Eerste Vintage, tips en meningen?

Hallo forum!

Na lange tijd trouw bezoeker van het forum te zijn geweest toch maar besloten om zelf een account aan te maken.
Ik ben op zoek naar mijn eerste vintage dress watch, liefst clean dial en betrouwbaar uurwerk. Ik kijk de laatste tijd veel naar Omega’s en Seamasters (Automatic) en De Ville krijgen toch wel voorkeur. Nu heb ik een paar listings gevonden die mij interessant leken maar heb ik nog niet zo’n betrouwbaar oog voor details als het op vintage horloges aankomt. Ik zou erg geinteresseerd zijn in jullie meningen hierover! De twee die ik nu op het oog heb zijn deze:

De Ville:
https://watches83.com/en/omega/698-vintage-watch-manual-winding-omega-de-ville-cal-620-ref-111077.html
Seamaster Automatic:
https://www.chrono24.nl/omega/seamaster-automatic-vintage-mens-watch--id6946062.htm

Wat zijn dingen waar ik op kan letten? Zien deze horloges er goed uit?

Groetjes!

2 likes

De eerste persoon die mij te binnen schiet is @Krabong. Ik denk dat hij je een duidelijk antwoord kan geven :slight_smile:

1 like

Ik ben ook geen Omega kenner, maar ze lijken mij beide origineel en onverknutseld. Wel vind ik de Seamaster vrij sleets, de verguldlaag is op de lugs flink doorgesleten en het uurwerk oogt niet erg schoon, al kan dat ook aan de foto liggen.
Succes met de zoektocht / keuze!

1 like

Beide zijn originele Omega’s maar beide zijn geen heel gewilde modellen daarom zijn ze wat scherper geprijsd dan je voor Omega’s gewend bent.

de De Ville heeft een cal 620 wat ook gebruikt is in dameshorloges, het is een klein uurwerk en daarom minder gewild en dus goedkoper.

De Seamaster is een laat model, jaren 70. Dit is te zien aan het lettertype en afwerking en uurwerk. Deze uurwerken zijn minder gewild bv de 500 serie met bijl-vormige rotor en daardoor goedkoper, komt bij dat de lugs behoorlijk versleten zijn.

Ik zal je een pb sturen, heb nog wel wat betere Omega’s liggen in die prijsklasse.

2 likes

Ik vind die eerste wel heel erg mooi. Qua staat zo te zien ook erg netjes. Hij is wel wat kleiner maar bij zo’n dress watch is dat ook juist mooi subtiel. Opzich ook niet heel slecht geprijsd denk ik al betaal je bij zo’n verkoper altijd wel wat meer dan op HF onderling bijvoorbeeld.

Top, bedankt voor de snelle reacties!

Die eerste is 33mm in doorsnede, dat is best klein.

Ik heb erg smalle polsen, als het richting de 40mm gaat wordt het al snel te groot (en vooral te dik) voor mijn pols. Het komt mij dus wel goed uit dat vintage vaak onder de 40 zit. 33 zit wel aan de ondergrens maar valt nog net binnen de acceptatie range :wink:

Ja nog kleiner en je kunt voor een flik flak gaan kijken :wink:

Deze is ook maar 36mm maar dat gaat nog net voor mijn 19cm omtrek pols.

2 likes

Ook volgens mij zijn ze origineel, maar ik vind ze niet top voor dat geld. De eerste is in een nette staat, maar inderdaad niet een echt gewild model. Misschien kan je er nog iets afpingelen, dan heb je in ieder geval wel een mooi klokje om mee te beginnen. De Seamaster automatic is niet in een mooie staat; zou ik voor dat geld niet kopen. Hier op het forum kan je voor die prijs beter slagen denk ik, met een klein beetje geduld.:relaxed:

Heel veel succes met kiezen en hou ons op de hoogte! :+1:

1 like

35/36 zou voor mij ook een mooie diameter zijn. Fraai horloge!

Daarom ben ik ook hier maar eens gaan rondsnuffelen, verslavende hobby hoor! :0

1 like

Er staat overigens een tripje naar Hong Kong op de planning voor komende week, moet een mooie mogelijkheid zijn om een paar modellen naast elkaar te leggen!