Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum, ik heb me sinds een aantal maanden wat meer in horloges verdiept. Dit nadat een collega mij erop attendeerde dat niet alle horloges op batterijen lopen - zo onwetend was ik namelijk…
In eerste instantie kocht ik een automatische Seiko, en al snel had ik het horlogevirus te pakken. Via Marktplaats ben ik ook wat meer in de vintage horloges gedoken, maar ik merk dat mijn gebrek aan kennis mij misschien parten speelt. Aangezien aan kennis geen gebrek lijkt op dit forum, kunnen jullie mij misschien vertellen of onderstaande horloges “echt” zijn? Van de Omega ben ik vrij zeker dat dit zo is, van de Longines ben ik vrij zeker dat het een nepperd is. Ik durfde me echter niet meer uit de koop te trekken, aangezien ik hem ophaalde in een wat minder fijne buurt. Helaas kan ik als nieuw lid niet meer dan 2 foto’s plaatsen, wellicht kan ik ze later toevoegen in de comments.
Alvast dank! Tips over hoe geen fouten te maken met het kopen van vintage zijn zeer welkom!
Gold-plated volgens de verkoper. Desondanks zeer content mee! Met de Longines liet ik me wat zand in de ogen strooien vanwege het serienummer, maar daar kan ik niets van terugvinden. Ook kan ik geen zelfde wijzerplaat vinden als ik zoek met Google Lens.
Dat is leergeld betalen en soms balen. Als de € schade meevalt, niets zeggen en lekker dragen. Als hij goed loopt en je vindt hem mooi, is er toch niets aan de hand?
Alleen hier verkopen is niet wenseljjk en toegestaan…
Hartelijk dank voor alle reacties, heel tof! Heb het klepje eraf gehaald, en was inderdaad schrikken - een plastic goedkoop uurwerkje. Maargoed, vooral als leergeld zien inderdaad. Die 4 tientjes kom ik wel te boven.
Wat zijn jullie ideeën over Catawiki - zit daar veel nepspul tussen?
Selecteer C in de groene sectie “Ervaring met (ver)kopers” en lees dat eens door, varieert enorm van positief naar negatief en alles wat daar tussen zit. Moeilijk voor een beginner, lijkt mij.
Je kan ook de donkerblauwe sectie hier in de gaten houden.
Als je budget het toelaat, kan je ook bij een professionele verkoper terecht, betaal je wel meer maar kan je ook terug als er iets niet in orde is.
Ja. De “veiligheid” door de experts die items checken is een schijnveiligheid. Er worden enorm veel rommelhorloges verkocht via catawiki. Ik zou er ver van weg blijven als je geen specifieke horloge kennis hebt.
Wees maar blij dat je er 4 tientjes voor heb betaald. Ik noem dit soort dingen een goedkope les. Beter dit dan dat je de mist in gaat voor €5000,-. Het is een hele leuke hobby. En het onderzoek doen vind ik 1 van de leuke dingen aan de hobby. Veel succes!