Jazeker, Vostoks hoor je echt mooi tikken. Mijn vintage Tissot en Atlantic tikken nog wat harder.
Ik ga ze toch nog eens tegen mijn oor houden.
Ik ook, maar mag ook graag luisteren. Van de Russen is voor mij de 3133, de Russische versie van de Valjoux 7734, (Poljot) niet te horen, de Vostoks nauwelijks.
Maar mijn oude Raketa 24 uurs tikte kristal helder, heel mooi!
Als moeder de vrouw en de veestapel in hun wiegje liggen, naar het toilet sluipen, licht uit, en naar het getik van de automaat luisteren.
Zálig!
Nee, ik hoor echt helemaal niks. Jammer.
Tikgeluid wisselt nogal per horloge. Mijn vintage horloges hoor je goed. Mijn nieuwe 5kx is (nagenoeg) geluidloos.
Blijkbaar ben ik geen horlogefetisjist. Ik heb dit soort gewoonten niet. Wat ik wel heb is, als ik op HF een bepaald horloge zie waarvan ik iets gelijkwaardigs heb, de vrijwel onbedwingbare aandrang krijg om meteen naar boven te rennen om dat horloge te gaan omdoen in plaats van het horloge dat ik eerder droeg.
Haha😀
Een NA krijgt altijd eerst een grondig sopje voordat ie om de pols gaat. Ongeacht de vorige eigenaar.
En als het om een niet-waterdicht horloge gaat? Of een horloge van een paar jaar oud, waarvan je naar het algemene standpunt hier op het forum niet meer op de waterdichtheid mag vertrouwen? Of haal je het uurwerk eerst uit de kast?
Opnemen met je mobiele telefoon en luid afspelen De watch accuracy meter app hoort de tikjes goed.
Jammer dat je het niet meer kunt horen, verschil in snelheid tussen mijn diverse horloges hoor je goed, Atlantic 18000 bph, Vostok 19800 en Tissot 21600 als ik het goed heb.
Oh nee dan niet. Maar ik heb zelden tot nooit dat soort horloges. Altijd wel minimaal 100m waterdicht en vintage NA’s komen bij mij ook maar zelden voor.
Heel af en toe kijk ik op een horloge, gewoon om te zien hoe laat het is
Zie verschillende van tikke al voorbij komen…
Begint al bij aanschaf, naast pasvorm en uitstraling en of het sowieso een mooi horloge is …
-
hoe voelt de kroon aan,
met open en dicht schroeven
de diverse standen , duidelijk voelbaar of niet
Het opwinden … -
altijd banden / nato etc uitproberen
-
hoe klinkt het uurwerk
-
en bij gebruikt altijd ff nalopen en schoonmaken … je snapt niet hoe sommige liefhebbers een smerig horloge kunnen opsturen
-
lume test … blijft mooi
-
s’avonds nog ff een horloge wissel die al even geen polstijd heeft gehad … zet het dan ook niet op tijd
Kijk hoe het horloge in het donker werkt. Wordt alles wel groen genoeg.
Als ik een horloge omdoe zing ik zachtjes achteruit het Avé Maria om het horloge gerust te stellen en niet te laten schrikken.
Tijdens bureauwerk gaat het horloge van de pols, ligt deze netjes naast de monitor en zodra ik klaar ben gaat deze weer om te pols. Bang voor krassen😅
Zomaar, vanuit het niets… vinden vrouwen ook leuk.
Het horloge afdoen en altijd op de kroon wegleggen!! Dat is mijn dwangmatige neurose.
Toch wel een tikje…