Eerste post.....vintage edox: vragen over dial en staat

Beste mensen,

Ik ben hier nieuw en dit is mijn eerste post na een hele tijd mee gelezen te hebben.

Ik heb verleden jaar al weer een Edox uit ~1970 gekocht met een ETA 2783 (automaat, handopwindbaar,non-hacking), applied indices en logo, boxje om de datum op 3 (quickset), ongev 35mm zonder kroon.
Ik werd verliefd op de dial. Ik zocht een dial met een flinke sunburst, al vond ik dat misschien iets wat te formeel eigenlijk. Bij als een kind was ik dan ook van deze sportieve dial.

Nu een jaar later heb ik eigenlijk op het forum en ook op ebay niks vergelijkbaars gevonden. En ik heb een aantal vragen waar hopelijk mensen hier wel een antwoord op weten:

Nu dan is mijn eerste vraag die hopelijk iemand weet: zijn de soort van ijskristallen (zo omschrijf ik ze maar) gemaakt met dezelfde techniek als een klassieke zilveren sunburst?

Ik heb wat gekeken naar Edox horloges uit dezelfde periode, en de kast lijkt erg op de delfins, zo ook een 20 atm.
Weet iemand of dit eigenlijk een Delfin is? Waren er Edox horloges uit de Delfin lijn zonder ā€œdelfinā€ op de wijzerplaat?

Verder weet ik vrij zeker dat het horloge geen originele kroon heeft:
Uploaden…

Edox kronen met mooi logo erop worden wel vaak op ebay aangeboden. Weet iemand welke draad ik dan moet bestellen?(gegeven eta 2783)
De huidige is vrij groot, zo rond de 5mm (wat ik vrij fijn vind).

Verder vind ik de kast erg mooi; hij lijkt erg op de kast van de Seiko ā€œGrand cocktailā€ (maar kleiner uiteraard).
Maar denken jullie dat hij nogal heftig gepolijst is door een vorige eigenaar? Toen ik hem kreeg was hij absoluut krasvrij…

Dan nog even een zijaanzicht om het compleet te maken:
Uploaden…

Mooi glaasje niet? :slight_smile:

Vr. groet

9 likes

Welkom, mooie! ennu veel plezier hier! :slight_smile:

Hij is erg leuk, ze lijken bij dezelfde fabriek een kast gekocht als mijn Franse duiker, als ik het achterdeksel zie.

Kroon lijkt ook hetzelfde?

1 like

Mooi horloge met een bijzondere dial! De kast lijkt me inderdaad wat te ā€˜enthousiast’ gepolijst.

Welkom.
Mooie Edox maar ik kan je helaas niet helpen met je vragen.

De diameter van de schroefdraad van de opwindas van de groep automaten 2776, 2773, 2783, 2781, 2789-1 is 0.90 mm

Interessant! De achterkant is inderdaad identiek. De kast zelf lijkt op het eerste gezicht ietsjes anders…of zouden ze de kast van mijn horloge zo eg gepolijst hebben dat ik hem niet meteen herken…:sweat_smile:

Bedankt voor de info over de diameter!

Nee, andere uit de catalogus denk ik. Maar de kroon van die van jou lijkt dus wel origineel te zijn.

Dat is goed om te weten, hij houdt ook lekker vast: dus ik ga hem niet vervangen maar!:slight_smile: