Eerste keer batterijtje vervangen: help!

Mogge HF’ers,

Eén van mijn simpele kwarts-klokjes hield er deze week mee op en ik dacht dat het wel educatief kon zijn om 'm zelf te openen, een batterijtje te bestellen en dit te vervangen. Welnu…

Figuur 1: het horloge in kwestie

De achterkant heeft vier schroefjes die ik er met gemak uitdraaide met een klein schroevendraaiertje:

Echter, het “deksel” wil er niet af! Het is moeilijk grip krijgen dus meer dan een beetje pulken lukt me niet.
Wat kan hier debet aan zijn? Heb ik nog een ander stuk gereedschap nodig? Of is het gewoon even kracht zetten?

Als je er een goed plakkende tape op plakt, kun je het wel los krijgen denk ik.
Even een ‘handvatje’ maken natuurlijk.

Dat lijkt me wel , probeer eventueel tandenstokers als tool te gebruiken.

Of een zuignapje

Honderd meter waterdicht?
Waarschijnlijk géén simpele drukdeksel. Bajonetsluitng misschien?
Dan toch een kastopener gebruiken denk ik.

1 like

Bedankt HF’ers!

Wat denk je, toen ik een paar uur later het horloge weer oppakte viel het deksel er gewoon af :smile:
Geen gereerdschap meer nodig dus!

2 likes

Door de druk toen het vast geschroefd was, kleeft dit altijd vast, na het losschroeven komt het rubbertje langzaam weer op zijn eigen spanning en is het gewoon losgekomen.

1 like

Als je het batterijtje vervangen hebt, even zien dat het sluit rubber ringetje in mooie staat is en mooi in de groef ligt alvorens je de deksel weer dichtschroeft, altijd alle schroefjes lichtjes vastzetten en dan kruislings aandraaien , niks forceren.

1 like

Dank je voor de nuttige tips!

Op de pakking vastgeplakt in combinatie met natuurlijk plakmiddel van huidschilfers en -vet, zonnebrandolie en wat er nog meer op je huid passeert :smile: getsie!
Misschien nu meteen even randje reinigen nu de kast toch open is.