Een zoekslag op “chloor” binnen het forum leverde het antwoord op onderstaande vraag niet op, maar misschien zie ik het over het hoofd. Is het chloor in zwembaden, jacuzzi’s etc schadelijk voor de kleur van een keramische of aluminium bezel? Of is het daarop niet van invloed? Met andere woorden: verkleurt de bezel als je daar teveel mee in chloorwater bent?
Ik durf het natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar ik zou het zeker niet uitsluiten.
Een ander woord voor chloor is tenslotte bleek.
Ik heb mijn hele leven al met horloge om gezwommen en nog nooit verkleuring gemerkt door het zwemmen in een zwembad. Niet dat ik erg vaak zwem, maar die 10x op een vakantie bijvoorbeeld doen dus feitelijk niets, als je je daar zorgen om maakt. Als je dagelijks gaat zwemmen kan het wellicht een ander verhaal zijn.
Ik denk dat chloor eerder je bikinilijn onthaart dan dat het de bezel verkleurt.
Op keramische vezels heeft het geen effect. Tenzij de eventueel gebruikte verf van slechte kwaliteit is.
Alu bezels kunnen na heel, heel, heel, heel veel en nog veel meer tijd wel eens verkleuren.
Ja en dan heb je idd 100% bleek nodig. Zelf geprobeerd en pas na een aantal minuten in bleek verdwijnt de kleur.
Maar gebruiken zwembaden nog gloor?
Ze hebben tegenwoordig toch iets anders.
Ik zwem altijd met mijn horloge om.
Nooit wat van gemerkt.
Maar zwem niet elke dag natuurlijk.
Maar dat zou betekenen dat andere factoren meer invloed hebben op de verkleuring? De zon? Oudere horloge hebben immers niet zelden sterk verkleurde bezels. Of komt dat dan enkel door de tijd?
Veel wel. Dat kun je wel ruiken. Volgens mij worden biologische alternatieven zoals zout amper nog toegepast
Er was vroeger een bb58 met zeer verkleurde blauwe bezel op het forum. Of dat enkel chloor was, weet ik niet. Maar die was stevig verkleurd.
Edit: link gevonden! Tudor Only deel IV
Ik ben toevallig wel productie engineer voor een chloor fabriek…
Chloor is vrij corrosief maar niet echt in de hoeveelheden in een zwembad, zeker omdat het pH hier redelijk neutraal (7-8) gehouden wordt. Daarnaast zijn keramiek en aluminium over het algemeen ook juist vrij goed chemisch resistent dus ik denk niet dat het een probleem moet zijn. maar pin me er niet op vast
Beetje jammer…
Super scheikunde powers deactivate
Sad noises activate
Wat als je glorix gebruikt met badkamer schoonmaken? Kan t dan wel verkleuren?
je horloge bedoel je? nou ja goed is het niet nee, zeker niet
Dank! Zal de shitter voortaan af doen dan voordat ding weer stuk gaat.