Eigen horloge laten bouwen (mechanisch/automatisch)

Beste Horlogeliefhebbers,

Laat ik me eerst eens voorstellen.
Wij zijn een startende onderneming welke begin volgend jaar een winkelpand gaan openen in brabant welke puur en alleen mechanische en automatische horloges gaat verkopen.
Nu is natuurlijk een ieder zijn droom om een eigen merk/label horloge te maken en te verkopen.

WIj hebben inmiddels wel wat contacten met ateliers in Spanje die horloges kunnen vervaardigen maar ik was benieuwd of er naar jullie weten in nederland ook ateliers zijn die dit soort verzoeken aannemen.

De schetsen zijn inmiddels gemaakt (ruw) en we zijn grotendeels nog in een verkennende fase dus op dit moment zoveel mogelijk informatie proberen te verkrijgen.
Graag zouden wij jullie kennis en ervaringen willen horen en daarbij mogelijk tips of adressen van horlogemakers.
Leerling horlogemakers die een uitdaging zoeken zijn ook welkom.

De horloges zullen qua prijsklasse tussen de 750 en 1500 euro moeten gaan kosten. Dit omdat de bovenliggende prijsklasse nou eenmaal eerder naar een bekender merk neigt bij aankopen. (Althans dat zou ik als horlogefreak doen.)

Ik hoop dat ik wat informatie kan krijgen en wil jullie bij deze alvast hartelijk danken voor de reacties.

In een verder stadium zullen we natuurlijk indien aanwezig de eerste schetsen, proefmodellen en vorderingen laten weten.

Met vriendelijke groet,
JMW Rovers

Dat is nu eens een leuk postje … hier zou ik graag aan meewerken maar denk niet datik iets kan betekenen … Volgens mij is het wel perfect mogelijk om zoiets tot uitvoering te brengen , kwestie van een goed design en een beetje marketing en je bent vertrokken . binnenwerken bestellen bij ETA is niet moeilijk en ook niet duur , tis het design dat de doorslag gaat geven ( samen met de afwerking natuurlijk ) .

Volgens mij is het gewoon… SPAM?
Jur

Jur,

SPAM is geloof ik als ik iets aanbied of opdring.
Ik vraag in dit geval puur en alleen om een mening ervaring van een forumbezoeker.

Pas als ik hier de volledige collectie te koop aanbied dan ben ik aan het SPAMMEN mischien.

Dus bij deze een verzoek te reageren op mijn vraag in het forum.

De eerste post is trouwens erg nuttig geweest. Alvast dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,
William Rovers

Zijn jullie van plan om kant en klare horloges aan te gaan bieden,
of kan de klant (gedeeltelijk) zelf bepalen hoe zijn horloge er uit gaat zien.

groet, André

beste JMW,
ik zeg: goed initiatief!! precies het soort winkel die we hier in apeldoorn missen…
alvast veel succes gewenst en houdt ons op de hoogte!
groet, frank.

Halo JMW,
Heel leuk idee!
Ik ben zelf sinds enkele maanden bezig een eigen horloge te produceren.
De kast en het uurwerk zijn nu klaar, ik heb de kast zelf gedraaid(dient als mal voor de gieter), het caliber is volledig gedemonteerd en verfraaid(polijsten en rodineren/vergulden)
Nu nog werken aan de wijzerplaat, wijzers en band. Hoewel we qua prijsklasse ver uit elkaar zitten, is het basisprincipe hetzelfde. Je kunt mij altijd contacteren, mocht je hulp of tips nodig hebben.
Mail mij eerst om een afspraak te maken mocht je willen telefoneren, aangezien ik het nogal druk heb met reparaties, dan kan ik tenminste de tijd voor je nemen.
Succes en groeten,
Miguel

Als je met zoiets wil beginnen is het wellicht inderdaad goed om voor een standaard binnenwerk te kiezen en eerst te beginnen met een mooi design voor datgene wat om het uurwerk heen zit. Met een mooi ontwerp sla je al je halve slag. Je kan daarbij denken aan gebruik van ETA 2824, 2836 ETA/Unitas calibers (groot) en Valjoux 7750 gerelateerde calibers. Dat geeft je de gelegenheid om jezelf te vestigen. Later kan je modificaties aanbrengen aan de calibers (doet vd Klaauw ook). Je trends volgen en zetten. Zelfs al zou je voor horloges met een klassieke uitstraling kiezen dan kan een mooi design al bepalend zijn voor je succes. Het gaat vaak om de details. Eens een eigen horloge maken is ook een droom van mij!!

