Eerste uurwerkje succesvol geserviced: Tissot 782-1

Laat je niets wijs maken. Je hebt het top gedaan.
Een uurwerkje dient volledig gedemonteerd te worden, exact zoals jij het gedaan hebt! Bij reinigen verwijder je immers alle smeermiddelen. Na een service beurtje moet zo’n klokje jaren perfect blijven lopen met de minste kans op slijtage op te lopen.

Wellicht voor de toekomst nog 9415 aan je voorraad toevoegen om de ankerstenen mee te smeren. Als je in een later stadium ook nog eens de D5 door HP1300 vervangt ben je goed voorzien. Als “midden olie” zou je ook nog HP500 kunnen toevoegen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik deze niet vaak gebruik gezien de hoge kwaliteit van de HP1300. Veerton van een handopwinder smeer je zoals jij gedaan hebt. Ik heb echter begrepen dat de huidige veren van Nivarox niet meer gesmeerd hoeven teworden gezien de coating die ze af fabriek krijgen. M.a.w. plaats je een volledig nieuwe (handopwinder) veer dan zijn de druppeltjes olie niet meer nodig.

Voorwat betreft je opmerking over veertangen/pincetten. Koop eens een goedkope messing exemplaar. Om te leren ideaal. Het zachte messing zorgt er voor dat kleine onderdelen minder snel wegschieten. Daarnaast beschadig je met messing het uurwerkje niet. Bijkomstig voordeel is dat je van deze messing veertangen met een stukje 400/600 schuurpapier heel makkelijk de punt lekker scherp kan maken (en blijven houden).

Back on topic…nogmaals…top prestatie, mooie foto’s en helemaal mooi dat je dit ook nog deelt. Ik kom in de praktijk nog te veel WD40 Seiko’s tegen…dit geeft de burger weer moed.

Gr. Men

2 likes

Het mag duidelijk zijn dat ik het niet met u eens ben. Een uurwerkje service je door volledig te demonteren en te controleren op slijtage of aankomende slijtage. Daar heeft de klant recht op en betaald hij voor.

Gr. Men

2 likes

Bedankt voor je positieve commentaar en de nuttige tips, daar kan ik wat mee! :smile:
Ik zal eens gaan kijken naar een messing pincet/veertang.

En hoeveel horloges herstel jij gemiddeld per week?

Interessant en lekker uitgebreid verslag! Bedankt voor het delen!

Ik doe niet mee aan wie de grootste heeft. Denk dat mijn mening duidelijk is dat het mij niet om kwantiteit maar om kwaliteit gaat.

1 like

Het is vooral de ervaring die het doet. Hoe meer horloges je herstelt zonder dat er veel terugkomen, des te meer ervaring je opdoet. En als je 6 tot 10 horloges per dag moet herstellen met daartussen nog batterijen en banden vervangen en nog wat administratie, dan is het niet echt haalbaar om echt alle onderdelen te demonteren. Als het resultaat top is, dan is de manier waarop uiteindelijk van minder belang. Er zijn zelfs horlogemakers die het raderwerk volledig laten zitten en toch een goed resultaat bekomen. Misschien moet je eens een kijkje gaan nemen bij Jan Ubels in Bredevoort. Ik ben er zeker van dat hij niet alle onderdelen demonteert zoals je hier kunt zien:

Ik heb erover nagedacht en het is me inmiddels duidelijk waarom ik de kriebels krijg.

  1. Wie bent u? Wellicht aardig om u voor te stellen voordat u mensen de les begint te lezen.
  2. Een gebruikernaam hetzelfde als de bedrijfsnaam om klanten binnen te trekken, lijkt me sluikreclame en niet wenselijk. Of het sowieso toegestaan is, laat ik in het midden.
  3. De keuze voor smeermiddelen is zeer persoonlijk en uw oliekeuze is discutabel/gedateerd. Voor D5 wordt tegenwoordig HP1300 aangeraden en voor het middenrad wordt alleen voor kleinere calibers 9020 aangeraden. Voor grotere calibers (deze dus) wordt hp1300 aangeraden. Ik wil maar even aangeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat er niet slechts 1 goede keuze is.
3 likes

de te gebruiken smeermiddelen worden in de datasheets van de uurwerkfabrikant aangegeven… van heel veel uurwerken is wel zo’n datasheet te vinden… er staan er heel wat op de site bij Cousins bijvoorbeeld…

