Eigen horloge op de markt brengen

N.a.v. een recent topic dat ik geopend had, had ik eens een vraagje.

Als je een ontwerp in gedachten hebt en je wilt deze produceren en eventueel op de markt brengen, is dat mogelijk?

Zelf ben ik geen ontwerper, dus ik heb geen ervaring met tekenprogramma’s op de PC.
Verder zou het horloge dan ook geproduceerd moeten worden, waarbij het nodige materiaal en ook de nodige kennis komt kijken.

Zullen er mensen zijn die instemmen met het idee, zoja bij wie zou ik dan moeten zijn?

Misschien zijn er zelfs leden hier die interesse en verstand van zaken hebben?

Een eigen horloge ontwerpen en (laten) produceren is geen sinecure, daviee28. Je zou je licht eens kunnen opsteken bij Mick Mooren. Die heeft het gedaan:

Eigenlijk zeg je dat je er geen verstand van hebt maar wel een horloge op de markt wil brengen… Denk dat je er dan niet aan moet beginnen.

Snooker Schreef:

Een eigen horloge ontwerpen en (laten) produceren
is geen sinecure, daviee28. Je zou je licht eens
kunnen opsteken bij Mick Mooren. Die heeft het
gedaan:

http://www.moorenwatch.com/

Inderdaad. Mick Mooren is een voorbeeld van hoe het zou kunnen gaan, maar vergis je niet, er komen een hoop kosten en moeilijkheden bij kijken. Ook bij Mick ging het voor zover ik had begrepen niet altijd even soepel, maar goed, het is hem uiteindelijk wel gelukt. Het zit zo, je moet ergens kasten (zeker niet goedkoop, en meestal enkel grote partijen), uurwerken, wijzerplaten etc. etc. vandaan halen. Daarnaast moet er ook een ontwerp, en een markt voor dit ontwerp zijn. Je eigen horlogemerk op de markt zetten is dus zeker niet iets dat je een-twee-drie doet, en zonder enig twijfel ook nog eens prijzig.

hcptdg Schreef:

Eigenlijk zeg je dat je er geen verstand van hebt
maar wel een horloge op de markt wil brengen…
Denk dat je er dan niet aan moet beginnen.

Bezint eer gij begint zegt het spreekwoord (en niets voor niets) :wink:

http://forums.watchuseek.com/f72/iancs-custom-chinese-watch-project-albertatime-review-683583.html

Dit is het resultaat van iemand met ongeveer hetzelfde idee.

En laten we http://www.haraldmaas.nl/Harald_Maas_Watches/home.html niet vergeten.

Onze eigen Master-Fan: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,338688,338688#msg-338688

mcfr Schreef:

En laten we
http://www.haraldmaas.nl/Harald_Maas_Watches/home.
html niet vergeten.

Onze eigen Master-Fan:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,338688,33868
8#msg-338688
Beetje OT, maar jammer dat er nog steeds bedrijven zijn die zich niets aantrekken van consumentenrecht wetgeving… Dat lijkt mij niet echt een goed uitgangspunt bij het opzetten van een eigen merk.

Paradigm Schreef:

Beetje OT, maar jammer dat er nog steeds bedrijven
zijn die zich niets aantrekken van
consumentenrecht wetgeving… Dat lijkt mij niet
echt een goed uitgangspunt bij het opzetten van
een eigen merk.

Wat wil je hier mee zeggen, ik snap hem niet helemaal?

Informeer anders bij hubert pellikaan.

mcfr Schreef:

Paradigm Schreef:

Beetje OT, maar jammer dat er nog steeds
bedrijven
zijn die zich niets aantrekken van
consumentenrecht wetgeving… Dat lijkt mij niet
echt een goed uitgangspunt bij het opzetten van
een eigen merk.

Wat wil je hier mee zeggen, ik snap hem niet
helemaal?

Garantie
HM Timepieces geeft standaard 12 maanden garantie op uw aankoop. De garantie gaat in op de aankoopdatum van het horloge, deze staat vermeld op de factuur. Een uitzondering op deze garantietermijn zijn horloges waar een korting van 25% of meer op zit. De garantie op deze horloges is 3 maanden.