Arjay

Het is perfect mogelijk , zoals ik al zei . De prijsklasse is een goede prijsklasse met veel concurrentie maar wel een prijsklasse waar de meeste mensen nog wel mee kunnen leven . Indien je op een hoger segment mik wordt het koperspubliek kleiner en kieskeuriger . Design en marketing zijn de 2 voornaamste zaken om dan mee te beginnen volgns mij . Je moet tenslotte nog een naam opbouwen en dit kost tijd . Als je kijkt naar Officina Del Tiempo zijn zij ook nog niet lang geleden gestart maar hebben wel een enorme groei gekend . De reden , degelijke horloges met een goede prijs en een design wat opvalt ( mode geralateerd ) . Het is dus anders dan de andere merken en zit voor die prijsklasse verpakt in een meer dan mooie doos . Je hoeft heus niet zo opvallend te gaan maar wel een design hebben waarvoor mensen vallen , waardoor je jezelf onmiddelijk profileerd . Ander kiezen mensen toch voor de gevestigde waarde . De merknaam is ook belangrijk , lijkt het niet maar is het wel degelijk . Dat hoort dan bij het marketing segment . De naam moet lekker in de oren vallen , wat vooronderzoek komt hierbij zeker van pas . Als je geld hebt kun je hiervoor een bureau inschakelen maar je kan het ook zelf . Even op straat rondlopen op zaterdagmiddag en bijv 3 namen opschrijven en de mensen laten kiezen . Doe dit samenmet een design en zo krijg je een aardig beeld van welke naam mensen prefereren . Kruipt allemaal een hoop werk / tijd in , maar de beloning achteraf kan erg groot zijn .

Of een prijsvraag uitschrijven voor een goede naam.

Ik heb zelf ook weleens gedroomd om dit soort werk te kunnen doen. Vooral de wijzerplaten en de wijzers moeten erg afwijken. Desin moet het zijn! De kast is ook wel belangrijk, maar ook daar kun je er een stel van kopen en dan een goed binnenwerkje erin…maar dan krijgt het horloge pas smoel met de wijzerplaat, wijzers en bij passende band. Wat ik dan leuk zou vinden, het volgende
een klein cdrommetje erbij met daarop het onstaan en het maken van het unieke exemplaar. Zodat je kunt zien hoe je eigen horloge is gemaakt. Met wat verhaal over het uurwerk erbij enzo…wat fototjes. Vooral als je iets unieks erin verwerkt, dan zou je dat kunnen laten zien. Van wie of welk verhaal er achter zat. En hoe de wijzerplaat nu gefabriceerd is enzovoorts, gewoon in jip en janneke taal. Je kunt er zelfs de briefing van je kant in verwerken. Als een potentieel zoiets ziet…dan denkt ie…Dat wil ik ook! waar heb je dat gehaald? bij wie? Je zou ook wijzerplaten erin kunnen zetten met een tattoo cultuur (tribal of Polynesies, Maori of Keltisch) erin. of met een item van de sport die de drager aanspreekt. Of een foto erin verwerkt van vrouw of kind. of van een kunstwerk. Of een kort latijnse spreuk. Teveel om op te noemen. Maar uniek dat zouden ze zijn. Met een klasse uurwerk erin. En soms wat leuke parelmoeren acenten…Ik heb er vaak over nagedacht om zoiets in een shop te hebben. Bijvoorbeeld een shop in een shop. Een soort mans-section in een shop van onbeschoft dure vrouwenkleding waar de man ook mee komt…en dan afdwaalt in een walhala van kleine luxe artikelen die speciaal voor hem zijn…

ben benieuwd wat je gaat doen!

Beste Wywatches,
Getriggerd door het gebruik van je winkelnaam(?) als postnaam dacht ik meteen aan Spam. Op dit forum zie je het vaker hoor. Prim pakt het nog mooier aan (erg handig). Ik begrijp je vraagstelling ook wel en aan de reacties te zien ben ik voorlopig de enige die het tevens ziet als een vorm van reclame-uiting. Wat mij betreft lijkt jouw intro tot het forum een ideale opbouw naar alvast een leuke klantenkring als de winkel eenmaal opengaat. En gelijk heb je, zeker vanuit commercieel oogpunt.
Elke vorm van (zelfgemaakte!) reclame past voor mij echter in de definitie van Spam. Hoewel op mijn forum (overigens geen horloges) zijn de huisregels en definities makkelijker te vinden dan hier.
Naar mijn bescheiden mening zijn op dit forum de voornaamste posters de horloge-liefhebbers en onder de groep lezers bevinden zich de juweliers en horlogehandelaren. Deze laatste groep onthoudt zich van het leggen van de relatie tot hun onderneming en als zij al posten, dan doen zij dit anoniem en leggen zij geen relatie met hun bedrijf.
Als elke (startende) ondernemer zich hier introduceerd gaat dit volgens mij voorbij aan de uitgangspunten van het forum MAAR… ik ben geen beheerder (gelukkig maar, toch?).
Overigens wens ik je oprecht véél succes met de onderneming!
Jur

ps Wellicht iets voor een nieuw draadje? "Zijn alle juweliers hier aanwezig?