Eerste horloge meteen doorsparen?

Na jarenlang smartphones uit mijn zak te vissen (waar ik overigens absoluut geen probleem mee heb) besloot ik afgelopen week dat het tijd was voor een mooi horloge wat ik elke dag zou kunnen dragen, dressed of tijdens mijn vrije tijd. Ik klok geen autoracen, rij geen dakars of paard, ik duik niet, dus de grootste gevaren voor een breekbaar uurwerk zijn alvast geëlimineerd. Denk ik. hoe dan ook begon daarna de zoektocht naar een horloge van 300 euro, als richtprijs, maar ben bereid iets meer uit te geven als iets mooiers voorbij zou komen.
Ik ben bij drie juweliers geweest, heb Amazon afgezocht, ben in dure (mode)merkenwinkels geweest, bij een andere juwelier, en nog een, en het eind van het liedje, ik heb géén horloge gekocht. ik ben gaan denken over prijsstelling versus techniek. Als je 3k voor een horloge betaalt en er zit een waardeloos uurwerk in, wat heb je er dan aan. Ik word meer warm van een mooi stukje techniek wat betrouwbaar en accuraat is, en een mooie historie heeft.
Dus ik ben eigenlijk in een tussenfase tussen niet kunnen kiezen en zoeken naar de merken die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Ik heb nog niet gezien dat er een soort medium budget zou zijn. Ik denk nu zo dat je ofwel 200 euro kunt uitgeven aan eenrelatief mooie casio of Seiko, en anders door moet sparen tot 3k voor een mooie edox, rado, omega (als dat past in 3k), of zelfs een dure Seiko. Ik begin een vermoeden te krijgen waarom dit forum is ontstaan :slight_smile:
Wat vinden jullie? meteen een 3k juweel kopen, of langzaam opbouwen. Ik zoek niets blinkends, maar wel iets moois, bij voorkeur accuraat en relatief onderhoudsvrij, ik vind maand+dag kalenders mooi, en bijvoorbeeld van die vloeiende wijzers als uit de dure seiko’s. Alarm en chronograaf mogen, maar volgens mij maken uitbreidingen het uurwerk meteen weer wat duurder.

Mijn eerste post, en liefhebber sinds een week met zo’n 10 geïnvesteerde uren.

@leor

Welkom op het HF :)-D

En wat betreft je vraag…, je zult waarschijnlijk foute aankopen doen
maar ook daar kun ( moet ) je van leren
geen mens is het zelfde en wat voor de een een mooi luxe klokje is, is voor de ander een stuk kitsch
Mijn tip koop van alles wat ( automaatje / handwinder / quartz / groot / klein / leer / staal / rubber / LCD / analoog / kinetic )
en aldoende bouw je een verzameling en ervaring op… tegen de tijd dat je weet wat je wilt en je portemonnee raakt leeg verkoop wat je kwijt wilt
en kijk niet meer om … ghegheghe ( hebben we allemaal meegemaakt )

grtz. Gerard

Welkom hier,

ik laat de keuze aan jou. Probeer eens aan te geven wat je mooi vindt?

Ik herken dit erg goed, ik moet zelf ook altijd de relatie prijs/kwaliteit en design (en merk) op me in laten werken en dan overtuigd zijn van de juiste keuze…
Zo zal ik echt niet zomaar een rolex of een omega speedmaster kopen puur om de historie, maar het ook echt een mooi horloge vinden. Bijv een rolex yachtmaster komt er bij mij niet in.

Daarnaast moet ik de prijs nog een beetje kunnen rechtvaardigen, meestal reken ik dan uit wat een horloge kost per dag over 25 jaar gerekend, dan overtuigd me dat sneller:D

Toch is in de prijsklasse tot 3k ook erg veel moois te koop, denk bijvoorbeeld aan tissot, oris, edox, sinn, longines, alpina.

