Eerste post met verhaal van nieuw lid

Hallo, ik ben Kevin en lees al een tijdje mee van een afstandje, ik woon in Zuid-Amerika.

Mijn interesse ligt in de horloges in militaire stijl, nu wil ik in dit eerste bericht een verhaal delen over een bijzondere zoektocht en ervaring die ik net heb gehad. Omdat ik een vintage Vertex van 1944/'45 heb (Dirty Dozen-model) wilde ik graag een paar vormen met de nieuwe Vertex M100A. Sowieso zou mijn vrouw het nooit accepteren om een prijzig horloge nieuw te kopen, en ook nog eens naar Zuid-Amerika importeren? Vergeet het maar, nog eens 50% belasting. Binnenkort reizen wij naar Nederland, een gekocht horloge kan ik naar Nederland laten verzenden en op de terugreis van Nederland naar Zuid-Amerika gewoon aan de pols dragen. Ik denk dat het duidelijk is dat dit mij beperkt om horloges te verzamelen, (afgezien van mijn vrouw :rofl:) maar die nieuwe Vertex, die wilde ik erg graag hebben om dat paar te vormen met de vintage.
Je weet hoe dat gaat, online kijken naar het aanbod, de meeste zijn er dan in het VK en de VS. Steeds omrekenen en belasting optellen bij eventuele import naar Nederland. Tot ik op een vrije avond googelde op ‘Pre-owned Vertex M100A’ en stug door bleef bladeren, ik was bij de zesde pagina of zo. Er was een beschrijving van het horloge op een website waar ik nog nooit van had gehoord. Het heet Carousell en is eigenlijk de Marktplaats van zeven Aziatische landen, waarvan Singapore de hoofdunit is. Ik klikte om een kijkje te nemen, inderdaad, het gaat om het model dat ik zocht. Alles in het Engels, ik leerde al gauw over Singapore waar Engels een officiële taal is. Ik dacht eerst aan Sri Lanka, dat eiland onder India maar Singapore is het stadstaatje net onder Maleisië. Weer wat geleerd. Ok dus alles in het Engels, mooie foto’s, duidelijke beschrijving, alleen het bedrag was in een mij onbekende valuta.
SGD 2200, dus Singaporese dollar, gauw de omreken-app erbij gepakt natuurlijk. Onder de 1500 euro, huh, ik was verbaasd en dacht hier moet iets mis zijn want op eBay en Chrono24 was ik toch hogere prijzen gewend. Ja dan wilde ik wel contact opnemen met de verkoper om vragen te stellen. Geen lid van Carousell, ik maak wel even een accountje aan. Not, je hebt een Singaporees telefoonnummer nodig. Toen werd het frustrerend, het lukte me die avond niet vanaf Zuid-Amerika een Singaporees nummer te regelen voor het maken van een account. De voor- en achternaam van de verkoper stond in de advertentie maar het was zo’n algemene naam als Jan Smit in Nederland, ik kon hem niet vinden, Singapore heeft toch zo’n zes miljoen inwoners. Ik ging zelfs contact proberen op te nemen met de persoon die als laatst positieve feedback had achtergelaten, die persoon kon ik wel op Facebook vinden maar het bericht naar hem via Messenger is nooit aangekomen of gelezen, net even gecheckt. Ik zat dus vast, zo frustrerend. De advertentie stond er drie weken en had 15 van die hartjes van geïnteresseerden. Ik besloot te Googlen op hoe in contact te komen met verkopers op Carousell. Ik zoek dan in het Engels maar denk dat het niet had uitgemaakt, ik kwam al gauw uit op Reddit waar ik las dat er zo veel mensen hetzelfde probleem hadden. Al die verhaaltjes van balende mensen die hun willekeurige product goedkoop hadden gevonden maar geen contact mogelijk. En natuurlijk, daar was de oplossing. Lokale mensen die hun hulp aanbieden. Daar bestaat al jaren een hele wereld van hulpvaardige tussenpersonen. Ook bij Reddit had ik nog geen account, ik ben eigenlijk een accountloze gast overal, heb niet eens Instagram. Maar toen heb ik een van die tussenpersonen aangesproken, zo van hoi, ik heb ook hulp nodig, kan je me helpen? Die persoon starte een chat, ik heb 11 uur tijdverschil met Singapore, het was bij mij na middernacht inmiddels, flesje wijn was al op, voor die persoon was het rond het middaguur op zondag. Eerst wilde ik weten hoe ik hem kon vertrouwen, of hij een website had met referenties. Hij zei niet echt, maar check mijn pagina hier op Reddit. Vol met referenties, alles transparant, een hele historie en gesprekken met andere kopers. Ik vroeg hem naar zijn manier van werken en hij had alles duidelijk uitgelegd. Ik hoefde nog niets te betalen en bood aan alvast contact te leggen met de verkoper. Graag! Dat was voorlopig het doel. Eigenlijk wilde ik het e-mailadres of WhatsApp van de verkoper, maar zo gaat dat niet in deze business, anders zouden deze mensen zonder werk zitten.
Deze tussenpersoon (gewoon een scholier met eindexamens!) nam contact op om te vragen of de Vertex nog beschikbaar is en om persoonlijk af te spreken. In de advertentie stond ook dat de verkoper persoonlijk wil afspreken, wat altijd een goed teken is, dikke prima voor de tussenpersoon om te doen. Tussenpersoon vroeg me waar hij op moest letten. Ik heb hem hier goed op voorbereid en gisteravond laat, mijn tijd, zondagmiddag daar, hadden ze afgesproken. Al gauw kreeg ik veel foto’s binnen, ik wilde natuurlijk weten of het horloge in orde was en als er storende krassen waren zou de koop niet doorgaan. Hij stuurde foto’s met elk minuscule haarkrasje omcirkeld, maar er was niets dat storend was, de verkoper had hem zelf in oktober 2024 in de Vertex-boetiek in Londen gekocht, aankoopbewijs en de full set met in totaal zes (6!) bandjes, 1 leer, 1 rubber en 4 nato. Hij droeg hem niet dagelijks. Besluit gemaakt, dit is 'm. Ik had inmiddels AI gevraagd waarom een horloge in Singapore goedkoper is. De verklaring bestaat uit een hele lijst redenen die ik nu niet ga opnoemen.
Om een lang verhaal af te sluiten, dit is voor mij tot zover een mooie ervaring maar ik ben pas op de helft, het horloge is alvast gekocht en in handen van de tussenpersoon. Wanneer hij tussen de examens door tijd vindt, zal hij het opsturen naar Nederland, waar ik dus binnenkort ook heen ga.
Door dit verhaal komt er een ongebruikte NOS full set Bremont Airco Mach 1 vrij, die vond ik aanvankelijk bij de Vertex passen, maar uiteindelijk is deze de meest logische keuze. Maar dat wordt een ander bericht later, eerst vertrouwenslevel 2 halen. :grinning:

