Eigen Concept Ontwerp!

Als grote horloge liefhebber heb ik als droom om een eigen horloge te produceren.
Nu ben ik aan het onderzoeken hoe dit in zijn werk gaat. Daarom leek mij het handig om dit op horolgeforum te plaatsen. Daarnaast kunnen jullie meteen de mening geven over het concept en kan ik dit verwerken in het concept.

Omdat ik op dit moment geen ervaring heb met 3d tekenprogramma’s heb ik geprobeerd om mijn ideeën zo goed als mogelijk op papier te tekenen en voorbeelden gezocht om het duidelijk te maken.(Echter ben ik opzoek naar iemand die een technische/3d sketch kan maken van mijn concept horloge, zodat het concept nog meer werkelijkheid krijgt en dus een betere mening kan vormen over het design van het horloge)

Foto 1: concept tekening
Foto 2: Inspiratie uurwerk
Foto 3: concept horlogeband(stiksel in het rood, vanwege accenten uurwerk
Inspiratie horlogekast(rand) heb ik van de modellen van Breitling.

)

Het lijkt mij belangrijk dat je zelf zoveel mogelijk kunt doen
niet alleen ontwerpen via tekenprogramma’s maar ook het metaal en de techniek beheersen,
ga je alles uitbesteden dan word je t.z.t. bedonderd,
dan gaan ze er met je design vandoor of je kunt opeens niet meer aan onderdelen komen…
Het lijkt me een moeilijke markt waarbij de top zichzelf beschermt
met het niet leveren van uurwerkjes/onderdelen
en het lagere segment bestaat uit Chinese fabrieken die voor 2 dollar een 14 jarige aan het werk zetten.

skills = all & alles wat je leert kunnen ze je niet meer afnemen he !

toch veel succes !

grt. Gerard

dubbel gedeleet

Gerard hierboven aanvullend denk ik dat je goed moet nadenken over wat je wilt gaan maken. Welkom op dit forum overigens. Je tekening is niet erg gedetailleerd (in je hoofd misschien wel, maar op je ontwerp komt dat nog niet echt naar voren). Bedenk wat voor materialen je wilt gebruiken voor je kast en je wijzerplaat, hoe je dat gaat bewerken en waar je die wilt (laten) maken. Als je dat wil laten doen moet je zeer concreet zijn met je wensen v.w.b. vorm en maten.

join the club!

De eerst basis is toch wel de mogelijkheid om het in 3D te ontwerpen, als je hier geen ervaring mee hebt dan moet je het uitbesteden, vind maar eens iemand die jou idee in 3D krijgt… dat word een drama!
Als ik de uren ga tellen die ik alleen al met het ontwerp bezig ben had ik een mooie Rolex kunnen kopen, wat zeg ik, twee!

Om te beginnen kun je bijvoorbeeld Fusion 360 downloaden, zelf geen ervaring mee maar ik hoor er wel goede verhalen over.

En ga niet over 1 nacht ijs, zo’n ontwerp moet gaan leven, en niet geheel onbelangrijk, het moet te maken zijn met de machines waar jij over kunt beschikken.

Plaatje 2 is wel grappig, deze render ben ik ook tegen gekomen, mooie renders.

1 like

Ik ben het helemaal met je eens dat het ontwerp niet erg gedetailleerd is, maar uiteraard wel in mijn hoofd.
Aan de reacties te merken zie ik toch dat ik me eigen moet maken in 3d programma’s dat zal ik dan ook doen voordat ik verder ga. Alvast bedankt voor de reacties

Dit horloge ben ik inderdaad op internet tegengekomen en zag er strak uit, maar niet helemaal mijn smaak. In mijn 3d ontwerp zal dit dan ook beter naar voren komen. Bedankt voor de reactie.

Ik ben ook met n horlogeprojecten bezig. Beste Is natuurlijk als je zelf alles kunt maken. Maar er zijn meer wegen naar Rome. En Is t hobbyproject voor erbij of wordt het je 1e broodwinning. Dat zijn ook dingen die bepalend kunnen worden voor je aanpak.

Veel Suc6!

Het is een hobbyproject.

Wellicht handig om dit topic samen te voegen met je andere topic @Callio8?

qua 3D ontwerpen… Fusion ( autodesk) en Onshape zijn Gratis… Onshape heeft daarbij de leuke eigenschap dat het in een internet browser draait… en dus platform en locatie onafhankelijk is… ik kan overal op elke PC inloggen, en MIJN eigen tekeningen openen… Ik heb er al eens mee zitten spelen… omdat ik tegen een dure upgrade van mijn tekensoftware aan zat te hikken… Alibre-design, nu GeoMagic… maar ik kreeg laatst een aanbieding… ik kan voor 380,- upgraden naar de meest uitgebreide nieuwste versie… dat ga ik dan maar doen… :smile:

Alibre/Geomagic is veel uitgebreider… ben ik wel blij mee… en ik werk er al vele jaren mee… heb er CNC machines, Medische instrumentensets, en machines voor de medische techniek mee ontworpen…nu gebruik ik het voor het ontwerpen van horloges en aanpassingen aan mijn machines… en… productiehulpmiddelen…

een Horloge ontwerpen is één… engineering is een tweede… zoek hulp… ls je nog nooit eerder iets ontworpen hebt. dan gaat een horloge je niet zo 1.2.3 lukken… ik weet er alles van… ben gemiddeld een week bezig met het engineeren van een ontwerp… reken maar na… kost je een hele doos munten als je dat wilt uitbesteden… moet je veel klokkies maken en verkopen om uit de kosten te komen… gelukkig draaien mijn machines zelfstandig… ik heb mijn telefoon als timer… die gaat af als het tijd is een nieuwe horlogekast op de machine te zetten… :smile:
Kasten zijn nog “vrij eenvoudig” te maken… wijzerplaten en wijzers da’s een ander verhaal… zeker secondenwijzers… dan zit je met naafjes die je erin moet klinken… dus MOET je horlogemakers gereedschappen hebben… zoals een Triebniet… duur ding… Ik heb vanmiddag ook weer even achter de werkbank gezeten… wijzers klinken… naafje onder de triebniet… wijzertje erop… eroverheen drukken met een holle pons… paar tikken op 't koppie om em vast te klinken… volgende… :smile:
secondenwijzernaafjes… daar heb je een serieus zuivere draaibank voor nodig… ééntje die ook raad weet met boortjes van ¼mm… of kleiner… secondenwijzers hebben een asdiameter van 0.18 over het algemeen bij modernere uurwerken… oude Eta’s hebben 0.25, en een Unitas 0.27… alles ± max 5µm…

1 like

Je zou ook nog naar Blender 3D kunnen kijken, misschien is het wat…

http://wiki.blender.org/index.php/Doc:NL/2.6/Manual/Introduction