Eerste uurwerkje succesvol geserviced: Tissot 782-1

Daar zit een kern van waarheid in. :smile: Ik heb ook wel onder mā€™n tafel gezeten, maar met wat oefening gaat het steeds beter.

Ik heb ook al eens (samen met mā€™n pa) een volledige motor gereviseerd. Ik heb van thuis uit geleerd om alles zelf te doen, dan weet je zeker dat het goed gebeurt. Bij alles wat je uitbesteedt moet je altijd maar afwachten hoe het gebeurt. En als je iets nog nooit gedaan hebt vraag je advies en begin je er gewoon aan. :smile:

Dat doet het zeker!

Ben je gek, was niet om je te kleineren hoor. Ik heb ook wel gezocht naar schroefjes en veertjes op mijn knieƫn. Maar wat je zegt, met oefening gaat het steeds beter totdat het niet meer gebeurt.

Zo had ik het ook niet opgevat, die smiley die je erachter zette keek zo vrolijk :smile:

WOW , indrukwekkend hoor. Thumbs up!

1 like

Petje af en zo te zien helemaal volgens het boekje!
Mooi werk.

Gr men

1 like

Bewondering en respect!

1 like

Mooi verslag, leuk om te lezen.

1 like

Super gaaf om dit zo te kunnen volgen!
Bedankt!

1 like

een motorblok reviseren kan wel eens moeilijker zijn dan een uurwerkjeā€¦ de axiale speling van de asjes in het uurwerkā€¦ daar kun je weinig aan doenā€¦ maar als je een Ducati blok opentrektā€¦ moet je de krukas, en de versnellingsbak afstellen en uitlijnenā€¦ been there, done thatā€¦ een 6498 is veel makkelijker :smile:

Er zijn ook overeenkomsten, het juiste gereedschap is het halve werk en een handboek erbij is heel handig. :smile:

Netjes. Ik zou met al die kleine onderdelen de helft al kwijt zijn geraakt.

1 like

Bij deze wat advies van een vakman:

  1. Bij uw smeermiddelen ontbreken deze nummers:
    Nr 341 van Moebius: specifiek voor ankerpaletten
    Nr 9020 van Moebius: is iets dikker dan 9010. Dat dient dus voor bijv middenrad en automaat raderwerk.
    Nr 8201 van Moebius: een soort dun zwart vet specifiek voor automaatveren.
    Nr 8212 van Moebius: specifiek voor veren van handopwinders.
  2. Je hoeft niet alle onderdelen te demonteren, eens je heel goed weet hoe die onderdelen gemonteerd zitten. Zaken zoals kroonrad, pal en palveer, het hele wijzerverzettingssysteem, balans, anker, wijzerwerk, datumverzettingssysteem zijn allemaal onderdelen dat je gerust kan laten zitten. Kwestie van economisch te kunnen werken. Lees: zo snel mogelijk. Eens goed op dreef zou je een dergelijk horloge in 45 minuten moeten kunnen klaarkrijgen.
  3. De veer van een handopwinder dient gesmeerd te worden met 8212 of gelijkwaardig. Altijd. Nooit met olie.
  4. Uw pincet is veel te dik. Je hebt minstens nr 2 voor het grof werk en 3 voor het fijner werk nodig. Nrs 4 en 5 zijn specifiek om spiralen te bewerken.
  5. De binnenkant van de minuutpijp dient ook gesmeerd te worden met D5. Maar niet te veel. Er moet nog spanning op zitten.
  6. Voor je een uurwerk in elkaar zet of zelfs nog maar begint te smeren, EERST reinigen, mocht dat niet gebeurd zijn.
  7. De wijzerplaat is NIET reddeloos verloren. Die kan gerestaureerd worden. Maar dat kost voor dergelijke horloges meer dan een nieuwe.
  8. Dekstenen voor die FHF 96 kan ik je leveren. Dan kan je daar ook weer verder mee.

Ik weet niet waarom, maar ik krijg een beetje de kriebels bij deze post.

3 likes

Je zal het vast goed bedoelen maar ik zet toch wel mijn vraagtekens bij je posts.
Het laten zitten van de wijzerverzetting en tirette gedeelte daar kan ik nog inkomen maar de rest absoluut niet.
Hoe wil je alles schoon krijgen zonder te demonteren?
941 of 9415 is speciaal voor de ankerpaletten en zou ideaal zijn maar 9010 kan ook prima.
En een hobbyist kan toch niet elke olie en vet soort wat Moebius overal voor heeft aan gaan schaffen, met de basis kom je al een heel eind en om dan meteen te gaan roepen dat het fout isā€¦

1 like

Met het laten zitten van de andere onderdelen heb ik in de 15 jaar dat ik professioneel bezig ben zelden problemen gehad. Trouwens, de balans los in het mandje van de schoonmaakmachine reinigen is geen goed idee. De tappen kunnen afbreken of krom komen te staan en ook de spiraal is op die manier veel kwetsbaarder.

nee daar heb je gelijk in de balans moet terug op de platine alvorens de schoonmaak ingaat.

1 like

Dank voor je reactie.
Ik ben maar een beginnende hobbyist, er valt nog genoeg te leren en uit te breiden.

Ik heb zoals @Floris155 al aangeeft niet meteen het hele assortiment van Moebius aangeschaft; die olie is vrij duur en ook nog beperkt houdbaar dus ik heb me eerst beperkt tot het hoogst noodzakelijke.

Ik heb ook dunnere pincetten, maar die zijn van rvs, en daarmee maak je sneller beschadigingen op je onderdelen. daarom werk ik graag met kunststof pincetten, die zijn alleen wel iets dikker en dus niet overal geschikt voor. Misschien moet ik nog eens een paar messing pincetten aanschaffen.

De binnenkant van de minuutpijp heb ik inderdaad met D5 gesmeerd, ik heb alleen hier en daar wat details in mā€™n post weggelaten omdat het anders erg lang zou worden.

Bedankt voor je aanbod voor het bestellen van de deksteen, maar dit uurwerkje was puur bedoeld om te oefenen en niet om weer in een horloge te gaan gebruiken. Hij ligt nu bij de donoruurwerken voor als ik nog eens een FHF 96 onder handen krijg.

Leuk verslag om te lezen. Goed gedaan!

1 like

+6

1 like

Respect! Mooie uiteenzetting.

1 like