Eigenlijk best wel een mooi caliber

Het zal zo’n 20/23 jaar geleden zijn geweest toen ik op een beurs bij een mevrouw het horloge kocht van haar overleden echtgenoot.
Haar man was er recent nog mee naar de horlogemaker geweest voor een beurtje. Gezien de wijzerplaat imperfecties rond het datumvenster, denk ik dat hij een tijdje met een kapot glaasje heeft rondgelopen. Het kan ook zijn dat de kroonafdichting niet meer o.k. was. Het zij zo…
In die tijd had ik wat minder horloges en heb ik het erg vaak en met veel plezier gedragen.
Onlangs heb ik het weer eens voor een beurtje weggebracht. Bij het ophalen vroeg mijn horlogemaker of ik het uurwerk wel eens had bekeken.
Ik dacht eigenlijk dat er een “gewoon” ETA-uurwerk in zat. Niet dus.
Er bleek een schitterend automatisch 33 steens uurwerk in te zitten met schroevenbalans en een micro-rotor op basis van een Buren 1001A.
volgens mijn horlogemaker was dit Burencaliber de voorloper van het Universal/Hamilton microrotor uurwerk.
De mooie aanwinst van Jeroen deed mij gelijk denken aan mijn Baumatic. Ik wil het jullie niet onthouden:

Mooi Gerard (tu)

Hoe lang is de gangreserve van zo’n horloge eigenlijk?

gr. Roel

Dank je Roel!

Volgens Ranfft doet de 25 steens Buren 1001A zo’n 42 uur. Deze opgeleukte (33 steens) B & M kan ik zo niet terugvinden. Heb het eigenlijk ook nooit opgemeten, maar hij zal er niet voor onderdoen.

gr. Gerard

Lekker ding (en dan bedoel ik het horloge)

Erg mooie klok en een net z’n mooi uurwerk.

Gr. Andre.

Beste Gerard,

Onder de term ‘opgeleukt’ versta ik toch echt iets anders dan wat er met deze versie van het Buren-caliber 1001 ‘Super-Slender’ uit 1957 is gedaan. Opleuken is eigenlijk nooit een een verbetering, maar de toevoeging van extra lagerstenen door Baume & Mercier in met name het automaatgedeelte van dit uurwerk is dat wel. Een balans met massaschroeven wordt overigens nooit als technisch beter gezien omdat die schroeven onvoorspelbare wervelingen veroorzaken. Een gladde balansband heeft dat nadeel niet.
Dit horloge is absoluut een verzamelobject, zeker voor degenen die helemaal weg zijn van hoogstaande mechanische techniek. Gefeliciteerd en wees er vooral zuinig op!

Vriendelijke groet,
Robbert

Iedereen hartelijk dank voor de tot nu toe gegeven reacties.

Beste Robbert,
Je hebt natuurlijk gelijk v.w.b. de schroevenbalans, maar ja, met de wetenschap van nu…
Enkele medeforummers op DZVL wisten ook de nodige aanvullende info te geven
http://www.dezinvanluxe.nl/nl/forum/1/16383
Al met al voldoende redenen om er, zoals je al aangaf, extra zuinig op te zijn;)

groet, Gerard

Yummie een microrotor uurwerk, ja dat is natuurlijk top…wist niet dat B&M die ook gebruikt hebben , volgens is het concept van de microrotor van Zenith of Universal toch?

Prachtig uurwerk!

Om niet in herhaling te vallen :
Wat is dit weer een super mooi horloge .

Yo , Manu .