan kom je ook wel achter je voorkeur, maar dan wat langer.

marnix.moed Schreef:

Als je t proces wilt versnellen, zou je ook voor
’alles in 1’ keer kunnen overwegen.

Vooral met occasion kom je al n heel eind kwa type
uurwerkjes. Maar nieuw zou ook misschien haalbaar
zijn. Je neemt n russisch haandopwindertje voor n
paar tientjes, n japans seiko5 automaatje ofzo, n
kinetic horloge (v niet seiko zijn ze dr dacht ik
ook voor 80€ ofzo), en je neemt n solar radio
controllled combihorloge (casio en gshock
uitvoeringen kosten wel zo n 150-200 maar bij
conrad of ebay zijn er merken v n paar tientjes).

Je kunt ook de langere weg belopen v n
handopwindertje kopen en als dat niet bevalt
flipperen voor een automaatje, als dat niet
bevalt, flipperen voor n kinetic, etc. Dan kom je
ook wel achter je voorkeur, maar dan wat langer.

Hey 
 loop je nu hier mijn uitgebreide Kijkshop/ lucardi collectie te verpatsen ?

(:smiley:

Haha :slight_smile:

Nou m’n wensenlijstje voor m’n eerste horloge obv de ehbo lijst:

Budget 300 EUR
Nieuw horloge (
Analoge wijzerplaat (cijfers, Romeins, streepjes geen probleem) met donkere achtergrond
uren en minuten aangeven met wijzers, dus niet met leds of andere alternatieve vormen
Wijzers moeten ook in donker oplichten, wat ook nog blijft functioneren na jaren.(is er led backlight met een afterglow?)
Secondewijzer liefst zo vloeiend mogelijk verloop, ik vind dat er mooi op de ananta’s van Seiko (kan dat in deze prijsklasse?)
Indien een chronograaf dan mag de secondewijzer ook in een klein venstertje
Dag+datum in hun eigen venster, duidelijk zichtbaar
Uiterlijk mag iets sportief zijn, dus niet heel klassiek, maar zeker geen casio g shock (dat is me te woest)
Verder:
Saffierglas
Metalen band, metalen kast, mat geborsteld, dus geen doublé of glimmend gepolijst
Het maakt niet uit of het Quartz of mechanisch is, maar hou er wel van als het klokje redelijk secuur loopt,

Ik zoek geen hele verzameling voor dit bedrag, maar precies één horloge voor dagelijks gebruikt, dus niet te glimmend of te bling

wat het lichtgevende betreft. Goede Lume blijft de hele nacht leesbaar

als je een vloeiend lopende secondenwijzer wilt., kom je vooral bij Mechanisch terecht

Goede lume, wordt dat wel benoemd qua materiaalsoort in de gevraagde prijsklasse?

Mechanisch
 Ik begin te zien dat bepaalde wensen bepaalde techniek vereisen, en dus mijn keuzevrijheid dus al snel smaller wordt, dus de kans op een compromis groter wordt, vandaar ontstaat vást de verzamelwoede :slight_smile:

Deze komt m.i. op veel punten in de richting
maar het ideale horloge kun je wel vergeten
dat bestaat niet.

Timex Mens Expedition Chronograph Watch T49745

grtz. Gerard

leor Schreef:

Haha :slight_smile:

Nou m’n wensenlijstje voor m’n eerste horloge obv
de ehbo lijst:

Budget 300 EUR
Nieuw horloge (
Analoge wijzerplaat (cijfers, Romeins, streepjes
geen probleem) met donkere achtergrond
uren en minuten aangeven met wijzers, dus niet met
leds of andere alternatieve vormen
Wijzers moeten ook in donker oplichten, wat ook
nog blijft functioneren na jaren.(is er led
backlight met een afterglow?)
Secondewijzer liefst zo vloeiend mogelijk verloop,
ik vind dat er mooi op de ananta’s van Seiko (kan
dat in deze prijsklasse?)
Indien een chronograaf dan mag de secondewijzer
ook in een klein venstertje
Dag+datum in hun eigen venster, duidelijk
zichtbaar
Uiterlijk mag iets sportief zijn, dus niet heel
klassiek, maar zeker geen casio g shock (dat is me
te woest)
Verder:
Saffierglas
Metalen band, metalen kast, mat geborsteld, dus
geen doublé of glimmend gepolijst
Het maakt niet uit of het Quartz of mechanisch is,
maar hou er wel van als het klokje redelijk secuur
loopt,

Ik zoek geen hele verzameling voor dit bedrag,
maar precies één horloge voor dagelijks gebruikt,
dus niet te glimmend of te bling

mooi maar buiten mijn budget is bv

Als ik het zou samenvatten, zou ik zeggen dat het neerkomt op een automaat/handopwinder (vloeiende secondewijzer), met day-date aanduiding, zwarte plaat en een beetje lume. Niet te netjes, niet te stoer; onder 300 euro.