Misschien een beetje ontnuchterend over de gebruikte uurwerken: veel merken gebruiken ETA uurwerken, neem de 7750 automaat, die zit in bovengenoemde merken maar ook in omega, panerai, iwc en andere 3k+ modellen. Alleen zullen de duurdere merken daar weer hun eigen aanpassingen aan doen. het is een beetje het Skoda-vw-Audi idee (de laatste is de meest luxe, maar in de basis zijn veel delen hetzelfde als van de anderen)

enne… leer bandjes te verwisselen
soms heb je een draak van een horloge
en krijg je er geen enkele “klik” mee
maar met een nieuw bandje krijgt zo’n ding
vaak een metamorfose en verandert het van
een ergernis opeens in je favoriete daily beater.

Welkom,

Blijven persoonlijke keuzes.

Zoals Lambik eens over tante Sidionia zei:
“sommige mensen vinden ruïnes ook mooi”.

Inderdaad kan een andere band enorm verschil maken.

Persoonlijke ben ik laatste tijd gecharmeerd van russiche mechanische horloges.
Rond de 300 euro is hier zeker iets leuks in te vinden.
Zeker als techniek en historie je aanspreken.

Groet

qua budget op dit moment zoek ik het sub 1k, en mocht ik niets moois tegenkomen,vormt die 3k er vanzelf. :slight_smile: kwestie van geduld hebben.

Ik vind het zelf mooi als horloges een zwarte wijzerplaat hebben met witte wijzers, metalen band of een van leer.

Ik hou van een heldere datumaanduiding, en extra klokjes geen probleem, zolang het maar geen rommel wordt achter het glas. Ik hou enorm technische snufjes, zolang deze in eenvoud zijn verpakt, een voorbeeld van de energiemeter op sommige dure seikos vind ik bijvoorbeeld jammer van het ontwerp, maar een perceptual kalender met dag-/nachtaanduiding op sommige klassieke horloges vind ik wel erg mooi.

Om het even bij wat meer sportief te houden, een Seiko sarz005 is misschien een leuk startpunt, en alle edox chronos vind ik sowieso erg mooi…

Welkom!

Voor €300,- is genoeg moois te vinden.
Vooral 2de hands via het verkoopgedeelte van dit forum.
Ik zou rustig aan beginnen en niet meteen een 1ste horloge van 1k kopen :wink:

Ik weet niet hoe snel jij 3k bij elkaar spaard, maar in de categorie 300€ is erg veel te vinden. Kijk ook eens naar vintage. Seiko mag eigenlijk niet ontbreken in een collectie.

Mijn beste,

Welkom!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Welkom,

Mijn ervaring is dat smaak zich in het begin nog volop ontwikkelt. Leuk dus om meerdere horloges uit te proberen en gewoon te houden wat je niet weg kunt doen :slight_smile:

Tweedehands is via hier prima te doen. Kijk ook eens bij merken als Steinhart! Die zijn leuk voor zowel de beginner als voor de gevorderde. Ik heb er 2 die voorlopig nog niet weggaan.

Ik zei niets over de snelheid :slight_smile:
Rond de 300 euro lijkt me inderdaad een leuke prijs om mee te beginnen

Welkom :)-D

Verstandig om rustig aan te beginnen en ja, voor €300,- heb je echt heel veel erg leuke horloges.

Wat ik vooral erg belangrijk vind is dat het horloge goed zit en mooi om je pols valt. Ik heb in het verleden meerdere horloges gekocht die ik echt heel mooi vond maar die mij gewoon niet stonden omdat ze te groot voor mijn pols waren. Dat ziet er gewoon niet uit. Bepaal eerst voor jezelf wat je minimale en maximale diameter is en bedenk dat de lug-to-lug afstand ook erg belangrijk is.

Uitgaande van een zwarte wijzerplaat en witte cijfers en indices vind ik dit zelf een erg mooie, de Seiko SKZ327 (Stargate).

Helemaal geen dress maar zeker goed voor dagelijks gebruik.

