Eigen horloge bouwen

Ik heb een tijdje alleen meegelezen op dit forum, en erg lang niet gepost, maar de horlogekoorts bleef dus branden. Nu heb ik het idee opgevat om een poging te gaan doen om een eigen horloge te maken (voorlopig alleen voor eigen productie, niet voor verkoop).

Nu wil ik beginnen met de kast, ik heb al wel wat ideetjes over hoe ik die wil maken (daar over mogelijk later meer), maar ik zit een beetje met de modellen. Daarom heb ik sketchup (ontwerp programma van google) opgestart en ben ik gaan ontwerpen. Nu vindt ik zelf het moeilijke dat ik nogal snel (voor mijn eigen id) kopieer gedrag vertoon. Daarom wil ik graag jullie mening hier over horen

Zelf heb ik het idee dat ik hierbij de tag heuer monaco in mijn achterhoofd had. (sorry voor de tekening, ik heb volgens mij nog niet het hele programma door, daardoor zijn bepaalde delen als de hoekjes er lastig goed te maken.

Een groot probleem bij dit ontwerp is het glas, aangezien het voorlopig nog maar proberen is wil ik er ook niet al te veel geld aan uitgeven, maar het laten maken van een glaasje kost al snel >€20, wat ik kijkend naar de andere onderdelen best prijzig vind, dus heeft iemand hier tips voor?

En bij deze heb ik zeker weten gekeken naar de Hublot big bang

Nu hoor ik graag van jullie wat jullie van de ontwerpen vinden (als je het te veel namaak vind zeg het gerust, zolang het gemotiveerd is en niet als kritiek op andere dan op mij vind ik het goed, en blijft dit forum gezellig).

Mochten jullie verder tips hebben dan hoor ik het graag.

Leuk idee, welke kastvorm je ook gaat kiezen. Ben benieuwd of het haalbaar/betaalbaar is. Ga je gebruikte of nieuwe onderdelen gebruiken in de kast?

Ik denk wel dat je aan de lugs nog wat moet veranderen. Deze lijken mij bij beide modellen veel te dik worden.

Je moet nergens naar kijken, zélf schetsen, schetsen en schetsen. Daarna pas dat programma aanslingeren B)-

Vind het wel wat hebben eigen horloges ontwerpen. Vergeet echter niet dat de juiste materialen en de kwaliteit hiervan het horloge maken.

Succes

Ik denk eerlijk gezegd dat het heel lastig zal worden om zo innavatief te zijn dat de link met een al reeds bestaand model niet te maken zal zijn. Als dat je wel lukt zit je waarschijnlijk in een hele experimentele hoek te ontwerpen. Ik zou zeggen: lekker verder stoeien met een basisvorm en daar verder aan schaven!

Hartelijk dank voor de aanmoedigingen en tips, die lugs zijn inderdaad behoorlijk dik, maar vindt ik nog lastig om mooi kleiner te krijgen, en het probleem is inderdaad dat de meeste modellen die nu uitkomen wel op elkaar lijken, of zo experimenteel zijn dat het vaak niet naar mijn zin is. In de kast komt waarschijnlijk een bestaand uurwerk, aangezien ik nog erg weinig gedaan heb met de werkjes zelf. Al lijkt het me heel gaaf om daar ook ooit iets mee te doen.

Ik ga in mijn (schaarse) vrije uurtjes voorlopig nog door met tekenen en denken. En zal proberen hier af en toe wat te posten. Alvast bedankt voor de reacties. Hoop dat ik bij toekomstige vragen nog vaker jullie hulp in mag roepen:)

Peter Verhoeven Schreef:

Hartelijk dank voor de aanmoedigingen en tips, die
lugs zijn inderdaad behoorlijk dik, maar vindt ik
nog lastig om mooi kleiner te krijgen, en het
probleem is inderdaad dat de meeste modellen die
nu uitkomen wel op elkaar lijken, of zo
experimenteel zijn dat het vaak niet naar mijn zin
is. In de kast komt waarschijnlijk een bestaand
uurwerk, aangezien ik nog erg weinig gedaan heb
met de werkjes zelf. Al lijkt het me heel gaaf om
daar ook ooit iets mee te doen.

Ik ga in mijn (schaarse) vrije uurtjes voorlopig
nog door met tekenen en denken. En zal proberen
hier af en toe wat te posten. Alvast bedankt voor
de reacties. Hoop dat ik bij toekomstige vragen
nog vaker jullie hulp in mag roepen:)

Zeker blijven posten! Ik vind het altijd wel leuk als liefhebbers op deze manier net een stapje verder gaan in de hobby en daar anderen deelgenoot van willen maken.

Ingewikkelde vormen in je kast zullen misschien de productiekosten op kunnen drijven? Bovendien kost het maken van een One watch relatief hoog uitvallen door de instelkosten?
Wel gaaf plan hoor! :~