Eigen uurwerk

En dat onderhoud is van een manifactuur uurwerk (soms onbegrijpelijk veel) duurder dan van een “standaard” ETA uurwerk

1 like

Het is de Clifton inderdaad
Model Shelby cobra
Blauwe wijzerplaat

Dus breitling van nu heeft geen standaard ETA?

Die merken monteren er dan ook gelijk even een flying Tourbillon in zoals de onderste foto?

Ik vind trouwens het manufactuur uurwerk met microrotor het fraaiste van alle 3.
Er is trouwens ook nog een versie met een manufactuur automaat, maar daarvan kon ik zo snel geen plaatje vinden

Edit, toch gevonden

3 likes

Ze worden beiden gebruikt.
De B01 is het eigen uurwerk.

Dit is weer een Eta 775xx

1 like

Er zit inderdaad een flying tourbillon in die Unitas. :stuck_out_tongue: Die raderwerk-layout herken je uit duizenden. Maar ze hebben er wel heel veel aan veranderd, OK.

Eens, dat de micro-rotor erg fraai is. Hun stand op de SIHH was ook erg mooi gedaan, nadruk op de techniek. Daar helaas geen pics van genomen toen.

2 likes

Breitling heeft heel veel manufactuur uurwerken, allemaal gebaseerd op het B01 uurwerk. Modules zijn heel makkelijk te verwiselen (heel simpel gezegd). Rattrapante uurwerk is bijvoorbeeld B03.

Breitling heeft ook een dealtje met Tudor, in ruil voor B’s B01 krijgen ze Tudor’s MT5612, wat in Grenchen weer B20 genoemd wordt.

Van Baume weet ik dat alleen de Clifton Baumatic ‘manufactuur’ is. Deze is echter volledig gemaakt door Richemont Group (holding achter oa Baume, Cartier en JLC). Baume heeft wel exclusieve rechten voor dit uurwerk :+1:

Aan alle genoemde uurwerken is niets mis mee. Ga voor wat je mooi vindt en waar je gevoel bij hebt.

1 like

Zou je idd niet blind staren op het uurwerk en binnen dit segment met name kijken naar de mogelijkheid voor onderhoud.
Je kint je ook afvragen wat tegenwoordig nog echt een manufactuur is.

Los daarvan heb ik de nieuwe BM12-1975A van B&M nog niet gezien, maar moet wel een mooi uurwerkje zijn.

Welkom hier.

Zou je, als je actief blijft op het forum, misschien zo vriendelijk willen zijn om af en toe een leesteken te gebruiken?

Er zullen mensen zijn die de formattering van je berichtjes bijna als een verkapte belediging ervaren. Ik zie je dit nu in meerdere topics doen, en je zou in mijn ogen vele malen sympathieker overkomen als je iets meer moeite in je berichtjes stak. Dit is een openbaar forum, geen whatsapp chat met iemand die je al 20 jaar kent.

Doe hier vooral mee wat je wilt. :slight_smile:

Dat gezegd hebbende, de BM Clifton Club shelby cobra heeft als het goed is een La Joux-Perret caliber 8147-2 onder de motorkap.

Zie hier een uitgebreide review van dat model:
https://www.ablogtowatch.com/baume-mercier-clifton-club-shelby-cobra-daytona-coupe-watches/

La Joux-Perret 8147-2 is gewoon een ETA 7750, wat dus in feite een Valjoux is.

https://www.calibre11.com/history-eta-7750-tag-heuer-calibre-16/

Niks mis mee. En omdat het zo’n veel voorkomend uurwerk is zal een service geen probleem moeten zijn. @Bidle’s punt over onderhoud is namelijk niet onbelangrijk.

4 likes

Over baume en mercier, die hebben binnen je budget tegenwoordig manufacture uurwerk met het nieuwste van het nieuwste qua zwitserse technologie.

Een waarschuwing: service van veel merken met hun eigen uurwerken is schandalig duur.

Breitling is helemaal berucht op dat punt. Als er iets mis is wil men meteen full service, anders weigert men bijv. bezel of pusher te vervangen. Kijk op internationale fora voor voorbeelden.

Persoonlijk pas ik ervoor met dat soort bedrijven zaken te doen. Stel je voor dat je auto een spiegel heeft die kapot is gegaan. Je komt bij de dealer voor een nieuwe spiegel en krijgt als antwoord: dan moet u een grote beurt nemen, we vervangen ook uw uitlaat en dan mag u een nieuwe spiegel kopen.

De ellende is, dat je bij dit soort rommel niet bij een ander terecht kunt, want manufactuur, dus onvindbare onderdelen.

Recent had ik met de P212 (chronograaf met eeuwigdurende kalender, bekend als Chronoflex en geleverd aan B&M, Cartier en geproduceerd door Piaget) van mijn vrouw zo’n probleem. Gebroken tiretteveer. Het betrokken merk gaf een prijsopgave af die neerkwam op vervangen van het hele uurwerk met een lulverhaal eerste klasse. Er zou ik weet niet wat defect zijn.

Flagrante onzin, mijn horlogemaker had het uurwerk al gecheckt en alles was perfect muv de tiretteveer. Dat de kroon en stift los uit het uurwerk kwamen had men niet geconstateerd en het kastje was geeneens opengemaakt! (gemarkeerd met een druppeltje nagellak voor verzenden).

Ik baalde ervan dat die dameschrono geen algemeen verkrijgbaar uurwerk had.

De tirette heb ik uiteindelijk (voor 70 euro) uit een sloper weten te krijgen. Heeft me 2 jr gekost.

3 likes

Ik ga voor de rado centrix hyper Chrome.
Was verliefd toen ik de watch zag.
Dank jullie voor alle waardevolle antwoorden.

1 like

ongelooflijk… En je kan er niets aan doen, behalve dus zelf op zoek gaan naar onderdelen… Helaas toch veel vergelijkbare verhalen gehoord. recent nog: service beurt van IWC da Vinci, waar niets mee aan de hand was, voor 1600 euro. en vergelijkbaar, schoonmaken JLC reverso die jaren in kast had gelegen voor 850 (alléén schoonmaken!..)

1 like

Even bukken, u wordt diep genomen…

En dan vreemd vinden dat mensen afhaken…

1 like