Na het bouwen van diverse uurwerkjes op basis van de Unitas 6498, ben ik toch maar eens een over een eigen ontwerp wijzerplaat gaan nadenken.
Voor de merknaam had ik Xanthus gekozen, en er moest natuurlijk wel “made in Holland” op de plaat komen…
Het is redelijk lastig om iets wat onderscheidend en herkenbaar is te maken, maar uiteindelijk ben ik toch gegaan voor het laten maken van een plaat met een strak ontwerp, volgens de zogenaamde “klare lijn”, simpel en zonder opsmuk.
Wat fotootjes:
Met een geblauwde “Dauphine” wijzerset
De merk- en typenaam kunnen (denk ik) wel wat kleiner, en als ik (ooit) meer wijzerplaten laat maken, dan zeker bij een andere firma, want de kwaliteit van deze bedrukking is redelijk droevig te noemen (en dan druk ik me zacht uit…)
Erg geslaagd Paul!
Doet motto; “less = more” eer aan.
Hoewel ik van geblauwd houd vind ik eerlijk gezegd de blanke wijzers het mooist, waarschijnlijk ook omdat ze goede lengte hebben. (tu)
Het idee vind ik erg leuk. Ik vind het horloge echter niet geslaagd.
De naam Xanthus klinkt nou niet echt Nederlands en vind het niet lekker klinken.
De wijzerplaat is te simpel om het te zien als een eigen ontwerp. Is moeilijk een ontwerp te noemen eigenlijk. De wijzers zijn wel weer goed gekozen.
Beetje bauhaus style, dus niet echt vernieuwend te noemen. Ik vind de blanke wijzers mooier dan de blauwe. Op deze plaat zou ik de wijzer smaller maken. past beter bij het ontwerp.
Ik kom niet verder dan kijken naar een horloge, dus ik vind het bijzonder knap! Het is jouw eigen ontwerp en dus per definitie: origineel en bijzonder. Ik ben benieuwd naar de reacties van de Nomos liefhebbers. Heel veel succes met volgende pogingen, want dit vraagt om meer!
Inderdaad mag de tekst wat kleiner.
Suggestie:
lijndikte van de tekst aanpassen aan de lijndikte van de indices.
Wijzers ben ik nog niet uit.
Misschien erg standaard, maar ik vind het altijderg netjes als de tip van de wijzer strak aansluit bij de bijbehorende index.
Blanke wijzers in de lengte van de blauwe wijzers. ‘Xanthus’ in de grootte van ‘Stilo’ Zo lijkt het of de ‘X’-naam een of andere reclame-uiting is! Onder het motto 'less is more, moet de naam kleiner en het type helemaal weg! Made in Holland moet blijven.
Kleine sec.wijzer is prima.
Wil je nog ‘lesser’: alleen het nodige (uuraanduidingen etc. geen naam) en een oranje sec.wijzer.
Altijd knap en gedurfd om zelf 1. met uurwerken te gaan experimenteren en 2. zelf een horloge te (willen) ontwerpen. Maar zeker voor het tweede is enige originaleit wel van belang. Kijkend naar Mick Mooren, dan is die zeker origineel alhoewel niet mijn smaak. Ik vind het ontwerp van Paul teveel lijken op wat anderen doen (zie bijv
,te kaal, te ielig en de wijzers vormen een dissonant qua grootte. Ontwerpen van een wijzerplaat is een vak apart en een langdurig proces om tot een evenwicht beeld te komen.
Maar in ieder geval geval succes.
Groet Roelof
met de wijzerplaat los, en in het komplete horloge was het grotere en dikkere lettertype me in eerste instantie eigenlijk niet eens zo opgevallen (de beroerde printkwaliteit wel), op de foto’s springt de tekst er wel teveel uit.
Originaliteit had nou niet direkt prioriteit (waarom ook?), het moest wel simpel, strak en herkenbaar zijn (in elk geval geen 13 in een dozijn uiterlijk), dat zulke ontwerpen al eerder gebruikt zijn was me natuurlijk al wel duidelijk; dit plaatje van een aanbieding op Ebay was eigenlijk de inspiratie:
ook merken als Movado en Corum hebben zulke “kale” modellen met dikke prominente dauphine wijzers, maar helemaal geen print staat toch minder op zo’n grote dress-watch met kleine sekondewijzer als op een relatief klein horloge (vond ik, tenminste)
Mooi Paul, rustig, stijlvol en met een fantastisch uurwerk!
Ik geef je ook mijn kritiek: door het uurwerk is het een (voor het type) redelijk groot horloge en … [edit] begon hier ook over de afmeting van de naam, is inmiddels ruimschoots gepasseerd [/edit]
Wat mij ook mooi zou lijken als je de geblauwede Dauphine wijzers (ook in die lengte) maar dan met lichtgevende pasta gevuld (zoals setje 2) zou kunnen krijgen?
Hoi Henrik,
ja, het mechaniek is natuurlijk voor mij het belangrijkste; de wijzerplaat is eigenlijk bedacht voor mijn “Kaliber 3” uurwerk (klinkt wel errug professioneel nietwaar? )
deze laatste uitvoering heeft ook wat strakker gestileerde bruggen als de voorgangers (het horloge is nu voorlopig met een Kaliber 1 opgebouwd, eerste versie, links op de groepsfoto)
De geblauwde wijzers hebben bij mij licht de voorkeur. Het geeft iets meer contrast aan het geheel.
De merk tekst is naar mijn idee iets te langgerekt t.o.v. de type tekst, maar daar was je zelf ook
al over uit. En bij deze strakke wijzers en plaat hoort ook inderdaad een modern gestileerd uurwerkje
zoals in je laatste foto of die uit je eerste post, de laatste rechts.
Hoi Henrik,
ja, het mechaniek is natuurlijk voor mij het
belangrijkste; de wijzerplaat is eigenlijk bedacht
voor mijn “Kaliber 3” uurwerk (klinkt wel errug
professioneel nietwaar? )
deze laatste uitvoering heeft ook wat strakker
gestileerde bruggen als de voorgangers (het
horloge is nu voorlopig met een Kaliber 1
opgebouwd, eerste versie, links op de groepsfoto)
Groet,
Paul
Erg gaaf die Kaliber 3! (tu)
Betreft wijzers, die langere dauphine vind ik persoonlijk wat prettiger, kwa verhouding om de tijd makkelijk op af te lezen. Bovendien vind ik lume belangrijk.
Voor de wijzerplaat vind ik de dunnere lettertype ook mooier passen bij deze elegante klok.