Eerste horloge tools, hulp gezocht

Zoals velen voor mij ben ik niet al te lang geleden volledig in de ban geraakt van alles wat tikt en de tijd aangeeft. Echter nu kom ik toch steeds vaker problemen tegen met het verwisselen van banden en banden op maat maken etc.
Hebben de meer ervaren leden hier een goede tip voor me aangaande de aanschaf van een ( simpele ) gereedschapskit ?
Graag hoor ik van jullie

Heb je even?.. :smile:

Voor het op maat maken van banden heb je van die “Bandentooltjes” een Kunststof blok met groeven waar je de band in kan leggen. om pennen uit te tikken…

een setje goede schroevendraaiers is zeker een aanrader… alsmede een goede Banden tool… een Bergeon bijvoorbeeld… er zijn goedkopere… maar sinds kort heb ik een Bergeon… en die andere 2 “chineesjes” die liggen nu permanent op mijn rubbermatje… tot ik mijn werkbank weer eens ga opruimen… dan verhuizen die waarschijnlijk naar het laadje met de niet vaak gebruikte tools

er zijn ook schroefpersjes om bandpennen uit te drukken… over het algemeen zijn dat plastieken gevalletjes… ik weet niet hoe goed die dingen zijn… als ik zo’n ding nodig heb… dan maak ik em zelf wel… van METAAL (Alu ofzo… dat krast niet op staal en Titanium)

Afhankelijk van wat je wilt uitgeven, als je het meteen goed wilt doen kun je het beste Bergeon of Horotec aanschaffen maar er zijn ook genoeg goedkopere alternatieven.
Voor banden verwisselen een pushpin tooltje die heb je al voor een paar euro, maar het fijnste is die van Bergeon, die kost 12 euro.
Voor een band met schroefpinnen een schroevendraaier setje, een goede van Bergeon kost zon 100 euro maar je hebt er ook voor een paar tientjes.
En een penuitdrijf setje, zelf vindt ik de Horotec erg fijn maar die kost 150 euro bij Bijou hebben ze een wat goedkoper merk “EP” die is 30 euro.
https://webshop.bijoumoderne.nl/websolutions/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=08110594&unitcode=01&cpl=1

kijk eens op ebay…veel aanbod en goedkoop.

gt
peter

1 like

Dank allen, hier kan ik weer even mee vooruit!

Doel je op deze? http://www.dehobbysite.nl/bergeon-6767-f-push-pin-verwijderaar.html

Ja… die heb ik !.. fijn ding… :smile:

AF Swiss is zeker ook een goede instapper van schroevendraaiers. Koop wel een extra setje blades bij van elk.

Yep, je hebt 2 verschillende uitvoeringen de f en de s. De f heeft een fijne tip en de s is een wat grotere daar kom je niet overal mee tussen.

Het lijkt op de tool die ik nu heb. Dat is alleen een Chinees kreng, en ik heb er al 5 of 6 van doorheen gesloopt. Gaan steeds kapot.

Een Bergeon kan ook kapot. Bijvoorbeeld aks je hem laat vallen, dan kan deze breken. Onlangs waren er wat forumleden met dat probleem.

Ja… een Bandentool is geen Dartpijltje natuurlijk… :smile:

2 likes

Alles kan kapot :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like