Eerste zelfbouw projectje

Hallo allen,

eerst wou ik hem posten in het show je seiko Mod maar daar heeft het helemaal niets meer mee te maken.
Eigenlijk wou ik me eens wagen aan het zelf bouwen van een horloge. Vol verstomming keek ik altijd toe hoe mooi sommige een bestaande Seiko konden modden en aanpassen en zo dan weer een iets specialer uurwerk om de pols konden slingeren.
Uren heb ik gekeken naar filmpjes om op te steken hoe je nu zelf zoiets kon bouwen. Het leek allemaal zo simpel en makkelijk maar iets wat je voor het eerst doet is dat nooit.
Natuurlijk mocht het geen te “duur” projectje worden want de kans op verprutsen zou eerder groot ziijn en daarom toch maar eens gaan zoeken naar een goedkope kast, kroon, automaat
Alleen hier alleen al is een mens een paar dagen zoet.
Dus daarom ziehier het eindresultaat.

Kast, kroon , glas band kocht ik kit bij aliexpress
Uurwerk : seiko NH36 want ooit wil ik mss wel een plaat met dag en datum komt ook van bij aliexpress en hij loopt op een week tijd nog steeds binnen de minuut min.
De plaat vond ik bij Yobokies.
Het monteren zelf dan;

Eerst het uurwerk uitgepakt en opgewonden. Kijken of de dag en datum herspringt en vooral als het uurwerk tikt. Dit bleek allemaal prima en ik vraag me waf hoe ze het in godsnaam kunnen leveren voor 30 USD levering incluis vanuit china. Goed verpakt trouwens.

De plaat werd besteld en geleverd door Yobokies. Op 10 dagen thuis op de mat, prima en snelle service. De plaat had met 4 pootjes en is dus bruikbaar op zowel de 03:00 als de 04:00 posities, natuurlijk werd dat uitkijken welke pootjes verwijderd moesten worden om te passen op het uurwerk in de 03:00 positie. Dze heb ik dan weggeknipt met een kleine kniptang. De plaat is een mooie zalmkleurige sunburst en irl een stuk mooier dan op foto.
Moeilijkheidsgraad eigenlijk weinig of geen maar wel voorzichtig zijn met wijzerplaat.
Gebruikt materiaal :
vingerbeschermers om vingers op de wijzerplaat te vermijden
scherpe kleine kniptang om de pootjes te verwijderen.
Rodico om kleine stofjes en vetrestjes te verwijderen

Monteren van de wijzers op de plaat: de opwindstift langzaam doorgedraaid tot de datul versprong. Daarna heb ik de uurwijzer zo goed als mogelijk gecentreerd op de 12 uur positie en vastgeduwd met de uurwerkplaatser. Dan eens doorgedraaid naar alle uurposities en eens op 12 uur de minutenwijzer geplaats. Ik zet ze op hun plaats alvorens ze vast te duwen met een klein beetje rodico. Tenslotte de secondewijzer proberen plaatsen.
Hoe makkelijk de uur en minutenwijzer te plaatsen was zoveel te moeilijker de secondenwijzer te plaatsen is. 03:20 heb ik eraan liggen prielen met verschillende loepjes. Tenslotte de Rodico ingeruld voor een pincet en uiteindelijk lukte het me dan de secondenwijzer op de pion (of hoe noem ke dat) te schuiven om uiteindelijk hem vast te drukken. Het was een magisch moment om de secondenwijzer te zien tikken nadat de opwindstift was ingeduwd. Verschillende keren bleek ik nl naast de pion te zitten, vaak is de secondenwijzer gaan vliegen en was ik teleurgesteld dat de secondenwijzer bleef stilstaan als ik de kroon indrukte.
Toen de secondenwijzer eenmaal zat bleek dat hij de indices raakte en heb ik een posttiche langzaam onder de wijzer geschoven en voorzichtig geprobeerd de secondenwijzer omhoog te tillen. Dit is uiteindelijk prima gelukt en de secondenwijzer liep vrij.

Moeilijkheidsgraad: de uren en minutenwijzer plaatsen ging eigenlijk vrij vlot. De secondewijzer plaatsen daarentegen was veruit het moeilijkste aan dit projectje en man wat heb je er het nodige geduld voor nodig. Ik bewonder ervaren uurwerkmakers dat ze dit zo snel kunnen. Oefening baart kunst zeker. Toch Chapeau.

Gebruikt materiaal :
vingerkots : aliexpress
Rodico om de uren en minutenwijzer op het uurwerk te leggen
pincet nr 2 uit een goedkoop uurwerkmakers setje van mannesmann
wijzerplaatbeschermer van bergeon
Goedkope wijzerzetten van aliexpress

Tenslotte het uurwerk in de kast geplaats en voorlopige opwindstift verwijderd. De kroon op de opwindstift geleverd bij het uurwerk gedraaid en gemeten met de schuifmaat hoeveel er af moest zodat de kroon netjes tegen de kast zit nadat hij is vastgezet op de schroefdraad.

