[quote=“Meistersinger, post:123, topic:408866”]
minutenwijzer uitlijnen op hele minuut bij 0 sec
[/quote] Uiteraard, vandaar ook dat ik de meeste quartzhorloges ondingen vindt.
[quote=“Meistersinger, post:123, topic:408866”]
-soort automatische reflex bij deurposten en dicht bij wanden
[/quote] Yep, en bij kastjes en lades met rechts naar binnen om dingen te pakken (ik ben linkshandig) om tikken en krassen te voorkomen. En vaak gewoon afdoen bij bepaalde klussen.
[quote=“Mausje75, post:122, topic:408866”]
En ook regelmatig het horloge tegen het oor aanhouden om naar het getik te luisteren.
[/quote] Yep. Leuk toch?
[quote=“Lang, post:116, topic:408866”]
MOET deze naar boven uitgelijnd staan.
[/quote] Uiteraard!
[quote=“Yor, post:70, topic:408866”]
Altijd als het donker is, kijken hoeveel lumen het horloge geeft.
[/quote] Ik lees voor het slapen gaan altijd nog wat en richt dan de leeslamp op het horloge zodat de lume geactiveerd wordt
Bij truid ragen (met overhemd eronder) of jasje, ook met overhemd, een mouwophouder gebruiken zodat het horloge niet bedekt wordt door het overhemd. Shooting the cuff is dan niet nodig.
Na het afdoen zeker de onderkant even schoonwrijven. Geen wrist cheese, svp.
Veel vaker op het horloge kijken dan voor de tijd nodig is. Gewoon omdat het leuk is.
Soms vraag ik me af hoe laat het is. Dan kijk ik (te lang) naar m’n horloge. Daarna vraag ik me af waarom ik niet ook gekeken heb hoe laat het is, zodat ik nogmaals moet kijken.
Iedere avond de automaten die ik die dag niet gedragen heb een 30 slagen opwinden, inderdaad alle horloges een eigen plek in de box. Bijna elke dag een andere om. Quartzen blijven meestal in de box. Valt mee toch?
Ik heb de vreemde gewoonte om vaak nadat ik heb gekeken hoe laat het is, te controleren op mijn telefoon of het horloge nog wel goed loopt😁
Als je zoveel aan oude horloges sleutelt als ik, is dat zo vaak aan de hand( dat een horloge tòch stilgevallen is) dat het niet eens overbodig is! Meestal niet, maar tja…
Ik ben soms bezig om mijn horloge precies op de goede en prettige plek op mijn pols te houden zodat ik waneer ik een keer op de klok wil kijken deze ook snel op mijn pols kan zien ipv uit gewoonte toch mijn telefoon die naast me ligt te pakken. Vaak kruipt mijn horloge net iets omhoog en moet ik eerst een beetje aan de mouw van mijn hemd trekken om de klok te kunnen lezen. Hiervan mag je best afleiden dat ik lui ben
Ja alles heeft een eigenplek in de horloge doos. Er is wel eens een wissel in het begin van de avond maar dan vooral als ik mij moet omkleden.
En de duikring moet altijd goed staan
Het enige rare wat ik doe is zo nu en dan een paar druppels turtle wax op een doek en dan rustig een van de horloges goed poetsen.
Het scheelt in elk geval met de vingerafdrukken op het glas.
Exact op tijd zetten met de DesktopClock-app op m’n iPhone.
Met de minutenwijzer precies op de index bij de hele minuut.
Per horloge verschillend, de secondenwijzer op 55 om de tandwieltrein 5 seconden de tijd te geven om aan te grijpen. De meeste settings ken ik uit m’n hoofd.
Totaal nutteloos omdat ik m’n horlogen in roulatie draag, meestal niet langer dan enkele dagen.
Een goede tip voor iedereen die (net als ik) de wijzers mooi uitgelijnd wil hebben
Zet de tijd gelijk met de secondewijzer op 50 ipv 0 maar dan wel de minutenwijzer precies op de index. Het lijkt wel alsof het uurwerk 10 seconden nodig heeft om helemaal te draaien ofzo. Bij al mijn horloges (met zowel Sellita al ETA-uurwerken) merk ik dat ie anders niet goed uitlijnt.
Ik draag altijd 1 horloge dus vandaar dat ik dan ook de tijd neem voor het gelijk zetten.