Mocht het horloge defect raken in de garantieperiode dan zal het horloge gratis worden gerepareerd. Mocht het horloge niet meer gemaakt kunnen worden dan krijgt u een nieuw horloge. Indien het horloge niet meer leverbaar is treden wij u in overleg voor een correcte afhandeling. Het retourneren van het aankoopbedrag is niet mogelijk. HM Timepieces houdt zich het recht voor een vergelijkbaar model aan te bieden ter vervanging.

Buiten de garantie vallen de volgende onderdelen:
•Batterij
•Horlogeglas
•Horlogebandje en sluiting
•Kroon/schroef
•Steentjes bevestigd aan buitenkant van het horloge
•Horlogekast

Er is dus van alles (redelijk vaag ook nog, bv ‘horlogekast’ - wat houdt dat precies in?) uitgesloten van de garantie en daarbij wordt maar 1 jaar garantie geboden, terwijl Nederland zelfs nog verder gaat dan de Europese 2 jaar termijn, in de vorm van ‘deugdelijk’ (wat ook niet strookt met de lijst van uitgesloten onderdelen). Als een bedrijf de facto al dingen uitsluit en een te korte termijn vermeldt, dan voorzie ik problemen en discussies. En dat terwijl iedereen inmiddels wel bekend is met www.consuwijzer.nl.

Ook staan er geen adresgegevens vermeldt op de site, wat wel vereist is voor webwinkels. Maar goed, daar is hij zeker niet alleen in.

Neemt niet weg dat ik hem/het bedrijf persoonlijk al het beste wens en de horloges best leuk vind. Ik geloof best, zeker omdat hij schijnbaar actief is op dit forum, dat hij prima service biedt. Maar correct is het niet. En ik heb vaak genoeg zaken gezien waarbij consumenten uiteindelijk naar de rechter moesten om het gelijk te halen dat ze hebben.

Maar nogmaals, volledig OT.

Bij veel merken zijn batterij, glas en band en meer dingen uitgesloten.
Vaak word het toch opgelost. Denk dat dat hij HM ook reuze zal meevallen :slight_smile:

Ja het klopt inderdaad dat er wat Nederlanders zijn die hetzelfde idee hadden (en sommigen met succes). Ik zal eerst een met een duidelijk ontwerp en plan moeten komen, dus voorlopig ben ik nog wel even zoet.

Verder wel nog een vraagje:
Weet iemand een programma om simpel horloges te kunnen ontwerpen, of moet ik gewoon een potlood en een leeg a4tje pakken en tekenen maar?

daviee28 Schreef:

Ja het klopt inderdaad dat er wat Nederlanders
zijn die hetzelfde idee hadden (en sommigen met
succes). Ik zal eerst een met een duidelijk
ontwerp en plan moeten komen, dus voorlopig ben ik
nog wel even zoet.

Verder wel nog een vraagje:
Weet iemand een programma om simpel horloges te
kunnen ontwerpen, of moet ik gewoon een potlood en
een leeg a4tje pakken en tekenen maar?


Schetste de heer Pon het Volkswagebusje niet achter op een sigarendoosje?
Zie wat voor succes het is geworden…

Succes.

Herman

Adobe Illustrator of Inkscape (open source variant) kan je gebruiken om eea. digitaal uit te werken.

Er komt best wel veel bij kijken om een goed design neer te zetten met een bepaald tekenprogramma, vergis je niet. Een model is belangrijk maar nog belangrijker zijn de uiteindelijke tekeningen en bijbehorende maaktoleranties. Enige kennis voor wat betreft maakbaarheid is wel aan te raden.
Succes!

Groeten,

Dimitri

Zoals ik al in een ander topic typte, kijk eens in de million-smart catalogus. Als het je echt te doen is om een horlogemerk neer te zetten, kun je eerst wat vermogen opbouwen door daar horloges te laten maken voordat je aan eigen designs en werken gaat denken.
Ook kun je dan betrekkelijk safe (zonder al te hoge opstartkosten) bekijken hoe het je vergaat, welke afzetmarkt je wil bedienen en via welke kanalen, enz.enz.

Het is iig geen sinecure…