Wat is het eerste rechthoekige chronograaf polshorloge?
Ik denk dat Invicta een jaar eerder al een dergelijk ontwerp had.
Realiseer me net dat de Monaco (of Zenith met de El Primero of een of andere Seiko meen ik gelezen te hebben, volgens mij is het nog steeds niet duidelijk wie echt de eerste was) de eerste automatische chronograaf is.
Carrera was dat in 1969. In 1970 was de Monaco de allereerste automatische waterdichte chrono
Maar was de Monaco ook de eerste rechthoekige chronograaf?
Op basis van het plaatje van @flowert had je kunnen weten dat Rolex in 1940 dit juweeltje uitbracht.
Geen automaat, wel een rechthoekige chronograaf met mechanisch uurwerk;
Een oudere, geen idee.
Die is idd erg mooi
Valjoux 69 dateert uit 1939 dus ik denk dat (inderdaad) de eerste vierkante chronograaf zal dateren
Oudje van mij (niet meer in bezit) - (uiteraard op) links -
Deze uit 1940 is het denk ik niet met jouw statement eens.
Tot Breitling in '34 de dual pusher chronograaf uitvond was er bar weinig op dat vlak. Ik vermoed dat je ze inderdaad niet heel erg makkelijk van voor 1939 gaat vinden. Vanaf 1940 heb je een tijd vierkante chronografen gehad.
Da’s eigenlijk jammer, want als de chronograaf ten tijde van het hoogtepunt van de populariteit van Art Deco toch eens een ding was geweest… Ik bedoel, kijk nou naar dit soort ontwerpen:
Maar de Art Deco boot was al gevaren, in 1940. Helaas.
http://www.onthedash.com/docs/Project99.html
- Zenith / Movado – De eerste met een persconferentie waar ze 1 prototype lieten zien.
- Hamilton / Buren / Heuer / Breitling – Deden net alsof Zenith niks had gezegd, want ze hadden al 100 prototypes geproduceerd, en deden ook een grote persconferentie
- Seiko: Hield gewoon de bakkes dicht en had ze in Februari - Maart 1969 al gewoon in masse productie over de hele JDM markt gepompt.
Die 6139 is niet “een of andere Seiko”: Het gaat hier om de Pogue. De grap is dat Seiko de enige was die het zonder conglomeraat hadden gedaan, en ze leverden gewoon een betaalbare chronograaf af, maar wel met zeker cachet:
- Hij had bi-directioneel winding
- Was redelijk compact
- Had een vertical clutch
- En was een daadwerkelijke Column-wheel chronograaf
Evengoed, wat nou “de eerste” was… Misschien geef ik de nod naar Heuer/Hamilton/Buren/Breitling, maar het is een foto finish.
Dat er sinds 1940 al vierkante chronografen bestaan, daar verandert de Monaco geen jota aan.
Ik had de zin niet afgemaakt maar ik bedoelde te zeggen dat de eerste vierkante chrono van rond die tijd (dus 1939) zal zijn.