Eerste stappen in het horloge opknappen

Zoals de titel misschien wel doet vermoeden wil ik graag m’n eerste stappen zetten in het opknappen van horloges. Ik heb echter geen zin om een gerenommeerde opleiding o.i.d. te volgen. Gewoon wat op mezelf leren met hulp van dit forum lijkt me de plezantste weg.

Maar … waar begin je met zoiets.
Ik heb al enkele basis tools in huis gehaald maar zoek nog “patienten”. De eerste horloge die ik kocht (is nog onderweg) om dit op uit te proberen blijkt een Zenith met Radium dial te zijn dus daar blijf ik zelf misschien maar best vanaf :smiley: . Die krijgt sowieso een nieuw leven maar zal niet door mij zijn.

Maar nu is dus de vraag, wat kan ik wel best kopen dat budget vriendelijk is om wat aan te prutsen.

Je gaat vast nog meer tips krijgen, maar wat ik eerder heb opgepikt is dat een zakhorloge een goede start is voor beginners. Door de grotere maten van onderdelen heb je letterlijk meer speelruimte. Daarna kun je dan makkelijker afschalen naar een polshorloge.

2 likes

Koop een ETA6497 Chinese clone.

Ideaal om op te oefenen en daarna koop je een kast en wijzerplaat in China en je hebt je eigen horloge gemaakt.

Is het binnenwerk waar elke cursus mee start omdat het een grote handwinder is zonder datum ofzo.

4 likes

Dat is al een hele goeie tip!

Welke website wordt hier het vaakst gebruikt om movements of replacements te kopen?

Ome Ali en misschien zelfs Amazon, Google is je vriend!

Maar als je echt graag iets wil leren? Dan doe je toch maar een cursus.

Leuk samen met gelijkgestemden. :sunglasses: En je leert echt hoe het moet. Je gaat merken dat je honger nog maar moeilijk gestild kan worden. :grin:

En soms krijg je op dezelfde dag als dat je de vraag stelt, in het blauwe hoekje ineens een potentieel antwoord: TK/TR allegaartje Vintage uurwerken - 2 van Yoeri40. Iets voor jou?

Eentje gekocht, thanks!

1 like

Die zijn al opgeknapt maar ik kijk er zeker eens naar. Thanks

1 like