Hierdoor kom je denk ik snel uit op een Seiko. Vooral de Seiko 5’jes zijn vaak voor 100-200 verkrijgbaar. Hebben alles wel, op het saffier na. Dan kom je uit op ongeveer zoiets:

of

of misschien zoiets (weliswaar zonder cijfers):

(Heb 'm zelf ook. Lume is zo goed dat ik eens nachts uit m’n bedje moest stappen om het horloge even om te draaien. Vervelend, zo’n groene gloed in de hoek :))

Een klassieker is bv. de SKX007, dé duiker van Seiko. 200-250 met bijgekluste saffier gok ik zo. Helaas ook geen cijfers op de plaat:

Maar zoals Carpe Tempus al zei: het ideale horloge bestaat niet: al zitten alle dingen erop die je wilt, dan nog is het de vraag of het design je aanspreekt. Soms is het gelukkig ook andersom: dan maakt het niet uit of de plaat geen cijfers heeft omdat een horloge zonder al eigenlijk helemaal goed is. Succes met het vinden van je weg in de slangenkuil van Seiko’s :slight_smile:

Carpe tempus Schreef:
----------------------------------------------------.

Hey 
 loop je nu hier mijn uitgebreide Kijkshop/
lucardi collectie te verpatsen ?

(:smiley:

Ben gelijk gaan kijken, maar geen leuke poljot ofnvostok gezien hoor! :wink:

Ik zou doorsparen, en je klok als je die eenmaal gevonden hebt voor ogen houden en niet een hele verzameling zoethoudertjes kopen.

Een mooie Seiko SKX 007 of 009 bij Rob van Monsterwatches bestellen als enige zoethouder, daÂŽs echt bang for buck!

En dan lekker doorsparen, krijg je geen spijt van.

Succes!

Groeten.

Noel.

Na zoveel goede tips misschien mosterd naar de maaltijd. Mijn ervaring: aan een “luxere” Seiko kan je geen bult vallen. Ik heb er tientallen gehad, altijd naar tevredenheid.

Maar een mooie “Swiss Made” met degelijke ETA-Valjoux-Unitas mechanisch uurwerk, gebold en dubbel ontspiegeld saffierglas, geschroefde stalen band of luxe lederen band kan ook een lifetime klokje zijn. Op Chrono24 bv staan er veel nieuw en gebruikt.

Maar ook ik zou als 1e klokje niet direct de 1K categorie kiezen, pas na wat polstijd kan je een (type) horloge echt leren kennen/waarderen is mijn ervaring. Met een beetje pech ben je jaren aan het “flippen” en weet je pas wat je echt goed ligt.

Is hardlex glas een probleem? Ik ben nu even tussen de seiko collectie aan het kijken maar voordat je uit de hardlex collectie naar het sapphire bent overgestapt zit je alweer op een prijskaartje van rond de 500 (nieuwprijs). thanks!

leor Schreef:

Is hardlex glas een probleem? Ik ben nu even
tussen de seiko collectie aan het kijken maar
voordat je uit de hardlex collectie naar het
sapphire bent overgestapt zit je alweer op een
prijskaartje van rond de 500 (nieuwprijs). thanks!

Hardlex is minder hard en kras dasrdoor relatuef makkelijker dan saffierglas. Maar t is redelijke kealiteit.

Daarnaast bestaat ook musschien de optie dat er aftermarket (niet originele) saffierglas op kan. Rob v monsterwatches.nl heeft dat meerdere malen voor mijn seiko’s gedaan.

Thanks!

Inmiddels begin ik n duidelijkere voorkeur te krijgen

laatste stand van zaken:

Budget hypothetisch 300 maar hou rekening met +/+
Geen hardlex maar dan zeker saffier (duurder maar duurzamer)
Vloeiende secondewijzer (mechanisch/ automaat)
Kroon die vastgezet kan worden en met een degelijk asje
Mooi heldere lume
Datumweergave rechtop (dagweergave zou mooi zijn)
Liefst geen duiker

Merken op mijn netvlies
(Seiko evt)
Steinhart
Oriënt
Hamilton? (Denk Hamilton iets te duur)

Hop, update.

Na mijn mechanische tijdperk en een stapel brochures van Omega tot en met Seiko :slight_smile: (bedankt voor de tip!) denk ik toch dat ik meer voorkeur heb voor digi-analoog. Zeker in “beperkte” budget zie uurwerken met een marge hebben van 30 sec/dag.
Ik hou na mijn speurwerk dan wellicht toch wel meer van exacte tijd en niet teveel van bijstellen. Kortom digi-analoog komt dan om de hoek kijken.

Het wordt zeker weten een day-to-day tikkertje.

Ik denk dat Citizen Promaster, Casio Edifice, leuke horloges zijn (alleen wat veel toeters en bellen). Verder heeft Certina misschien aardige horloges. Ik heb Hamilton, Orient nog niet bekeken,. Zoveel te doen !

De kast mag niet te hoog worden, dat vind ik niet mooi.