Eerste vintage horloge: inspiratie nodig

Beste forumbezoekers,

Ik ben nieuw op dit forum juist omdat ik van plan ben/op zoek ben naar mijn eerste vintage horloge.
Ik ben op zoek gegaan maar aangezien ik meer een liefhebber dan kenner ben kan ik wel wat goed advies gebruiken.

Ben opzoek naar iets tussen de jaren '50 - '70 met een budget tot ongeveer 150 €
Ben eens benieuwd naar wat de andere liefhebbers hier in hun bezit hebben.

Hopelijk vind ik hier mijn inspiratie en eerste stap in de horlogewereld.

Alvast bedankt
Gilles

2 likes

Heb je al enig idee naar wat je opzoek bent? Qua maat, kleur, stijl etc? Ik denk dat dat je zoektocht een stuk meer handvaten zal geven. Ik had/heb veel vintage horloges voor onder de 150 gehad, tientallen, voornamelijk Seiko’s.

Maat rond de 35 mm.
Liefst Swiss-made aangezien dat, in mijn beperkte kennis, toch wel garant staat voor enige kwaliteit.
Kleur etc maakt niet zozeer iets uit. :slight_smile:

Zoals bijvoorbeeld deze 2 die ik ergens te koop heb zien staan.
Is dit iets bijzonders?

Leuk dat je geïnteresseerd bent in vintage horloges. De markt van vintage horloges is bijna eindeloos, Bij vintage horloges denk ik eigenlijk altijd aan mechanische horloges en niet aan quartz. Het bovenste horloge is quartz en volgens mij uit de jaren 90 en dus niet echt vintage te noemen. Voor het onderste horloge geldt denk ik hetzelfde, bovendien is die kapot, de kroon is eraf. Beide horloges zou ik dus afraden.

Ik zou als ik jou was de horlogemarkt hier op het forum een poosje in de gaten houden en eens kijken wat je leuk vindt. Je kunt ook op ebay gaan zoeken om inspiratie op te doen, maar voordat je daar iets koopt zou ik eerst even hier op het forum informeren of je geen kat in de zak koopt, de vintage markt is namelijk een mijnenveld waar je echt de weg moet weten.

Ik weet dus niet echt wat je mooi vindt maar omdat ik nogal thuis ben in de vintage Tissot hierbij een bekende klassieker van Tissot, PR 516, zit wel aan de bovenkant van je budget, zeker omdat je eigenlijk nog rekening moet houden met kosten van een servicebeurt van het uurwerk, wat nogal eens nodig is bij vintage horloges.

En hier de link naar ebay waar dit exemplaar te koop staat:
http://www.ebay.nl/itm/TISSOT-VISODATE-PR-516-AUTOMATIC-/311905723383?hash=item489f07a3f7:g:-oYAAOSw4GVYPTYZ

(dit is overigens maar een voorbeeld, ik ken de verkoper niet en heb verder geen belang bij deze advertentie)

Succes met je zoektocht, die overigens vaak net zo leuk is als het hebben van een vintage horloge; sommigen hier zijn er nogal aan verslaafd. :sweat_smile:

1 like

Ik zou eerst zelf een tijdje op onderzoek gaan.
Bezoek horlogesites, zoek google afbeeldingen, volg ebay veilingen etc.

Er zijn zoveel soorten horloges dat het zaak is, eerst goed helder te hebben wat voor horloge je precies wil hebben en wat mogelijk is binnen jouw budget.
Mensen kunnen je hier wel van alles aanraden, maar de kans is groot dat als je zelf op zoek gaat, je veel interessantere dingen tegen komt.
Ook is de kans groot dat als je je bezig gaat houden met horloges, je smaak verandert. Mijn tip is dan ook om je er eerst even mee bezig te gaan houden voor je een aankoop doet, zeker als je budget beperkt is.

De horloges die je hier boven post zou ik niet kopen overigens.

2 likes

Ik denk dat je bij vintage Certina of Tissot een mooi startpunt hebt, mooie horloges met veelal eigen uurwerken die toch heel betaalbaar zijn. Kijk vooral eens naar de Certina DS-2, de “turtlebacks” zijn de G-Shock van de jaren zeventig.

+1

En houd de vintage, wat dragen wij vandaag rubriek hier in de gaten, zodat je een beetje een beeld en voorkeuren kan ontwikkelen.

Die twee die je laat zien zou ik lekker aan je voorbij laten gaan…

1 like

Heb eens wat rondgekeken en ben toch al redelijk wat mooie vintage Tissots tegengekomen!

Zal hier binnenkort eens wat foto’s posten!

1 like

Kan zeggen dat je eerst moet weten waar je op moet letten of een merk nep is of echt, bij veel merken kan je dat zien(dus veel lezen over een merk)…en je zal ook wel eens een kat in de zak kopen…ik ook meerdere keren gehad.En de foto’s goed bestuderen voordat je koopt. En als een horloge er prachtig eruit ziet wil nog niet zeggen dat hij goed loopt, dus moet er een servicebeurt aan te pas komen(extra kosten).
Als ik overnieuw kon beginnen kocht ik eerst hier in de markt een vintage.

1 like

Zelf ook met deze insteek begonnen en op Enicar uitgekomen:

5 likes

Welkom op dit mooie forum, Entei. Door veel te lezen op dit forum kan je enorm veel kennis opdoen. Kennis is een vereiste om goed voorbereid te zijn, als je vintage horloges wilt gaan aanschaffen.
Groet. Richard.

1 like