Eigen wijzerplaat op eta 2824

Ik heb enige wankele schreden gezet in een wereld die ik niet ken. Op verzoek moet ik een horloge samenstellen rond een eta kaliber 2824 en mijn eerste vraag waar ik tegenaan loop is de volgende
hoe bevestig ik een wijzerplaat aan dit uurwerk???

met een hartelijke groet
een enthousiast
leekje

ehm, met schroefjes?

ik neem aan dat je een wijzerplaat erop wil zetten die “compatible” is. als je de plaat ziet weet je meteen waar de schroefjes zitten. meestal…, misschien werkt het bij een eta anders.

Helaas, niet met schroefjes (dat was de goeie oude methode), maar met "haakjes die je via de zijkant van het werkje moet “lospeuteren”…

Zie hier op de (gepikte) foto links-boven en rechts-onder:

De blauwe cirkeltjes zijn de pin-openingen in het werkje.

Maar als ik de vraag goed begrijp luidt die " hoe bevestig je een wijzerplaat op een werkje" ?

Welnu, aan de onderzijde van de wijzerplaat zijn twee pinnetjes bevestigd.

Die pinnetjes zijn op dezelfde plaats bevestigd als de openingen in het werk om die wijzerplaat-pinnetjes te vatten.

Bij werkjes van verschillende fabrikanten zitten die openingen op een andere plaats, dus de wijzerplaat moet effectief voor een bepaald soort werkje gemaakt zijn, anders lukt het niet.

Als alternatief kan je een wijzerplaat op een werkje “kleven” dmv speciale dubbelzijdige kleefblokjes.

Daartoe worden de wijzerplaat pinnetjes eerst volledig afgevijld en wordt de plaat met deze kleefblokjes rechtsreeks op het werk gepositioneerd en gekleefd.

MVG,

Morse.

zo dat is snel zeg, bedankt voor de antwoorden.
Het gaat idd om een zelf te maken wijzerplaat dus de tip van de tweezijdig plakbare blokjes of band zal het wel worden.
Ik heb dan wel weer gelijk een daar uit voortkomende vraag. Het uur-rad heeft een veerplaatje (of hoe het ook mag heten) wordt dat ahw opgesloten door de wijzerplaat?
Hoe komt dat strak te zitten want er mag geen speling zijn daar toch?

Bestaat er literatuur waar ik deze beginnersvragen beantwoord zie of moet en mag ik hier wezen?
h gr
leekje

Dat “veertje” is een buigbaar ringetje van koperfolie (o.i.d.) met grote veerkracht.

De buitenafmeting van dit ringetje is groter dan de centrale opening van de wijzerplaat en de binnen-uitsnijding is groot genoeg om over het uur-rad te passen.

Door die folie te plooien geeft ze de nodige “druk” op het uur-rad als de wijzerplaat op het werkje bevestigd is, zodat dat uur-rad op z’n plaats blijft zitten.

Ga je de wijzerplaat zelf maken van “scratch” ? Of gebruik je een bestaande plaat (van de goeie diameter) die je zelf bedrukt ?
Of ga je ze laten maken ?

Zelf maak ik soms wijzerplaatjes m.b.v. de transparant-techniek, zeker als de waarde van het horloge de kostprijs van een nieuw opgemaakte plaat niet kan verantwoorden.

Hier een linkje om te zien hoe dat in z’n werk gaat én met alternatieve methodes door medeforummers. : http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,101809,101809#msg-101809

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

:~ Altijd leuk om zulke inspirerende foto’s te zien!

@ leekje: veel succes!

Interessante tips en gave link Chris! Die had ik in 2008 gemist. Goed dat alle foto’s er nog in staan (vaak zie je slechts het photobucket logo tot mijn verdriet).