Eigen horloge maken, hoe moet dit?

Ik heb nu al een hele tijd een horlogeverslaving en het is ook gewoon een tik om steeds opnieuw opzoek te gaan naar nieuwe horloges. Nu heb ik mij eigenlijk gericht op de creatieve kant van de horloges en wil mij er graag in gaan verdiepen. Wat is er nodig om een horloge te laten functioneren, welk uurwerk moet ik hebben om kwaliteit aan een horloge toe te voegen enzovoort.

Zoals jullie al in de titel zagen wil ik dus mijn eigen horloge maken alleen heb ik nog niet heel veel verstand van hoe alles in elkaar zit. Als ik op internet zoek kom ik niet echt op hele nuttige concrete informatie uit en dit is wel wat ik nodig heb. Ik hoop dat dit het goede forum is om deze vragen te stellen en misschien dat iemand er ervaring mee heeft. Hier komen een aantal van mijn vragen. Het kan een beetje kort door de bocht zijn (sorry daarvoor).

• Wat heb ik allemaal nodig aan onderdelen om een horloge te laten functioneren?
  • Hoeveel geld zou ik aan een normaal kwaliteit horloge kwijt zijn om die zelf te maken?
  • Welke gereedschappen heb ik hiervoor nodig?
  • Waar haal ik mijn onderdelen vandaan? Welke bedrijven, sites?
  • Wat zijn ongeveer de totale kosten met alles erbij om mijn horloge te maken (Onderdelen, gereedschappen, verzending etc.)

Nu heb ik nog een probleem, ik heb een verlamde rechterhand. Is het alsnog mogelijk om überhaupt te schroeven, zijn er bijv. houdertjes voor een horloge (denk heel simpel gezegd aan een bankschroef) en andere handige dingetjes, ik hoor het graag!

Ik zou zeggen gewoon lekker blijven kopen. Ik begin er niet aan. Je hebt toch wel het traject van de forum limited Pilot1 gelezen. Ve4rder alle topics van Arie Kabaalstra lezen dan kom je er wel.

Het is niet alleen het mooiste horloge ontwerpen, het is ook een stukje hobby wat ik er bij wil gaan voegen denk ik. Nee, dat ga ik dan maar even doen, bedankt!

Niemand die mij zou kunnen antwoorden?

Hallo,

Je kunt de horlogekast klemmen in een werkhouder. Die zijn er in verschillende soorten en maten. De meesten zijn instelbaar zodat er verschillende formaten in passen. Hierdoor zou je theoretisch met één hand kunnen schroeven.
Wat bedoel je aan onderdelen? Ik neem niet aan dat je een compleet uurwerk wilt bouwen? Bedoel je de gereedschappen die je nodig hebt om de hoofdgroepen van een horloge in elkaar te zetten?

mvg Melvin

Er zijn zelfbouw kits op Ebay, compleet ETA uurwerk, stoere kast en wijzers+wijzerplaat Moet je erbij zoeken, weet de verkopen niet, maar iemand anders wellicht wel.
Met je handicapmzelf aan de slag gaan maakt het wel lastig!

Alvast wat tips:

http://www.vakschoolschoonhoven.nl/Studeren/Studiewijzer/uurwerkmaken%20horloges%20basis%20cursus.aspx

http://www.dehobbysite.nl/boek-julius-hanke-die-uhrmacherlehre-8795.html

http://www.dehobbysite.nl/boek-voor-de-leerlinguurwerkmaker-duits.html

Hallo,

Allereerst thanks voor je reactie! Een compleet uurwerk gaat nog te ver inderdaad haha, ik bedoel de hoofdgrepen ja, zoals een volledig uurwerk, een wijzerplaat (alhoewel ik die zelf ook zou willen ontwerpen) alleen weet ik ook niet wat de ‘hoofd-onderdelen’ zijn van een horloge. Ik weet er wel een paar, maar niet allemaal.

Mvg Max

Ik ben idd al op die cursus gestuit alleen wil ik het echt als hobby blijven doen en geen school of wat dan ook, op de hobbysite zag ik al een paar gereedschap dingetjes, maar zijn deze professioneel genoeg om te gebruiken?

Mvg Max