Eerste poging tot nieuwe DIY dial

Deze week een beetje geëxperimenteerd met slijptolletjes en gebroken graveerfreesjes om een nieuwe DIY te maken. Het materiaal is grade 2 titanium en is blauw geanodiseerd.

Hij lijkt een beetje grof maar achter een glaasje is het al beter. Hij moet in een DIY toolwatch komen.

Ik ga hem een “Metalworker” dial noemen. Ik moet nog wel wat experimenteren met fijnere groeven maar vind deze al heel acceptabel. Het liefst maak ik hem donkergroen maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn. Donkerblauw is heel eenvoudig.

29 likes

Mooi geworden :+1:

“Metalworker” is een goede naam. De blauwe kleur ziet er geweldig uit.

Supervette dial, en helemaal top dat dit een projectje is.

Doet me denken aan “Grinder Art”, wat gewoon slijpschijfkunst is. Wat een heel ruwe industrieele decoratie is dat ik soms over twijfel om toch even te proberen op een stukje metaal.

5 likes

Gewoon proberen. Ziet er best mooi uit. Als je dan titanium neemt kun je het ook makkelijk kleuren. Een beetje baking soda en een voeding doet wonderen.

3 likes

Dat zijn mooie structuren, wel iets om eens te proberen met 'n dremeltje en een plaatje aluminium ofzo

Fraai op een bijzondere manier :ok_hand:

Leuk man, lekker dingetjes proberen.

Dat zou het geheel iets strakker maken denk ik

Titanium anodiseren is vrij eenvoudig in vergelijking met aluminium.
Om een bepaalde kleur te krijgen dien je enkel andere voltages te gebruiken. Er is op De Interwebz veel over te vinden.

1 like

Ik ben bekend met het principe en doe dit al een behoorlijke tijd (zie mijn DIY horloges).
De lagere voltages en bijbehorende kleuren zijn eenvoudig en kunnen zonder serieuze voorbereiding goed worden uitgevoerd. Donkergroen zit bij een veel hoger voltage. Om dit tevoorschijn te toveren is ook een voorbewerking met chemische middelen nodig. Niet erg milieuvriendelijk en ook niet ongevaarlijk. Vandaar, het lijkt soms eenvoudiger dan je denkt.

1 like

Ah ok, dat wist ik dan weer niet. Ik heb wel eens een en ander gezien waarbij ze zelfs met 9V batterijen titanium konden anodiseren

Ik vindt het ontzettend mooi , chapeau.
Donkergroen is zeker lastig.
Tussen de 103 en 105 volt ontstaan de eerste groen tinten als ik het me goed herinner.

Ik gebruik ook 9v batterijen. Mijn voeding gaat tot 15v en de rest vul ik aan met batterijen.

1 like

Klopt, donkergroen zit bij ongeveer 105v. Dat zijn veel 9v batterijtjes :smile:

Dat hangt af van de “Grade” Titanium die je gebruikt… Bij Grade 5, en met de Etsvloeistof die ik gebruik zit groen rond de 90V, verder is de tint ook afhankelijk van het oppervlak…
Mijn Etsvloeistof trekt het voltage dus zo’n 15V naar beneden in het hogere bereik…

1 like

Volgende experiment. Meer verschillende soorten blauw in de dial en veel fijnere groeven die een beetje paars van kleur zijn. Wat mij betreft mag er volgende keer iets meer donkerblauw in.

Welke vinden jullie mooier?

4 likes

De linker. Maar dat komt ook door de strakkere groefjes.

Rechts. Voor een “metalworker” past dit meer. Ruwer, bruter, beter.

Links! Zit meer kleur in waardoor de plaat beter zichtbaar is.

Dat ben ik wel met je eens maar ik twijfel nog steeds. Ik doe een poging om ze allebei te completeren en kijk dan hoe ze er in het groen uitzien.

1 like

Ik heb de plaat nog een beetje donkerder gemaakt door er opnieuw een paar vlakjes aan te slijpen en daarna paars/blauw te anodiseren. Ik vind dit mooier.

5 likes