Een fijne zondagavond verder!

59 likes

Welkom op HF!

1 like

Welkom op het :watch: forum Kevin. Hoe ist met de horlogemarkt en prijzen in Zuid-Amerika ? Veel plezier iig hier !

1 like

Hoi Hans, ook hier zijn er horlogeliefhebbers en de lokale Marktplaatsen zoals Mercado Livre en OLX hebben ook best een interessant aanbod maar de vraagprijzen liggen hier wat hoger. Heeft onder andere te maken met het hoge belastingtarief bij import denk ik. Maar er is zat te vinden.

1 like

Welkom Kevin!

1 like

Welkom! Mooi verhaal :ok_hand:

1 like

TLDR! En welkom!

2 likes

Dat geloof ik ook wel ja, het aanbod zal een stuk hoger liggen dan hier. Maar mooi dat je ons komt vergezellen !

1 like

Goed verhaal, lekker kort! :+1:
Welkom op het forum. ! :grin:

1 like

Welkom op het horlogeforum en veel plezier hier!!:watch:

1 like

1 like

Van harte welkom Kevin :+1:

Mag ik je, uit nieuwsgierigheid, vragen in welk land in Zuid-Amerika je woont?

En wat een bijzonder verhaal, ik ben benieuwd naar de foto’s van jouw nieuwe Vortex en vooral naar de foto’s van jouw vintage Vortex.

1 like

Welkom Kevin en aangenaam kennis te maken.

1 like

Hoi Kevin.
Leuk verhaal bij jouw voorsteltopic.
Welkom!

1 like

Hoi Kevin, welkom hier!
Intrigerend verhaal, ik ben benieuwd hoe het afloopt.

1 like

1 like

Welkom op HF Kevin. Geniet van je persoonlijke horloge reis

1 like

Leuk verhaal. Welkom :hugs:

1 like

Welkom op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Een mooie tijd hier toegewenst!

1 like

Van harte welkom op dit prachtige forum!

1 like