Eerste vintage aanschaffen - hoe begin je eraan ?

Na jaren van recente Seiko’s te hebben verzameld (& nog steeds btw), begint het nu stilaan te kriebelen om eens een vintage Seiko duiker te proberen (bv. 6309-7040 of 6309-7049). In dat opzicht ben ik al even passief aan het rondkijken, maar door sommige verhalen ben toch een beetje op mijn hoede.

Mijn grote bekommernis : hoe haal je er als vintage leek een goed exemplaar uit dat nog in originele toestand is ?
Maw, hoe begin je eraan en hoe vermijd je een :cat: in een zak ???

Eens gevonden is het dan gebruikelijk om hem te dragen in de staat dat hij is ?
Of anders gezegd, eventueel terug in nieuwstaat laten brengen : heiligschennis of common practice ?

Wat spreekt me eigenlijk aan in de betrokken vintage Seiko diver ? Wel, enerzijds het design (dat toch anders is dan de meeste huidige klokjes) en anderzijds het idee dat het klokje een geschiedenis heeft.
Anderzijds heb ik mijn klokjes graag gaaf (ben een perfectionist) - dus een afgeleefd exemplaar is niet direct iets voor mij. Soms denk ik daarom dat een reissue een betere keuze zou zijn, al mist het klokje dan mss een ziel ???

Shoot zou ik zeggen … :stuck_out_tongue_winking_eye:

  1. Koop wat je mooi vindt
  2. Kom je in een prijscategorie van horloges waarin gefoeteld wordt, pas dan op en laat het checken.
  3. Calculeer, zeker in de kostbare categorie, een beurt in (circa €120-€250, afhankelijk van uurwerk)

Vooral goed gebruik maken van de aanwezige kennis hier. superC herkent een fake of Frankenwatch al op een km afstand. Ook foto’s van de beoogde koop hier laten zien kan schelen.

Lees je ook goed in op de internationale fora. Bij het horloge dat jij op het oog hebt, zijn er heel veel weggevers voor aftermarket onderdelen: het formaat van de lume pip, de rand van het datumvenster, de afwerking van de wijzers. Met detailfoto’s is er al veel over te zeggen. Hier, op scwf en tz-uk zitten een paar leden die echt heel veel kennis in huis hebben. Tot slot: buy the seller. Een horloge waarvan je weet dat hij uit een goed nest komt, is makkelijker te vertrouwen.

Je goed inlezen zoals Hidde al aangeeft er bestaat best wel veel info op het net zoals bv. http://wornandwound.com/2014/07/07/affordable-vintage-seiko-6309/ maar ook op de diverse fora kun je veel vinden en wat al geopperd is, ook hier op het forum is behoorlijk veel kennis en bereidheid om je evt. te helpen.

Succes!

1 like

Dit is btw ook een uitstekend topic over de 6309 http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-6309-diver-collectors-buying-guide-140799.html

1 like

Koop wat je leuk vindt.
Probeer zoveel mogelijk te lezen.
Waag ook eens een gokje.
Ga een paar keer goed op je bek, daar leer je het meest van.

Bedankt voor de info, tips & links !
Ga me mss toch nog eerst even wat verder verdiepen en dan mss gewoon eentje kopen … :wink:
Spannend …