Moeilijkheidsgraad : meten is weten en heb veel gemeten vooralleer ik de gok waagde om de opwindstift op lengte te knippen. Na het knippen de opwindstift een paar keer over schuurpapier geschraapt om eventuele bramen weg te schuren; Moeilijk is er echter niet veel aan.
Daarna nogmaals het uurwerk in en uit de kast om na te gaan of alles goed zat en dat bleek het geval. Weer het uurwerk uit de kast, de opwindstift uit het uurwerk verwijderd , de kroon er afgedraaid om de opwindstift te voorzien van Loctite 222 (Rood).
Tenslotte uurwerk teruggeplaatst in de kast de opwinstift met kroon eraan teruggeplaats daarop een soort plastieken ring die in de kast zat om uiteindelijk de schroefbodem op de kast te draaien en wat bleek de secondenwijzer raakte het glas en bleef vastzitten.
Alles er weer uit de plaatbeschermer weer op de plaat en de secondwijzer voorzichtig naar beneden gedrukt, opnieuw alles stofjes en vingerprints verwijderd en alles weer gemonteerd. Het geef een heerlijk gevoel als je de scondenwijzer ziet ingang schieten

benodigd materiaal :
Kniptang, Rodico, blaasbalgje, loctite rood en veel geduld…

Is hij perfect geworden? Ik denk het niet, hier of daar zal er wel een krasje op de wijzerplaat en of secondenwijzer zitten , hier en daar zal er wel een spotje of stofje te vinden zijn maar het zelf bouwen heeft zo’n voldoening gegeven en is een nieuwe stap in de hobby.
Er bestaan zeker betere kasten, de sluiting bv is een pure krasmagneet en je voelt aan alles dat het low budget is maar ik wou mij er geen buil aan vallen. Als het niet lukte verdween het projectje weer in de kast en dat zou zonde geweest zijn van duur leergeld.

Ben ik er tevreden over ZEER ZEKER wel.

Kostprijs voor dagenlang plezier en daar reken ik zoeken, bestellen afwachten en pakjes opendoen bij wel zo’n kleine 200 euro materiaal etc in. en dat materiaal gebruik je meermaals uiteraard.

Thx voor het lezen: hopelijk trek ik er twijfelaars mee over de streep op het toch eens zelf te proberen.

34 likes

Daar gaat het om, leuk om zo zelf iets in elkaar te zetten.
Veel draagplezier van je eersts project en op naar de volgende.

2 likes

Ik heb al wel een idee; een soxamod zie ik wel zitten!

We zien de review wel verschijnen :slight_smile:
Succes alvast

1 like

Goh, ik ben benieuwd waar de inspiratie vandaan kwam :stuck_out_tongue_winking_eye:

Veel plezier en heerlijke plaat!

3 likes

awel de plaat was al een tijdje besteld voor jij de jouwe toonde op seiko mods. Daarom trouwens dat ik voor de jubilée band ging-)

2 likes

Allebei goeie smaak dan! Plaat is in het echt nog een stuk mooier, vind je niet?

1 like

Idd ze doet de naam sunburst alle eer aan en is dan ook prachtig in de zon en het licht. Ze verkleurd ook van bijna roze naar prachtig zalmkleurig!

Alleen de Lume vind ik persoonlijk ontoereikend. Paar uur ok maar de nacht komt de mijne niet door!

1 like

Heel leuk om te lezen. Zeker een geslaagd project! Wat wordt het volgende nu je de smaak te pakken hebt? :wink:

1 like

Ik ben ondertussen ook bezig aan een soxamod maar vrees dat ik hiervoor hulp zal moeten inroepen.

1 like

Succes! Mooi project lijkt me.

1 like

Goed gedaan Youri en je mag zeker tevreden zijn :+1:

1 like

Dank voor het delen, leuk om te lezen hoe je het hebt aangepakt.

Zelf ook al verschillende keren gedacht het eens te proberen, maar denk dat mijn lompe handen ongeschikt zijn

1 like

Mooie beschrijving en een mooi resultaat :ok_hand:

1 like

moet je de mijne zien-)

1 like

Respect voor deze mod!

Ik ga er niet aan beginnen, is teveel priegelwerk. Mijn ogen zijn er niet geschikt voor en mijn fijne motoriek ontbreekt volledig :rofl:

1 like

Leuk geworden! Ik vind die zalmroze platen wel wat hebben. Die secondewijzers terug plaatsen is altijd een dingetje. Ik loop er ook vaak mee te klooien.
Lang geleden dat ik zelf iets heb gebouwd. Misschien binnenkort weer eens iets maken. Heb nog een explorer case en uurwerk liggen :thinking:

1 like

bedankt om te delen man.
Is super geworden als je het mij vraagt, mag je zeker trots op zijn.
Ben me ook aan het inlezen om aan een soortgelijk projectje te beginnen.

Bedankt voor de info en inspiratie!

1 like

Leuk topic, bedankt voor het delen.
En het resultaat mag er zeker wezen.
Heel veel draagplezier!

1 like

Prima gelukt!

1 like