Deze Orient CEV09002B vind ik persoonlijk ook heel erg mooi.

Succes met je zoektocht!

leor Schreef:

Ik zei niets over de snelheid :slight_smile:
Rond de 300 euro lijkt me inderdaad een leuke
prijs om mee te beginnen

Ik moet ook een redelijke tijd sparen voor een gemiddelde aankoop (1 jaar of meer, vaker meer:P ), maar dat maakt de spanningsboog alleen maar groter. Vaak is de voorpret net zo leuk (of leuker) als het daadwerkelijk ‘hebben’. Het maakt het allemaal magischer en spannender. Daarbij: geduld is een…

Neemt niet weg dat het om je eerste horloge gaat. Ik zou net als bij andere hobby’s eerst eens kijken of het bevalt. Begin bijvoorbeeld met een mooie Seiko van rond de 300 Euro.

Succes!

Welkom en veel vermaak hier!

Welkom.

Tussen €300 en € 3000 zit nog een hele wereld van horloges volgens mij.

En ook heel wat leuks.

Koop een catalogus en ga daar in de donkere dagen voor kerstmis lekker in zitten neuzen. Wedden dat je heel wat ideetjes op doet ?

Sterkte

Groet
Herman

Dat is inderdaad een mooie Oriënt, ik blijf het zonde vinden van het grote logo

Welkom hier,

er is inderdaad een marge van 2700.- tussen 300 en 3000… moet je zien wat je daar allemaal in vindt… je kunt voor een paar tientjes een bescheiden (40 mm) Russiche duiker op de kop tikken… voor een 300,- heb je ruime keuze uit allerhande leuke “jappanertjes” zoals Seiko, Casio en Orient, Mwah… waarom niet eens kijken naar een sjiek aandoende chinees?.. ga je tot 1500,- dan komen er weer andere modellen en merken in the picture…

Lug-to Lug size is belangrijk, maar Pin-to-pin nog veel belangrijker… de afstand tussen de bandpennen zeg maar… de vorm van de kast scheelt ook heel veel… dat hebben we met de P1lot One heel goed in de gaten gehouden… een 43 mm Knots, met flinke afstand tussen de lugs… 52 mm, maar slechts 48mm pin-to-pin… hetgeen in combinatie met neerwaarts gebogen lugs zorgt voor een goede pasvorm, zelfs op dunne polsjes… ( zoals in mijn geval 165 mm omtrek)

Ik zou je aanraden… Kijk rond… ga passen… loop eens binnen bij een goed gesorteerde verkoper… ga eens neuzen op de rikketik…

Ik heb sterke voorkeur voor nieuwe horloges. Nu wil ik daarom graag weten, wanneer komen de 2015 modellen uit en de bijbehorende catalogi?Ik heb deze catalogus inmiddels gevonden http://www.dehobbysite.nl/polshorloge-catalogus-2014-8796.html . Is dat iets?

Verder, zijn die er ook digitaal, de boekwerken dus, niet de horloges? Op horlogemaker websites en vind hier en daar een pdf met de 2014 collectie, maar bijvoorbeeld het 2014 seiko aanbod is niet heel spannend. Ook mis ik mooie hi-res plaatjes. Ik ben nog geneigd om via bv de Bijenkorf of Amazon horloges te zoeken, of om bij de plaatselijke juweliers het beperkte aanbod te vergelijken, maar toch heb ik een idee dat ik een deel van het nieuw-aanbod mis, en door alle bovenstaande niet altijd eerlijk aan het vergelijken ben, en om nou met mn camera alle etalages te fotograferen :smiley: denk niet dat iedereen daar mee om kan gaan, hoewel… een smartphone is redelijk onschuldig.

Dus feitelijk zoek ik een beter totaaloverzicht.

Welkom! Misschien idee om het EHBO lijstje eens door te nemen om nog wat verder te oriënteren/focussen.