Eerste reparatiepoging

Beste forumleden,

Tot nu toe alleen maar horloges kosmetisch opgeknapt, maar me nooit aan het echte werk gewaagd. Dat moest er toch maar eens van komen en dan moet je klein beginnen. :smirk:

In een op MP gekocht lot van meerdere horloges zat een Victorinox Quartz waarvan de kroon en stift los in het werk zaten. Na het verversen van de batterij liep het werk wel. Het bleek een Ronda 715, veel gebruikt in de wat betere goedkope horloges.

Na wat zoeken op internet vond ik een perfecte “walk-through” die zo gedetailleerd is dat het zelfs voor een beginner als ik nauwelijks meer mis kon gaan:

Het is me dan ook gelukt om het werk te demonteren en bijna op het eind bleek de oorzaak een afgebroken stukje van de tirette, waardoor de stift niet meer werd vastgehouden en kon schakelen.

Dus alles weer terug gezet en een ervaring rijker. Nu op eBay zoeken naar een Ronda 715

2 likes

Kijk, ook de stoute schoenen aangetrokken; mooi werk, dit geeft altijd veel voldoening. :thumbsup:
Nu nog even het gevonden probleem oplossen met de juiste onderdelen!
Misschien heeft iemand hier op het forum nog wat liggen? (ik niet overigens)

Succes met je vervolgstappen op het horlogemakerspad!

1 like

Is een brug te ver voor mij, maar mooi als je dit lukt!
Ik voel me al een hele piet als ik een bandje passend kan maken. :slight_smile:
Daar ging ik vroeger voor naar de plaatselijke horlogemaker…

1 like

Als je nog wat wilt knutselen, ik heb nog wel een ronda 715 uurwerkje liggen waarvan stift en tirette goed zijn.
Mag je zo hebben bij interesse stuur me maar even een pb.

4 likes