wat het laten zitten of niet betreft… mijn ervaringsgebied zit em vooral in motorblokken, dieptrekstempels, Cementpompen en andere grote dingen… maar!.. als ik een versnellingsbak moet “Servicen”… dan gaat ALLES eruit… zelfs de lagers… die blijven bij een horloge uurwerk nog zitten… (behalve het incabloc, die wipt je er immers zo uit)
Alles Demonteren betekent Alles Inspecteren… dus… als er iets is met iets wat niet leidt tot de oorspronkelijke “storing” dan pak je het toch mee… en voorkom je schade in de toekomst…
als ik weet dat een horlogemaker mijn uurwerkje niet helemaal demonteert… dan gaat ie lekker bij mezelf op de werkbank…

Duhh… dan is je uurtarief te laag… :slight_smile:

2 likes

Over oliekeus valt te discussiëren maar voor de rest kraam je echt onzin uit, hoe wil je ingedroogde olie resten goed verwijderen door het raderwerk te laten zitten? dit kan alleen door demontage en de steengaten uit te pennen.
TOP resultaat zul je nooit behalen op jou manier, het is maar waar je genoegen mee wilt nemen.
Ik denk dat je je beter kunt richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

En dan durf je nog aannames te maken over een andere horlogemaker :-1: :-1:

2 likes

Hoi,

Ik heb een hele berg maar doe toch het meeste met deze
https://www.cousinsuk.com/product/brass-tweezers
(“3” tweezer, indian). Kost bijna niets en zoals ik al eerder aangaf met een stukje schuurpapier perfect op maat te maken/houden. Heb hem ooit eens aangeschaft om te vergelijken met een bergeon variant…werk hier er erg graag mee.

Succes.
Gr. Men

1 like

Leuk om te lezen!

1 like

Top, dank je voor de link. Ik had ook al wat zitten kijken. Het nadeel met zulke prijzen is dat je meer verzendkosten betaalt dan voor het gereedschap zelf. :smile:
Misschien combineren met wat andere hulpstukken.

Hey Wilko,

Heb je al vingercondooms/fingercots, uurwerkkussentje, Rodico, penhoutjes etc. etc. en dat soort ellende? Combineren is inderdaad het best.

Top gedaan!! Echt cool om al de stappen te zien die je hebt gemaakt. Ben jaloers :sunglasses::+1:

1 like

Rodico en penhout al wel, verder gebruik ik vaak nitril handschoenen maar die beperken wel een beetje je bewegingsvrijheid, dus inderdaad, er zijn nog genoeg aanvullingen te bedenken. :smile:

1 like

Als een “echte horlogemaker” het zo doet, dan doe ik het liever zelf.

1 like

Dehorlogedokter had zich weldegelijk voorgesteld, met een uitgebreid verhaal en vermelding hier beslist geen sluikreclame te maken maar als horlogeliefhebber te kunnen genieten van dit forum. Ik vermoed dat omdat er discussie was over het wel/niet zijn van sluikreclame zijn topic is verwijderd…

Dat de naam hetzelfde is kan ik mij voorstellen, er zijn meer op het forum die dat hebben/hadden.

Advies is altijd welkom imho, zeker van een vakman! Ik zit zelf niet in de materie en ga dus niets roepen. Soms heb ik het gevoel dat op dit forum mensen zonder verstand van zaken wel stevige meningen uiten. Dat is geen probleem, en als iemand met meer verstand van zaken wel zijn mening uit dan is dat enkel goed bedoeld.

Tenminste, zo vat ik het op! Dat er verschillende meningen zijn kan geen kwaad, net als goed bedoeld advies.

1 like

Daar ging het mij helemaal niet om. Er zitten genoeg professionele horlogemakers hier op het forum, maar die behandelen andere leden heel anders. Ik heb ontzettend veel van hen geleerd en van hobbyisten met veel ervaring ook.
Die ontzettend vervelende, superieure en betweterige toon staat me niet aan. Helemaal niet als je net komt aanwaaien op het forum. Goedbedoeld advies is altijd welkom, maar “hier komt de vakman eens wat vertellen” en “hoeveel horloges behandel jij dagelijks dan?” niet. Bij mij niet althans, vandaar mijn reactie.

Drink dat we dan op dezelfde lijn zitten, wat jij typt is ook hoe ik het zie!:+1:t2: De toon van horlogedokter kwam bij mij anders over.