Eigen ervaringen met een Perpetual Calendar automaat?

Al een jaar of langer heb ik deze JLC Perpetual op de “misschien ooit” lijst staan. In staal met zwarte wijzerplaat. Deze dus.

https://fratellowatches.imgix.net/2016/12/Jaeger-LeCoultreMasterPerpetual-2.jpg?auto=compress,format&fit=crop&w=1800&h=1200&crop=edges,focalpoint&dpr=2

Nu blijf ik twijfelen of dit echt wel iets voor mij is.

  • is de techniek niet te kwetsbaar in de praktijk?
  • heb ik zin om ‘m vaak op een “winder” te zetten?
    Want m’n collectie is te groot om alleen deze te gaan dragen.
  • hoe makkelijk gaat het “correct zetten” in de praktijk?

Ik ben heel benieuwd naar EIGEN ervaringen van jullie met automatische Perpetual Calendars. In meningen (mooi / niet mooi / onnodig / etcetera) en aannames ben ik dit keer niet geïnteresseerd :grin:

Edit: ik kom op Youtube alleen reviews “in de stickers” tegen van de standaard kanalen. Maar niets van iemand die ‘m zelf lang in bezit heeft.

Wie kan er wat relevants delen? @bidle misschien?

14 likes

71b-02

71b-01

Nou, dit was mijn toevoeging alweer. Voor wat het waard is, hij is erg elegant Remco. Succes!

8 likes

Goedenavond,

Ik heb een IWC da Vinci perpetual automaat chronograaf en daar gaat het op tijd en datum zetten heel eenvoudig via de kroon net als elk ander horloge een keer uittrekken voor de snelverzetting en naar de tweede klik voor de tijd in te stellen.
Je mag hem alleen niet met snelverzetting door de jaarwisseling draaien dat moet met de wijzerverzetting.
Verder gewoon dragen is niet kwetsbaarder dan elk ander horloge.

Groeten Jeroen

1 like

Heb zelf ook weleens gekeken naar dit model en vind het een van de mooiste Perpetuals die te koop zijn. Donker bruine band erop en klaar (ben nu eenmaal geen fan van zwarte banden). :wink:

Het uurwerkje is erg degelijk en komt van Klaus af (de module uiteraard). Bestaat dus al jaren en erg degelijk, dus zou me er niet al te veel zorgen over maken. Hier een leuk artikel,… beetje algemeen, maar toch ook weer leuk leesvoer.

Kwetsbaarheid valt dus reuze mee en zou hem net zoals elke andere dresser behandelen. Het verzetten gaat iets ander dan bij IWC. Dat gebeurt via een knop ipv kroon en is prima te doen (mijn voorkeur iig).
Sterker nog, denk dat het verzetten juist ook z’n charme heeft. Beetje zoals het opwinden van een handopwinder. Alles zien doordraaien naar de juiste datum heeft wel iets! :slight_smile:

Ken helaas niemand in mijn omgeving die er eentje heeft, maar heb hem wel een paar keer in mijn handen gehad en elke keer weer onder de indruk. Hier nog een aardig filmpje van ‘Tim’, kom af en toe filmpjes van hem tegen. Gewoon enkel leuk om te zien met wat uitleg, meer ook niet.

4 likes

Bedankt @Bidle en @Jero1 voor jullie ervaringen en informatie!

Ik ga er de komende tijd eens rustig over nadenken. En over de alternatieven (zoals een Lange Saxonia Moonphase).

2 likes

Geen ervaringen.

Maar hij is wel heel mooi :heart:

Beide heel mooi. Maar de JLC is mooier.

Succes met de keuze!

2 likes

Deze had je waarschijnlijk al gezien Remco, maar hier wordt uitgelegd hoe je hem instelt/verzet.

1 like